وابستگی چین به تراشه خودرو از وابستگی این کشور به نفت فراتر رفت - تکفارس 
وابستگی چین به تراشه خودرو از وابستگی این کشور به نفت فراتر رفت - تکفارس 

وابستگی چین به تراشه خودرو از وابستگی این کشور به نفت فراتر رفت

افشین نوری
۳ مهر ۱۴۰۱ - 07:31
خودرو

مشکل کمبود تراشه در بازارهای جهانی چند سالی است که پابرجاست و هنوز بسیاری از شرکت‌ها درگیر آن هستند‌. بازار خودرو نیز تحت تاثیر این موضوع قرار است و بسیاری از سازندگان خودرو اعلام کرده‌اند که به‌خاطر کنبود تراشه قادر به کار کردن با تمام ظرفیت خود نیستند و مجبورند که میزان تولیدات خود را کاهش دهند. 

از طرفی، کمبود تراشه باعث افزایش قیمت این قطعات شده است بطوریکه قیمت‌ آن‌ها هم‌اکنون چندین برابر قیمت‌‌های سابق است. این وضعیت باعث شده است که صنعت خودروسازی چین با اختلال شدیدی واجه بشود، بطوریکه وابستگی چین به تراشه خودرو بسیار فراتر از وابستگی این کشور به نفت شده است. این وابستگی چین به تراشه‌های خودرو به ۹۵ درصد زشیده است، در حالیکه وابستگی نفتی این کشور ۷۰ درصد است. 

با این حال، به نظر می‌رسد که بازار تراشه در حال تغییر اساسی است و فناوری‌های پیشرفته به‌سرعت در حال جایگزین شدن به جای فناوری قدیمی هستند و هم‌اکنون شرکت‌هایی مثل TSMC و انویدیا به‌دنبال توسعه فناوری ۳ نانومتری هستند و فناوری‌‌های ۴ و ۵ نانومتری هم‌اکنون در حال ورود به بازار هستند. بنابراین می‌توان امیدوار بود که مشکلات صنعت تراشه به‌زودی به پایان برسد. 

در هر حال، اکثر خودروهای امروزی مجهز به تراشه‌ها و چیپ‌های مختلفی هستند و بنابراین همه شرکت‌های خودروساز در تلاش هستند که محصول خود را با قیمت کمتری به دست مشتریان برسانند. حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم که در ماه‌های آینده چه اتفاقاتی در این حوزه می‌افتد.

منبع: Gizchina

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید