خطای HTTP ؛ با ۱۳ نوع خطای آن آشنا شوید - تکفارس 
خطای HTTP ؛ با ۱۳ نوع خطای آن آشنا شوید - تکفارس 

خطای HTTP ؛ با ۱۳ نوع خطای آن آشنا شوید

کسری نراقی
۱ مهر ۱۴۰۱ - 22:57
خطای HTTP ؛ با ۱۳ نوع خطای آن آشنا شوید - تکفارس 

خطای HTTP چیست. یکی از خطاهای رایجی است که در هنگام دریافت درخواست HTTP  توسط سرور دریافت می‌شود و کد وضعیت‌های مختلفی نیز دارد که هر کدام توضیح و روش برطرف کردن خود را دارند. در این مقاله به شما خواهیم گفت پروتکل http چیست و با رایج‌ترین کدهای خطای HTTP آشنا خواهیم کرد.

پروتکل HTTP چیست؟

پروتکل انتقال ابرمتن (HTTP) پایه و اساس شبکه جهانی وب است و برای بارگذاری صفحات وب با استفاده از پیوندهای فرامتن استفاده می‌شود. اما واقعا پروتکل HTTP (اچ‌تی‌تی‌پی) چیست یک پروتکل لایه کاربردی است که برای انتقال اطلاعات بین دستگاه‌های شبکه طراحی شده و بر روی لایه‌های دیگر شبکه اجرا می‌شود.

علت خطای HTTP موقع آپلود در وردپرس

خطا از نوع HTTP هنگام آپلود در وردپرس یک پیام خطای عمومی‌است که زمانی رخ می‌دهد که می‌خواهید فایل‌ها را با استفاده از آپلود کننده رسانه داخلی در وردپرس آپلود کنید.

به عنوان مثال، پس از خرید دامنه و نصب وردپرس روی آن و تنظیمات  dnssec، فرض کنید می‌خواهید یک تصویر ویژه آپلود کنید و اندازه آن را در وردپرس تغییر دهید. این کار معمولاً یک خطا از نوع HTTP با یک کد وضعیت مانند ۴۰۳ یا ۵۰۲ همراه است. این کدها جزئیات بیشتری در مورد علت رخ دادن خطا ارائه می‌دهند.

خطای آپلود HTTP به این دلیل است که وردپرس نمی‌تواند علت را دریابد. بنابراین به جای آن یک پیام خطای عمومی‌HTTP نمایش می‌دهد.  اما اینطور نیست که وردپرس نتواند دلیلی برای خطا پیدا کند – فقط نمی‌تواند دلیل خطا را به یک مورد محدود کند. چند دلیل احتمالی برای خطای آپلود تصویر HTTP عبارتند از:

  • آپاستروف، نیم دونقطه، یا سایر کاراکترهای خاص در نام فایل
  • مشکلات پلاگین یا تم
  • از محدودیت حافظه PHP فراتر رفته است
  • بیش از حداکثر اندازه فایل آپلود شده است
  • نسخه قدیمی‌یا پشتیبانی نشده PHP

کلاس مختلف کدها در پروتکل HTTP

خطای HTTP ؛ با ۱۳ نوع خطای آن آشنا شوید - تکفارس 

درخواست HTTP روشی است که پلتفرم‌های ارتباط اینترنتی مانند مرورگرهای وب اطلاعات مورد نیاز برای بارگذاری یک وب‌سایت را درخواست می‌کنند.

هر درخواست HTTP که در سراسر اینترنت انجام می‌شود، مجموعه ای از داده‌های رمزگذاری شده را با خود حمل می‌کند که انواع مختلفی از اطلاعات را حمل می‌کند. یک درخواست HTTP معمولی شامل:

  • نوع نسخه http
  • یک URL
  • یک روش HTTP
  • هدرهای درخواست http
  • بدنه HTTP اختیاری

انواع کدهای خطا از نوع  HTTP

خطای HTTP ؛ با ۱۳ نوع خطای آن آشنا شوید - تکفارس 

۱.             ۴۰۰ Bad Request

به دلیل خطایی که تصور می‌شود خطای مشتری است سرور نمی‌تواند درخواست را پردازش کند (به عنوان مثال، نحو درخواست نادرست، کادربندی پیام درخواست نامعتبر، یا مسیریابی درخواست فریبنده).

۲. ۴۰۱ Unauthorized

اگرچه استاندارد HTTP ” غیرمجاز” را مشخص می‌کند، اما از نظر معنایی این پاسخ به معنای “غیر تایید نشده” است. یعنی مشتری باید خود را احراز هویت کند تا پاسخ درخواستی را دریافت کند.

۳.۴۰۳ Forbidden

مشتری حق دسترسی به محتوا را ندارد. یعنی غیر مجاز است، بنابراین سرور از دادن منبع درخواستی خودداری می‌کند. برخلاف ۴۰۱Unauthorized، هویت مشتری برای سرور شناخته شده است.

۴.۴۰۴ Not Found

سرور نمی‌تواند منبع درخواستی را پیدا کند. در مرورگر، این بدان معنی است که URL شناسایی نمی‌شود. در یک API، این همچنین می‌تواند به این معنی باشد که نقطه پایانی معتبر است اما خود منبع وجود ندارد. همچنین سرورها ممکن است این پاسخ را به جای ۴۰۳ Forbidden ارسال کنند تا وجود یک منبع را از مشتری غیرمجاز پنهان کنند. این کد پاسخ احتمالاً به دلیل تکرار مکرر آن در وب شناخته شده ترین کد است.

۵.۵۰۰ Internal Server Error

سرور با وضعیتی مواجه شده است که نمی‌داند چگونه باید آن را مدیریت کند.

۶.۵۰۱ Not Implemented

روش درخواست توسط سرور پشتیبانی نمی‌شود و قابل رسیدگی نیست. تنها روش‌هایی که سرورها باید پشتیبانی کنند (و بنابراین نباید این کد را برگردانند) GET و HEAD هستند.

۷.۵۰۲ Bad Gateway

این پاسخ خطا به این معنی است که سرور، در حالی که به عنوان یک دروازه برای دریافت پاسخ مورد نیاز برای رسیدگی به درخواست کار می‌کند، یک پاسخ نامعتبر دریافت می‌کند.

۸. ۵۰۳ Service Unavailable

سرور برای رسیدگی به درخواست آماده نیست. دلایل رایج سروری است که به دلیل تعمیر و نگهداری از کار افتاده یا بیش از حد بارگذاری شده است. توجه داشته باشید که همراه با این پاسخ، یک صفحه کاربرپسند برای توضیح مشکل ارسال شود. این پاسخ باید برای شرایط موقت استفاده شود و هدر Retry-After HTTP باید در صورت امکان حاوی زمان تخمینی قبل از بازیابی سرویس باشد. مدیر وب‌سایت همچنین باید مراقب سرصفحه‌های مربوط به حافظه پنهان که همراه با این پاسخ ارسال می‌شوند، باشد، زیرا این پاسخ‌های شرایط موقت معمولاً نباید در حافظه پنهان ذخیره شوند.

۹.۳۰۰ Multiple Choices

درخواست بیش از یک پاسخ ممکن دارد. عامل کاربر یا کاربر باید یکی از آنها را انتخاب کند. (هیچ روش استاندارد شده ای برای انتخاب یکی از پاسخ‌ها وجود ندارد، اما پیوندهای HTML به امکانات توصیه می‌شود تا کاربر بتواند انتخاب کند).

۱۰.۳۰۱ Moved Permanently

URL منبع درخواستی برای همیشه تغییر کرده است. آدرس جدید در پاسخ داده شده است.

۱۱.۳۰۲ Found

این کد پاسخ به این معنی است که URI منبع درخواستی به طور موقت تغییر کرده است. ممکن است در آینده تغییرات بیشتری در URI ایجاد شود. بنابراین، همان URI باید توسط مشتری در درخواست‌های بعدی استفاده شود.

۱۲.۳۰۳ See Other

سرور این پاسخ را فرستاد تا مشتری را هدایت کند تا منبع درخواستی را در یک URI دیگر با درخواست GET دریافت کند.

۱۳.۳۰۴ Not Modified

این کد برای اهداف کش استفاده می‌شود. به مشتری می‌گوید که پاسخ اصلاح نشده است، بنابراین مشتری می‌تواند از همان نسخه کش شده پاسخ استفاده کند.

کلام آخر

اکنون که با رایج‌ترین کدهای خطا از نوع HTTP و راه‌حل‌های رایج برای آن کدها آشنا شده‌اید، باید مبنای خوبی برای عیب‌یابی مشکلات سرورهای وب یا برنامه‌های خود داشته باشید.

اگر با کدهای خطایی مواجه شدید که در این راهنما ذکر نشده است، میتوانید با کارشناسان خبره و مجرب وب‌رمز تماس حاصل نمایید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید