جراحی لیزری دیسک کمر یا PLDD چه مزایا و عوارضی دارد؟ - تکفارس 
جراحی لیزری دیسک کمر یا PLDD چه مزایا و عوارضی دارد؟ - تکفارس 

جراحی لیزری دیسک کمر یا PLDD چه مزایا و عوارضی دارد؟

کسری نراقی
۳۱ شهریور ۱۴۰۱ - 14:46
جراحی لیزری دیسک کمر یا PLDD چه مزایا و عوارضی دارد؟ - تکفارس 

جراحی لیزری دیسک کمر یا کاهش فشار ناشی از دیسک کمر بر ستون فقرات به کمک لیزر زیرپوستی (PLDD) یک نوع جراحی کمر به شمار می رود. لیزر، گزینه درمانی بسیار خوبی برای افراد مبتلا به دیسک کمر محسوب می شود و جراحان از لیزر برای بخشی از بافت نرم، مثل بزرگی رباط یا بیرون زدگی دیسک استفاده می کنند که اعصاب را تحت فشار قرار می دهد. برای آشنایی بیشتر با جراحی لیزری دیسک کمر و تاثیر آن در درمان دیسک کمر و رفع فشار ناشی از این مشکل، ادامه مطلب را بخوانید.

جراحی لیزری دیسک کمر

پزشکان با استفاده از جراحی لیزری دیسک کمر می توانند درمان دیسک کمر را بدون ایجاد برش بزرگ اجرا کنند. نیازی به بریدن عضله، استخوان و بافت های دیگر نیست و در عوض از یک یا دو برش کوچک (حدودا به اندازه یک سوزن) در نزدیکی بخش آسیب دیده ستون فقرات، استفاده خواهد شد. پزشک ابزار مورد نیاز و دوربین و عامل لیزر را از طریق همین برش ها وارد بدن می کنند.

زمان مورد نیاز برای اجرای جراحی لیزری دیسک کمر هم به اندازه جراحی سنتی نیست و این موضوع به لطف عدم نیاز به ایجاد برش های بزرگ، بخیه های زیاد، بریدن استخوان یا استفاده از ابزارهای مختلف برای جوش دادن استخوان ها در جراحی ستون فقرات است.

مزایای جراحی لیزری دیسک کمر

جراحی لیزری دیسک کمر یا PLDD چه مزایا و عوارضی دارد؟ - تکفارس 

خطر بروز عفونت، از دست دادن خون و صدمات احتمالی به عضلات و بافتهای نرم در جراحی لیزری دیسک کمر در مقایسه با جراحی سنتی بسیار کمتر است. مدت زمان مورد نیاز برای بستری شدن و دوره ریکاوری هم به دلیل ماهیت کم تهاجمی تر این فرایند نیز قاعدتا کمتر خواهد بد. بعلاوه جراحان به صورت پیوسته به دنبال تکامل روشهای جراحی کم تهاجمی ستون فقرات، برای افزایش دقت و کاهش هر چه بیشتر مشکلات هستند.

چرا باید جراحی لیزری دیسک کمر را در نظر بگیریم؟

این روش به طور خاص برای بیماران مبتلا به دیسک کمر و مشکلات زیر طراحی شده است:

  • درد شدید پایین کمر یا پاها
  • دردی که واکنش مناسبی به شش هفته درمان محافظه کارانه – استراحت، مصرف دارو یا فیزیوتراپی – نداشته باشد.
  • فتق دیسک کمر که در تصاویر اشعه ایکس، ام آر آی، سی تی اسکن، آزمایش نوار عصب و عضله و دیسکوگرافی تایید شده باشد.

انتظار بیمار از روند کار چه باید باشد؟

فشار وارد بر اعصاب، با درد و ناراحتی بیمار همراه می شود، که این فشار در کمر می تواند ناشی از دیسک کمر باشد. یکی از مثال های این مشکل، درد عصب سیاتیک است که در نتیجه فشردگی عصب سیاتیک رخ می دهد و درد پایین کمر و پاها را به همراه می آورد.

از لیزر می توان در کمک به فشار برداری از روی عصب و کاهش درد استفاده کرد. این روند با استفاده از بیحسی موضعی (پوست و عضلات اطراف موضع آسیب دیدگی کمر) انجام می شود؛ همچنین احتمال تزریق ماده آرامبخش به بیمار هم وجود دارد.

یکی از روشهای جراحی لیزری کمر که مورد مطالعات گسترده ای هم قرار گرفته، جراحی PLDD است. در این روش از لیزر برای از بین بردن بافت دیسکی استفاده می‌شود که با فشار بر اعصاب، درد را برای بیمار به همراه می آورد.

در طول PLDD، یک شلنگ حاوی لیزر وارد ناحیه آسیب دیده می‌شود و این موضوع به کمک فناوری تصویربرداری آنلاین انجام می‌شود. سپس با استفاده از انرژی لیزر ساطع شده می توان بافت اضافه ای که عامل ایجاد فشار بر عصب شده را از بین برد.

دوره ریکاوری جراحی لیزری دیسک کمر

کل دوره ریکاوری جراحی لیزری دیسک کمر در خانه خود بیمار می گذرد – اکثر بیماران به بستری شدن در بیمارستان نیازی ندارند. مدت زمان مورد نیاز برای ریکاوری بعد از جراحی لیزری در مقایسه با جراحی سنتی، بسیار کمتر خواهد بود و در اکثر موارد نیازی به بستری شدن بیمار هم نیست. اکثر بیماران پشت میز نشین می توانند بعد از تنها یک هفته به کارشان بازگردند؛ البته باید گفت که فعالیت های افراد محدود خواهد بود و شاید به فیزیوتراپی هم نیاز پیدا شود. دوره کامل ریکاری باید بعد از گذشت شش هفته از جراحی به اتمام برسد.

بیماران می توانند برای کسب اطمینان از ریکاوری هرچه سریعتر بعد از جراجی لیزری دیسک کمر، گامهایی بردارند. برای مثال باید حواستان به نشانه های مشکلاتی مثل عفونت باشد، تا بتوانید در صورت بروز هر گونه مشکلی، هر چه سریعتر به پزشکتان مراجعه کنید. می توانید در رابطه با شروع فعالیت ها و شروع فیزیوتراپی، رفتار کمی محتاطانه تری داشته باشید و از اعمال فشار زیاد در دوره ریکاوری خوددار کنید.

مشکلات احتمالی جراحی لیزری دیسک کمر

  • درمان ناکافی: یکی از بزرگترین مشکلات جراحی لیزری، خطر ناکافی بودن نتایج جراحی لیزری دیسک کمر است؛ یعنی شاید نیاز باشد که دو مرتبه تحت جراحی قرار بگیرید.
  • جراحی های کم تهاجمی و جراحی لیزری می تواند درد پای ناشی از بدشکلی ستون فقرات را تا حدی کاهش دهد، اما شاید نتواند عامل ریشه ای مشکل را برطرف کند.
  • آسیب عصبی: با استفاده از جراحی لیزری می توان آسیب عصبی را محدودتر از قبل کرد. اما لیزر یک شمشیر دو لبه است و اگر در دستان نالایقی باشد، حتی می تواند شدت آسیب های عصبی را بیشتر کند.

گزینه های درمانی دیگر

دکتر ناصح یوسفی و دکتر کتایون مرادی که پزشکان طب فیزیکی و توانبخشی هستند، برخی از گزینه‌های درمانی دیسک کمر را موارد زیر معرفی می‌کنند:

مصرف دارو

یکی از گزینه های احتمالی برای کمک به کاهش درد، تجویز داروهایی مثل موارد زیر از سوی پزشک است:

  • داروهای ضدالتهاب غیراستروئید (NSAIDها)
  • شل کننده های عضلانی
  • داروهای مسکن مخدر (صرفا برای استفاده های کوتاه مدت)
  • داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای
  • داروهای ضدتشنج

تزریق استروئید

تزریق کورتیکواستروئید در نزدیکی ناحیه آسیب دیده می تواند به کاهش التهاب اطراف عصب کندو اما تاثیر ماده تزریق شده بعد از گذشت چند ماه از بین می رود، ولی استفاده زیاد از آن به دلیل عوارض جانبی احتمالی این ماده توصیه نمی شود.

فیزیوتراپی

جراحی لیزری دیسک کمر یا PLDD چه مزایا و عوارضی دارد؟ - تکفارس 

فیزیوتراپی به بهبود تقویت و انعطاف بدن کمک می کند و حتی می تواند از بروز مشکلات آینده فرد جلوگیری کند. فرایند فیزیوتراپی می تواند شامل تمرینات مختلفی مثل کشش، یا حرکات اصلاحی و … باشد.

مراقبت‌های خانگی

استفاده از مواردی مثل بسته های گرم و سرد، و مصرف داروهای NSAID بدون نسخه مثل ایبوپروفن هم برای کمک به کاهش درد مفید هستند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید