نقد و بررسی کارت گرافیک اینتل آرک A380
نقد و بررسی کارت گرافیک اینتل آرک A380

نقد و بررسی کارت گرافیک اینتل آرک A380

نصیر فرزان
۳ مهر ۱۴۰۱ - 10:50
اینتل Arc a380

کارت گرافیک Arc A380 از اینتل، با توجه به قیمت آن، یکی از محصولات جذاب بازار محسوب می‌شود. در این مقاله به بررسی این قطعه گرافیکی خواهیم پرداخت.

پس از انتظارات بسیار، نسل جدیدی از کارت‌های گرافیک اینتل تحت عنوان Arc 3 A380 در دسترس قرار گرفته‌اند. این تراشه گرافیکی که متعلق به خط تولید آلکمیست (Alchemist) محسوب می‌شود، بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ دلار قیمت خواهد داشت و عملا به یکی از مقرون به صرفه‌ترین کارت‌های گرافیکی موجود در بازار تبدیل خواهد شد.

به خاطر داشته باشید که نقد و بررسی‌ای که در ادامه مطالعه می‌کنید، در مرحله نهایی قرار ندارد؛ چرا که اینتل تا کنون صرفا اقدام به انتشار A380 در کشور چین نموده و ممکن است روند نقد این قطعات در ادامه دچار تغیبراتی شود. ما کارت گرافیک مذکور را از طریق eBay، از فروشنده‌ای در چین با قیمتی بالا خریداری نمودیم تا بتوانیم حداکثر اطلاعات را در این مورد در خدمت شما قرار دهیم.

نقد و بررسی کارت گرافیک اینتل آرک A380

به لطف پروسه‌ی N6 متعلق به TSM، کارت گرافیک جدید اینتل دارای۷.۲ میلیارد ترانزیستور در یک قطعه مکعبی به ابعاد ۱۵۷ میلی‌متر مربع است. پیکربندی کلی A380 از ۱۰۲۴ هسته با قدرت ۲ گیگاهرتز، ROP برابر با ۳۲ و همچنین TMU برابر با ۶۴ تشکیل شده است. برای حافظه، در این تراشه از ۶ گیگابایت مموری DDR6 با سرعت ۱۵.۵ گیگابایت در ثانیه روی یک مموری با پهنای ۹۶ بایتی استفاده شده است. این آمار و ارقام، تا حد زیادی به کارت گرافیک GeForce GTX 1650 که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد، شباهت دارند.
از سوی دیگر، کلیه محصولات اینتل آلکمیست در قسمت عملکرد خود از سخت‌افزار مبتنی بر AV1 ، DisplayPort نسخه‌ی ۲، DirecX 12 Ultimate و نیز فناوری Ray Tracing و XeSS بهره می‌برند. XeSS، تکنولوژی جدیدیست که در واقع به مانند DLSS انویدیا (Nvidia) عمل می‌کند. پس دیده می‌شود که حداقل روی کاغذ، کارت‌های گرافیکی جدید اینتل، برای رقابت با تراشه‌های فعلی AMD و انویدیا تدارک دیده شده‌اند. با این وجود، طبق ارزیابی‌های صورت گرفته توسط ما، این کارت‌ها از نقطه نظر عملکرد، تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند.

در ماه‌های گذشته، دیگر رسانه‌های فعال در حوزه تکنولوژی نیز به کارت گرافیک A380 دسترسی پیدا کرده‌اند. اگر نقد و بررسی‌های این رسانه‌ها را مطالعه کرده باشید، احتمالا به خوبی می‌دانید که اینتل از نقطه نظر کیفیت درایورهای خود، هنوز نیاز به پیشرفت زیادی داشته و برای ارائه‌ی بهترین عملکرد ممکن، باید در مواردی همچون Resizable BAR، دست به اعمال برخی تغییرات بزند.

این موضوع را به خاطر داشته باشید که ما قصد داریم تا کارت گرافیک A380 را در آینده‌ای نزدیک، از نظر عملکرد کلی، به صورت جامع‌تر بررسی کرده و از تعداد بازی‌های بیشتری برای این منظور استفاده کنیم. امیدواریم که اینتل در آینده، درایورهای با کیفیت‌تری برای تراشه‌های گرافیکی خود عرضه کرده و از این طریق باعث بهبود عملکرد آن‌ها شود.
در ادامه به فاز بنچمارک کارت گرافیک A380 می‌پردازیم.

به منظور آزمایش و مقایسه‌ی این قطعه، ما از کارت گرافیک Ryzen 9 5950X استفاده می‌کنیم. به‌ خوبی می‌دانیم که هیچکس انتظار ندارد تا یک تراشه گرافیکی ارزان قیمت در حد و اندازه‌ی یک محصول بالارده ظاهر شود؛ با این‌حال، برای اطلاع از میزان توانایی‌های A380، باید این قطعه با یکی از کارت‌های گرافیکی باکیفیت موجود در بازار تراز‌بندی شود.

نقد و بررسی کارت گرافیک اینتل آرک A380

همچنین، لازم به ذکر است که برای بررسی کارت‌های گرافیکی ارزان قیمت، ما تنظیمات گرافیک بازی‌های مختلف را در سطع متوسط قرار می‌دهیم. لازم به ذکر است که قطعه‌ی A380، هم در حالت فعال بودن گزینه‌ی Resizable BAR و هم در حالت عدم فعال بودن آن، مورد آزمایش قرار گرفت؛ در حالی که دیگر کارت‌های گرافیکی، در حالت عدم فعال بودن ReBAR ارزیابی شده‌اند. با این‌حال، امیدواریم که بتوانیم این موضوع را در ادامه روی کارت‌های گرافیکی دیگر نیز اعمال کنیم.
در پایان باید ذکر کنیم که بازی‌های مختلف، با هر دو وضوح تصویر ۱۰۸۰p و ۱۴۴۰p بررسی شده‌اند. هرچند با توجه به قیمت این کارت گرافیک، ارزیابی آن با وضوح تصویر ۱۰۸۰p، احتمالا منطقی‌تر است.

بنچمارک

فرایند بنچمارک را با بازی Assassin’s Creed Valhalla شروع می‌کنیم. در هنگام اجرای این بازی، A380 عملکرد چندان بدی از خود نشان نمی‌دهد. این کارت گرافیک، قادر است تا بازی مذکور را با وضوح تصویر ۱۰۸۰p و در تنظیمات متوسط اجرا کند؛ در حالی که نرخ فریم‌دهی آن برابر با ۴۸ است.

این عملکرد، در قیاس با GTX 1050p Ti، بهتر بوده اما ۱۱ درصد ضعیف‌تر از عملکرد کارت‌های گرافیک Radeon RX 6400 است. شاید نکته‌ی ناامیدکننده این باشد که عملکرد A380 در قیاس با RX 570 که ۵ سال قبل با قیمت ۱۷۰ دلار عرضه شد نیز ۹ درصد آهسته‌تر است.

با این‌حال، Assassin’s Creed Valhalla روی این قطعه گرافیکی کماکان قابل تجربه است. لازم به یاداوریست که شما در هنگام تجربه این بازی، طبق توصیه‌ی اینتل، باید گزینه‌ی ReBAR را فعال نمایید؛ در غیر این صورت، نرخ فریم‌دهی بازی به عدد ۳۶ تنزل پیدا کرده و کیفیت تجربه‌ی شما را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

نقد و بررسی کارت گرافیک اینتل آرک A380

بازی Shadow of the Tomb Raider، با کیفیت بسیار بدی توسط A380 اجرا می‌شود. نرخ فریم این بازی با وضوح تصویر ۱۰۸۰p به طور میانگین ۴۲ است. این در حالیست که کارت گرافیک قدیمی RX 570 در تنظیمات بالا، این بازی را با نرخ فریم ۵۴ اجرا می‌کند. در عین حال، باید خاطر نشان کرد که Radeon RX 6400 نیز در هنگام اجرای Shadow of the Tomb Raider، عملکرد به مراتب بهتری در قیاس با A 380 از خود نشان‌ می‌دهد.

در صورتی که از پهنای باند PCle 3.0 روی کارت گرافیک RX 6400 استفاده کنیم، کیفیت اجرای Shadow of the Tomb Raider، مشابه به عملکرد A380 خواهد شد. به خاطر داشته باشید که گزینه‌ی ReBAR باید فعال باشد؛ در صورت عدم فعال کردن این گزینه، بازی عملا قابل تجربه نخواهد بود.

نقد و بررسی کارت گرافیک اینتل آرک A380

نتایج به دست آمده پس از آزمایش نمودن Watch Dogs: Legion، امیدوارکننده‌تر بودند. با این‌حال، حتی این بازی نیز روی A380 در بهترین حالت، با همان کیفیتی اجرا می‌شود که قبلا روی کارت‌های گرافیک RX 570 و RX 6400 مشاهده کرده بودیم.

در هر صورت، نرخ فریم ۵۹ در حالت تنظیمات متوسط، عملکردی رضایت‌بخش محسوب می‌شود. در صورتی که گزینه‌ی ReBar را غیرفعال کنید، کیفیت بازی کاهش یافته و A380 در این حالت، در حد و اندازه‌‌ی GTX 1050 Ti ظاهر می‌شود.

نقد و بررسی کارت گرافیک اینتل آرک A380

بازی Rainbow Six Siege، با کیفیت نسبتا مناسبی روی A380 اجرا می‌شود و عملکرد این کارت گرافیگ در هنگام تجربه این عنوان، با Radeon RX 6500 XT قابل مقایسه است. با این‌حال، کماکان A380 نمی‌تواند با GTX 1650 و RX 570 رقابت کند.

در هر صورت، اجرای Rainbow Six Siege با نرخ فریم ۱۱۴ در حالت Ultra، نتیجه‌ی خوب و رضایت‌بخشی بوده و A380 از این نظر، عملکردی به مراتب بهتر از Radeon RX 6400 از خود نشان می‌دهد. اگر گزینه‌ی ReBAR را غیر فعال کنید، عملکرد A380 در هنگام اجرای این بازی، اُفتی ۲۶ درصدی را از خود نشان می‌دهد.

نقد و بررسی کارت گرافیک اینتل آرک A380

در هنگام اجرای F1 2021، کیفیت عملکرد دو کارت گرافیک A380 و RX 6400، با یکدیگر یکسان است. این بازی روی A380، در حالت High، با کیفیتی شایسته و قابل قبول اجرا ‌می‌شود. با این‌حال، در صورتی که ReBAR را غیرفعال نمایید، نرخ فریم بازی به ۲۲ کاهش یافته و عملا تجربه‌ی آن را غیر ممکن می‌کند.

نقد و بررسی کارت گرافیک اینتل آرک A380

بازی Horizon Zero Dawn روی A380، با نرخ فریم ۵۰ و همان کیفیتی اجرا می‌شود که قبلا از کارت‌های گرافیک RX 570 و RX 6400 مشاهده کرده بودیم. باز هم‌ تاکید می‌کنیم که گزینه‌ی ReBAR باید غیرفعال باشد؛ در صورت فعال بودن این گزینه، کیفیت عملکرد A380 در حد و اندازه GTX 1050 Ti کاهش می‌یابد.

نقد و بررسی کارت گرافیک اینتل آرک A380

بازی Far Cry 6، با نرخ فریم‌ ۵۲ اجرا می‌شود که عملکردی فوق‌العاده محسوب نمی‌شود. در واقع A380 این بازی را با همان کیفیتی که از RX 6400 سراغ داشتیم، اجرا‌ می‌کند و از این نظر، در رده‌ای پایین‌تر از GTX 650 قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که نرخ فریم Far Cry 6 روی A380 در قیاس با RX 6400 و RX 570 در حدود ۲۲ درصد پایین‌تر است.

نقد و بررسی کارت گرافیک اینتل آرک A380

عملکرد A380 در هنگام اجرای Doom Eternal قابل قبول است. این بازی با نرخ فریم ۵۶، با وضوح تصویر ۱۰۸۰p و در حالت Ultra قابل تجربه بوده و از این نظر، A380 عملکردی بهتر از RX 6400 از خود نشان‌ می‌دهد. باید یاداور شد که کماکان، RX 570 عملکردی بهتر از A380 از خود نشان‌ داده؛ با این‌‌حال، اختلاف فاحشی بین این دو کارت گرافیک در هنگام اجرای Doom Eternal وجود ندارد. نکته‌ی اساسی، این است که باید کماکان از فعال بودن گزینه‌ی ReBAR اطمینان حاصل نمایید.

نقد و بررسی کارت گرافیک اینتل آرک A380

نرخ فریم‌دهی در هنگام تجربه Resident Evil Village، برابر با ۶۸ بوده که در مجموع رضایت بخش است. A380 در هنگام اجرای این بازی، عملکردی بهتر از GTX 1650 از خود نشان داده با این‌حال، RX 570 کماکان گوی سبقت را از این کارت گرافیک می‌رباید. در صورت غیر فعال بودن ReBAR، نرخ فریم Resident Evil Village، در حدود ۵۸ بوده که عملکرد مناسبی محسوب شده و به راحتی می‌توانید به تجربه بازی بپردازید.

نقد و بررسی کارت گرافیک اینتل آرک A380

میزان فریم‌دهی کارت گرافیک A380 در قیاس با RX 6400 و RX 570، در هنگام اجرای بازی Death Stranding، به ترتیب ۱۳ و ۱۵ درصد آهسته‌تر است که این یک موضوع نگران‌کننده محسوب می‌شود. این در حالیست که GTX 1650، عملکردی مشابه با A380 را در هنگام اجرای بازی مذکور از خود نشان می‌دهد.

نقد و بررسی کارت گرافیک اینتل آرک A380

بازی Hitman 3، یکی دیگر از عناوینی است که Arc A380 را دچار مشکل می‌کند؛ چرا که کیفیت اجرای آن روی این کارت گرافیک، با GTX 1650 قابل مقایسه است. باید خاطر نشان کرد که Hitman 3، روی Radeon RX 570 و RX 6400، با کیفیت بهتری اجرا می‌شود. نرخ فریم این بازی روی A380، برابر با ۵۸ است؛ در صورت غیر فعال کردن گزینه ReBAR، عدد مذکور به ۲۶ کاهش می‌یابد.

اینتل

پس از این‌که شاهد عملکرد قابل قبول A380 در هنگام اجرای بازی Cyberpunk بودیم، از این‌ موضوع شگفت‌زده شدیم. در هنگام اجرای این بازی سنگین، A380 در قیاس با Radeon 6400 و RX 570، عملکردی بهتر از خود نشان می‌دهد.

با این‌حال، نرخ فریم ۴۴ در حالت Medium، یک تجربه‌ی گیمینگ‌ فوق‌العاده را برای شما رقم نخواهد زد. در هر صورت، باید یاداور شد که در قیاس با دیگر رقبای هم‌تراز موجود در بازار، کفه‌ی ترازو در هنگام اجرای Cyberpunk، به سوی A380 سنگینی‌ می‌کند.

نقد و بررسی کارت گرافیک اینتل آرک A380

میزان مصرف برق اینتل آرک A380، چندان زیاد نیست؛ با این‌حال، این کارت گرافیک با توجه به میزان قدرت آن، عملکردی فوق‌العاده را از خود نمایش نمی‌دهد. این قطعه گرافیکی، میزان مصرف برق کلی سیستم شما را به ۲۳۳ وات افزایش می‌دهد؛ این عدد بدست آمده، بیشتر از میزان‌ مصرف برق GTX 1650 Super محسوب می‌شود.

نقد و بررسی کارت گرافیک اینتل آرک A380

در شرایط آرمانی، A380 پایین‌تر از RX 6400 قرار می‌گیرد؛ اما تفاوت عملکرد این دو کارت گرافیک، در اکثر بازی‌ها چندان قابل ملاحظه نیست. باید گفت که Arc A380، به خوبی با منابع برق با قیمت پایین، سازگاری داشته و از این نظر، عملکرد کلی آن رضایت‌بخش است.

در هنگام اجرای بازی Gunnir Photon، دمای A380 به ۷۰ درجه سانتی‌گراد افزایش یافت. این در حالیست که سرعت فَن این تراشه، به بالاتر از ۱۶۰۰ نرسید. این اعداد، نمایان‌گر این هستند که A380، در مجموع یک قطعه‌ی کم‌سروصدا و خنک‌ محسوب می‌شود و از این نظر، جای هیچ‌گونه نگرانی‌ وجود ندارد. در هنگام تجربه بازی مذکور، GPU روی ۲.۴ گیگاهرتز و مموری روی عدد ۱۵ گیگابایت در ثانیه ثابت بود.

عملکرد A380

اگر کیفیت عملکرد A380 در هنگام اجرای عناوین مختلف را مطالعه نموده باشید، احتمالا به این نتیجه رسیده‌اید که این کارت گرافیک، به طور کلی چندان عالی ظاهر نمی‌شود. در بهترین حالت، A380 عملکردی مشابه به RX 6400 و GTax 1650 داشته و در قیاس با RX 570 و XT 5500 ، به فریم ریت کمتری دست پیدا می‌کند‌.

اینتل

برخی می‌گویند که A380، در صورت غیرفعال بودن گزینه‌ی ReBAR، عملکرد ضعیفی از خود نشان می‌دهد. نتایج بررسی‌های ما نیز درستی این ادعا را ثابت کرد؛ با این‌حال، اینتل باید به این تراشه‌ی گرافیکی به عنوان یک سرمایه‌گذاری بلند مدت نگاه کرده و در آینده سعی کند تا ایرادات آن را برطرف نماید.

لازم به ذکر است که اینتل، پیشتر اعلام نموده بود که از A380 انتظار این‌که بازی‌های قدیمی را با کیفیت فوق‌العاده اجرا کند، نداشته باشید. تمرکز این کارت گرافیک، به صورت خاص روی عناوین جدید که از DX12 پشتیبانی می‌کنند، خواهد بود‌. همچنین، در صورتی که سخت‌افزار کامپیوتر شما قدیمی بوده و از ReBAR پشتیبانی نمی‌کند، بهتر است تا اقدام به خرید Arc A380 نکنید.

اینتل

به طور کل، در شرایط فعلی توصیه ما این است که از خرید این کارت گرافیک پرهیز کنید؛ با این‌حال، آینده قابل پیش‌بینی نبوده و ممکن است عرضه درایورهای جدید، مشکلات فعلی Arc A380 را برطرف نماید.

در پایان، باید قیمت این تراشه را نیز مد نظر داشته باشید. فرض را بر این بگذارید که اینتل قصد پشتیبانی از خط تولید آرک را داشته باشد. با توجه به این‌که قیمت A380 در قیاس با RX 6400 به مراتب پایین‌تر است، این موضوع می‌تواند روی انتخاب مخاطبین تا حد زیادی اثرگذار باشد.

خط تولید Alchemist از اینتل، در ابتدای راه خود قرار دارد؛ در چنین شرایطی، بیان این‌که عرضه‌ی A380 یک ناکامی برای این شرکت محسوب می‌شود، سخنی دور از انصاف خواهد بود. حقیقت این است که درایورهای نه چندام باکیفیت، همواره پاشنه آشیل محصولات اینتل بوده‌اند؛ لذا ممکن است مشکلات کارت گرافیک Arc A380 نیز به درایور آن مربوط شود؛ موضوعی که در صورت صحت آن، در آینده قابل برطرف شدن است.

با این‌حال، انداختن تقصیر به گردن درایورهای عرضه شده توسط اینتل، بیشتر به یک توجیه غیر معقول شباهت دارد چرا که اخیراً شایعاتی مطرح شدند که نمایان‌گر این حقیقت بودند که علت به تاخیر انداختن عرضه‌ی کارت‌های گرافیک سری آرک، مشکلات سخت‌افزاری این‌ محصولات بوده است.

مشکلاتی که احتمالا با عرضه‌ی درایور‌های جدید قابل حل نخواهند بود. این موضوع، تاکنون توسط هیچ‌ منبع رسمی تایید نشده است؛ با این‌حال، توصیه می‌کنیم تا در صورتی که قصد خرید Arc A380 را دارید، این موضوع را مد نظر داشته باشید.

جمع‌بندی

شایعه مهمی راجع به این محصول اینتل دهان به دهان می‌چرخد این است که این غول تولید‌کننده‌ی تراشه، قصد دارد تا خط تولید کارت‌های گرافیک سری آرک را به طور کامل متوقف کند چرا که ظاهراً هزینه‌ی تولید این محصول بسیار بالا بوده و هیچ تضمینی راجع به این‌که در آینده سهم بالایی از بازار را به خود اختصاص دهد، وجود ندارد.

اگر این شایعات حقیقت داشته باشند، حقیقتا بسیار ناامیدکننده خواهند بود چرا که اینتل باید از ابتدا خود را آما‌ده این‌ حقیقت که احتمالا محصول اولیه آن‌ها سود خاصی را نصیب آن‌ها نخواهد کرد، می‌نمود. موضوع واضح این است که وارد شدن به بازار کارت‌های گرافیک میان‌رده، حداقل به عرضه‌ی ۳ الی ۴ نسل از این قبیل محصولات نیاز داشته تا رفته‌رفته به مرحله سودآوری برسد. قاعدتا اینتل باید از ابتدا شرایط موجود در بازار را با دقت ارزیابی کرده و سپس این خط تولید را برپا می‌کرد.

با همه‌ی این اوصاف، با وجود این‌که A380 شاید بسیاری را ناامید کند، اما باید این احتمال که عرضه درایورهای جدید، ممکن است برخی از مشکلات آن را برطرف کرده و عملکرد کلی آن را بهبود ببخشد، در نظر داشته باشیم.


نکات مثبت:

  • قیمت پایین
  • عملکرد نسبتاً مناسب در هنگام اجرای بازی‌های جدید
  • سیستم خنک‌کننده بسیار خوب

نکات منفی:

  • عدم اجرای مناسب عناوین قدیمی
  • ناسازگاری با سخت‌افزارهای قدیمی
  • درایور نه چندان جالب

۸.۵/۱۰

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید