نزول ارزش ادوبی پس از خرید فیگما به ارزش ۲۰ میلیارد دلار - تکفارس 
نزول ارزش ادوبی پس از خرید فیگما به ارزش ۲۰ میلیارد دلار - تکفارس 

نزول ارزش ادوبی پس از خرید فیگما به ارزش ۲۰ میلیارد دلار

امیرحسین ندایی
۲۴ شهریور ۱۴۰۱ - 22:13
ادوبی

شرکت ادوبی با خرید استارت آپ طراحی فیگما در معامله‌ای به ارزش ۲۰ میلیارد دلار در یک مزایده موافقت کرده است. این معامله در جهت گسترش ابزارهای خلاقانه این برنامه برای حرفه‌ای‌‌ها انجام شده است.

این خبر توسط ادوبی اعلام شده است و قرار است مبلغ آن به صورتی ترکیبی و به صورت نیمی وجه نقد و نیمی دیگر سهام، پرداخت شود. با استناد به داده‌های جمع‌آوری شده از سوی وبسایت بلومبرگ، این خرید بزرگ‌ترین تصاحب یک شرکت نرم افزاری خصوصی در تاریخ است. این معامله همچنین بزرگ‌ترین خرید ادوبی است و از نظر معامله‌گران، خرید گران‌قیمتی است و پس از اعلام این خبر، سهام آن در بازار بورس نیویورک تا ۱۸ درصد سقوط کرد که شدیدترین نزول ارزش این شرکت طی دو سال اخیر است.

فیگما که به کاربرانش امکان همکاری روی طرح در حال ساخت را می‌دهد، در طول دوران همه‌گیری کرونا شاهد تقاضای بی سابقه‌ای بود، چرا که افرادی که به صورت دورکار بودند، به این قابلیت نیاز شدیدی پیدا کردند. این شرکت با جذب طراحان نرم‌افزار از شرکت‌هایی مانند Airbnb، گوگل، هِرمن میلر و شرکت کیمبرلی کلارک، جامعه مشتریان خود را گسترش داد و به کاربرانش امکان انجام کارهایی مانند ساخت بازی‌های سبک، نقشه‌ها و ارائه‌ها را هم می‌داد. این شرکت همچنین جامعه وفادارای از دانشجویان را همراه خود کرده است.

مدیرعامل ادوبی، شانتانو نارایان، در مصاحبه‌ای گفته است:

این ترکیب شدن شرکت‌ها، به نفع هر فرد متخصصی است که از این برنامه‌ استفاده می‌کرده است.

ادوبی که برای بیش از یک دهه یکی از شرکت‌های محبوب موجود در وال استریت بوده است، در سرازیبی دنیای تکنولوژی قرار گرفته است و سهم‌های آن از آغاز سال جدید میلادی حدود یک سوم از ارزش خود را از دست داده‌اند. سرمایه‌گذاران بیش از پیش راجع به خط نرم افزارهای طراحی حرفه‌ای‌های ادوبی (که از قضا حدود ۶۰ درصد از سود این شرکت را تشکیل می‌دهند)، دچار شک و تردید شده‌اند. این شرکت تولید برنامه‌های دست‌‌یافتنی‌تری مانند Adobe Express را هدف گرفته است تا بتواند برنامه‌هایش را به مصرف کنندگان، کسب و کارهای کوچک و فعالان فضای مجازی به فروش برساند.

اما این برنامه‌های ادوبی هم با وجود استارت آپ‌هایی مانند فیگما، کانوا و Lightricks با مشکلاتی مواجه شد.

از سویی دیگر فیگما مستقر در سان‌فرانسیسکو بیش از یک دهه پیش توسط دیلان فیلد و ایوان والاس تاسیس شده است. این استارت آپ ابزارهای طراحی بر پایه وب را معرفی کرد که به طراحان نرم افزار این امکان را می‌داد که به صورت آنی، با همدیگر روی یک پروژه کار کنند و فرآیند خسته کننده و آزاردهنده ذخیره و ارسال فایل‌ها با استفاده از برنامه‌های مجزای دیگر برای یکدیگر، دوری کنند.

این شرکت در آخرین دور از تامین سرمایه خود ارزشی معادل ۱۰ میلیارد دلار داشت. شرکت‌های سرمایه گذار خطرپذیر پشتیبان فیگما عبارتند از Kleiner Perkins، Index Ventures و Greylock Partners.

با توجه به در انتظار رگولاتوری و تاییده بودن این ترکانش، انتظار می‌رود انجام آن تا سال ۲۰۲۳ طول بکشد. پس از انجام این معماله نیز آقای فیلد به رهبری تیم فیگما ادامه خواهد داد و فیگما به عنوان یک محصول مجزا از برنامه‌های ادوبی ارائه خواهد شد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید