ثبت تصویر بسیار زیبا از لحظه همپوشانی دو کهکشان با یکدیگر توسط تلسکوپ هابل - تکفارس 
ثبت تصویر بسیار زیبا از لحظه همپوشانی دو کهکشان با یکدیگر توسط تلسکوپ هابل - تکفارس 

ثبت تصویر بسیار زیبا از لحظه همپوشانی دو کهکشان با یکدیگر توسط تلسکوپ هابل

افشین نوری
۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - 09:35
تلسکوپ هابل

تلسکوپ هابل به‌تازگی تصویری از دو کهکشان که باهم همپوشانی دارند منتشر کرده است. این دو کهکشان حدود ۱ میلیارد سال نوری با ما فاصله دارند و صحنه‌ی جالبی را رقم زده‌اند.

کهکشان‌هایی که تلسکوپ هابل تصاویر آن‌ها را ثبت کرده است SDSS J115331 و LEDA 2073461 نام دارند و یکی از آن‌ها در حالت زاویه‌دار نسبت به دیگری قرار گرفته است. دانشمندان ناسا درباره این تصویر گفته‌اند که هر چند به نظر می‌رسد این دو کهکشان باهم برخورد دارند اما آن‌‌ها در واقعیت هیچ برخوردی با هم ندارند و صرفا نحوه قرارگیری آن باعث این موضوع شده است.

هابل

البته تلسکوپ هابل قبلا تصاویری از کهکشان‌هایی که واقعا باهم برخورد داشته‌اند ثبت کرده است که از آن جمله می‌توان به برخورد دو ‌کهکشان NGC 7469 و IC 5283 اشاره کرد. در این برخورد که دانشمندان نام آن را Arp 298 گذاشته بودند، کهکشان کوچکتر به‌تدریج در حال ادغام شدن با کهکشان بزرگتر بود.

اوایل امسال نیز تلکسکوپ هابل تصویری از یک سیستم کهکشانی در حال ادغام به نام  Angel Wing ثبت کرده بود که شبیه یک بال بود. برخورد کهکشان‌ها با همدیگر پدیده بسیار جالبی است و باعث تغییر شکل کهکشان‌ها می‌شود و نیروی جاذبه نقش بسیار مهمی در نحوه برخورد آن‌ها دارد و گاها صحنه‌های بسیار جالبی از آن‌ها خلق می‌شود.

یکی از زیباترین تصاویری که تلسکوپ هابل تاکنون از برخورد کهکشان‌ها ثبت کرده است مربوط به NCG 1741 می‌شود که شامل چند کهکشان کوتوله می‌شد و فاصله آن‌ها از یکدیگر به کمتر از ۷۵ هزار سال نوری رسیده بود. دانشمندان پیش‌بینی کرده‌اند که این کهکشان‌ها پس از ادغام با یکدیگر تبدیل به یک کهکشان واحد خواهند شد.

منبع: DigitalTrends

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید