تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۲۰ شهریور: Archie اولین موتور جستجوی دنیا معرفی شد - تکفارس 
تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۲۰ شهریور: Archie اولین موتور جستجوی دنیا معرفی شد - تکفارس 

تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۲۰ شهریور: Archie اولین موتور جستجوی دنیا معرفی شد

افشین نوری
۲۰ شهریور ۱۴۰۱ - 12:15
Archie

در یازدهم سپتامبر ۱۹۹۰ میلادی اولین موتور جستجوی دنیا به نام آرچی (Archie) راه‌اندازی شد. این موتور توسط یکی از دانشجویان دانشگاه مک‌گیل به نام آلن امتیج طراحی شده بود و اسم آن در اصل Archieved بود که به صورت اختصاری Archie نامگذاری شد.

این موتور جستجو، فهرست کل فایل‌های قرار گرفته روی وبگاه‌های FTP را جمع‌آوری کرده بود و از این طریق یک پایگاه داده‌ی قابل جست‌وجو از نام فایل‌ها ایجاد کرده بود. بنابراین، جست‌وجوی Archie شامل محتویات وبگاه‌ از جمله متن و اسناد موجود در این مجموعه‌ها نمی‌شد و آن‌ها را نمایه نمی‌کرد.

سپس در سال ۱۹۹۱ یک دانشجوی دیگر به نام مارک مک‌کاهیل از دانشگاه مینه‌سوتا دو موتور جست‌وجوی جدید به نام‌های ورونیکا (Veronica) و جاگهد (Jughead) ارائه کرد که این برنامه‌ها نیز همانند Archie نام فایل‌ها و عناوین ذخیره شده در سامانه‌های نمایه را جست‌وجو می‌کردند.

در سال‌های بعد با رشد ناگهانی اینترنت و افزایش غیر قابل تصور تعداد وبگاه‌ها، اهمیت موتورهای جستجو بیش از پیش آشکار شد و با توسعه فناوری ربات‌های جستجوگر وب، رقابت سختی در این حوزه شکل گرفت و هم‌اکنون شاهد پیشرفته‌ترین موتورهای جستجو هستیم.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید