ترکیه امسال رکورددار قیمت آیفون ۱۴ در دنیا خواهد بود - تکفارس 
ترکیه امسال رکورددار قیمت آیفون ۱۴ در دنیا خواهد بود - تکفارس 

ترکیه امسال رکورددار قیمت آیفون ۱۴ در دنیا خواهد بود

افشین نوری
۲۰ شهریور ۱۴۰۱ - 10:17
آیفون ۱۴

اپل به‌تازگی از سری آیفون ۱۴ رونمایی کرد و طبق معمول انتظار می‌رفت که برزیل مثل هر سال بالاترین قیمت آیفون را داشته باشد، اما ظاهرا ترکیه بالاترین قیمت آیفون ۱۴ را خواهد داشت.

وب‌سایت Nukeni گزارش داده است که سری آیفون ۱۴ در کشورهای مختلف به‌خاطر نرخ متغیر ارزها و همچنین اعمال مالیات از سوی کشورها متفاوت خواهد بود. در سال‌های گذشته همیشه بالاترین قیمت مدل‌های جدید آیفون در کشور برزیل اتفاق می‌افتاد اما امسال در ترکیه شاهد چنین اتفاقی خواهیم بود.

برای محاسبه قیمت سری آیفون ۱۴ در کشورهای مختلف، قیمت این گوشی‌ها در آمریکا و کانادا مبنا قرار گرفته است. طبق این محاسبات، قیمت نسخه ۱۲۸ گیگابایتی آیفون ۱۴ پرو در ترکیه ۲۱۹۳ دلار و در برزیل ۱۸۲۳ خواهد بود. کشورهای هند، مجارستان و لهستان نیز بعد از ترکیه و برزیل بالاترین قیمت آیفون  ۱۴ پرو را خواهند داشت. پایین‌ترین قیمت این گوشی، در کشورهای آمریکا و ژاپن خواهد بود که به‌ترتیب به قیمت ۹۹۹ و ۱۰۳۹ دلار فروخته خواهد شد.

ترکیه همچنین بالاترین قیمت نسخه ۱۲۸ گیگابایتی آیفون ۱۴ استاندارد را خواهد داشت و این مدل به قیمت ۱۷۰۰ دلار در این کشور فروخته خواهد شد. این در حالیست که قیمت این گوشی در کشورهای آمریکا و ژاپن به‌ترتیب ۸۲۹ و ۸۳۱ دلار خواهد بود.

دلیل قیمت بالای آیفون ۱۴ در ترکیه به چندین عامل برمی‌گردد که مهمترین آن‌ها بحران اقتصادی و نرخ بالای تورم در این کشور است، بطوریکه اخیرا نرخ تورم در ترکیه برای اولین بار در ۲۰ سال گذشته به ۸۰ درصد رسیده است. به غیر از ترکیه، اکثر کشورهای اروپایی نیز دچار تورم هستند و حتی به‌تازگی قیمت آیفون SE 3 در انگلیس با افزایش ۳۰ پوندی از ۴۱۹ به ۴۴۹ پوند افزایش یافت.

به هرحال، هر چه ارزش پول کشورها در مقایسه با دلار کاهش یابد طبیعی است که قیمت محصولات وارداتی به آن کشورها به قیمت بالایی فروخته شوند.

منبع: ۹to5mac

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید