مقایسه ی HTC One M8 For WindowsPhone و Lumia 930 . کدامیک؟ - تکفارس 
مقایسه ی HTC One M8 For WindowsPhone و Lumia 930 . کدامیک؟ - تکفارس 

مقایسه ی HTC One M8 For WindowsPhone و Lumia 930 . کدامیک؟

محمد قویدست
۳۰ مرداد ۱۳۹۳ - 10:40
مقایسه ی HTC One M8 For WindowsPhone و Lumia 930 . کدامیک؟ - تکفارس 

همانگونه که مطلع هستید اچ تی سی در روز گذشته از تلفن هوشمند جدیدش برای ویندوزفون پرده برداری کرد . جدید برای ویندوز فون ! سی پی یو چهار هسته ای قدرت مند , دوربین اولترا پیکسل و حتی نامِ HTC One همه و همه برای ویندوزفون جدید هستند . حال باید دید One M8 میتواند بازار ویندوزفون را نیز تحت شعاع قرار دهد؟ تنها رقیب مستقیم این گوشی در حال حاظر لومیا ۹۳۰ میباشد . در ادامه با بررسی هر دوی این گوشی ها با ما همراه باشید

رقابتی در بازار ویندوزفون پدید آمده است . نوکیا که بهترین های ویندوزفون را داشت هم اکنون خود را مواجه با تلفنی میبیند که در نسخه ی اندروید از نطر بسیاری از کارشناسان و سایت های تکنولوژی برترین گوشی حال حاظرِ دنیاست .

لومیا ۹۳۰ از همان پردازنده ی استفاده شده در ۱۵۲۰ قدرت میگیرد در حالی که One M8 For Windowsphone قدرتش همان قدرت One M8 میباشد که هم روی کاغذ هم در عملکرد قدرتمند تر است .

اما معیار های دیگری نیز برای خرید هست . ویندوزفون به نوبه ی خودش بسیار روان عمل میکند و میتوان گفت میازی به سخت افزار بسیار بالا برای عملکرد های عادی ندارد . اما اکنون بحث در دنیای Full HD هاست . بازی هایی که بی شک همه دوست دارند در گوشی خود از آنها لذت ببرند .

حال به بررسی کامل مشخصات هر دوی این گوشی ها میپردازیم .

۱-طراحی

دو گوشی ویندوزفونی زیبا در زمینه ی طراحی . بررسی این بخش کار بسیار سختی است ! اچ تی سی از همان طراحی لوکس و بسیار زیبای خود در این مدل نیز استفاده کرده . بدنه تمام آلومینیوم برس خورده در رنگ های کلاسیک و زیبا . ۹۰ درصد اچ تی سی وان ویندوزفونی فلز است و شاید برای بسیاری حس بسیار خوشاند تر از حاشیه های فلزی لومیا داشته باشد .

htc-one-m8-windowsphone-640x439

اما نوکیا نیز در زمینه ی طراحی بسیاز خوب عمل کرده است . حاشیه های فلزی و بدنه ی پلی کربانتی بسیار مستحکم . در دو سری رنگ های کلاسیک و رنگ های شاد . پلی کربناتِ ماتی که استعداد خیلی کمی در برابر خش و اثر انگشت دارد و با خیالی آسوده تر کنار کلید و سکه در جیب جای میگیرد . طراحی مستطیلی نمادی از خانواده ی لومیا شده است . رنگ های شاد نیز همینطور !

930

واقعا نمیتوان تصمیم گرفت اما نطر ما بر طراحی تمام فلزی و لوکس اچ تی سی است . اچ تی سی با اینکه تماما از فلز ساخته شده کمی از نوکیا سبک تر است اما ضخامت کمتر نوکیا جلوه ی زیباتری از زاویه ی کنار ایجاد کرده است . شاید در دست گرفتن گوشی تمام مستطیلی کمی دشوار باشد که هست و بر اساس همین نظر ما همچنان بر روی طراحی اچ تی سی است .

 

۲-صفحه نمایش

هر دو گوشی از یک اندازه , تراکم پیکسل و رزولوشن استفاده میکنند پس اصلا دلیل اضافه نویسی این بخش چیست ؟! درست است که در مشخصات ذکر شده هر دو به یک نوع تکنولوژی مجهز شده اند لیکن نمیتوان از این جشم پوشید که نوکیا از OLED بسیار موفق خود استفاده میکند و اچ تی سی از همان LCD بکار رفته در ام۸ .

نوکیا با تکنولوژی ClearBlack توانست کیقیت و عمق بسیار مطلوبی به سیستم عامل ویندوز که در حالت پیش فرض رنگ مشکی تمام بک گراند ها را احاطه کرده بدهد .

nokia-lumia-930

نوکیا از زاویه ی دید بسیار خوبی برخوردار است و در زیر نور آفتاب هم تغیری در وضوح دید شما ایجاد نمیشود . گزینه ی بسیار خوبی به نظر میرسد !

اما اچ تی سی هم در نسخه ی اندرویدی دستگاه ام۸ جواب خود را پس داده است و میتوان گفت که با وجود استفاده از پنل ال سی دی با AMOLED ها رقابتی سنگین به راه انداخته است .

specifications-of-htc-one-m8-windows-phone-are-leaked-1

باید دید این صفحه نمایش در ویندوزفون هم میتواند نوکیا را مغلوب کند؟

 

۳-سخت افزار

اچ تی سی هیچ تغیری در سخت افزار این دستگاه نسبت به برادر انرویدی خودش ایجاد نکرده . تراشه ی بسیار قدرتمند چهار هسته ای با فرکانس ۲.۳ گیگاهرتز ساخت شرکت کوالاکام . تراشه ی Snapdragon 801 در کنار دو گیگابایت حافظه ی رم چیزی نیست که به راحتی بتوان از آن چشم پوشی کرد ! اچ تی سی با این سخت افزار سیستم عامل سنگین اندروید را بدون هیچگونه لگ ارائه مکند و بدیهی است که در سیستم عامل ویندوزفون عملکردی بسیار خوب داشته باشد .

 

اما نوکیا در این زمینه عقب مانده است . با اینکه لومیا ۹۳۰ از نسخه ی اندرویدی ام۸ دیر تر معرفی شد اما از تراشه ی قدیمی تر Snapdragon 800 استفاده میکند با فرکانسی پایین تر . البته پایین تر به معنی ضعف نیست ! انقدر این تفاوت جزئی است که حتی بسیاری از خبره های ویندوزفون متوجه تفاوت عملکرد این دو گوشی نمیشوند .

 

۴-دوربین

نوبتی هم باشد نوبت نوکیاست که در این زمینه خود نمایی کند . سنسور عظیم ۲۰ مگاپیکسلی با تکنولوژی Pureview که عملکردی بسیار خوب از خودش نشان داده و تا کنون بسیاری از رقیبان را در سیستم عامل های گوناگون به زانو درآورده .

HTC-One-W8 lumia 930 camera-580-90

پشتیبانی های همه جانبه ی نوکیا از دوربین با انواع اپلیکیشن های گوناگون و خدمات بروز رسانی نوکیا را به برندی محبوب در زمینه ی عکاسی تبدیل کرده است .  میتوان بدون بررسی هم گفت که نوکیا در این بخش اچ تی سی را به زانو در میاورد . سنسور اولترا پیکسل اچ تی سی اگرچه در عملکرد عادی خوب است اما در نسخه ی اندروید دیدیم که در هنگام زوم با نویز های متعدد و کاهش چشم گیر کیفیت عکس ها مواجه هستیم . با وجود سنسور عمق سنج و تمامی امکانات دیگر باز هم احتمال غلبه بر Pureview و لنز Ziess به کار درفته در لومیا نمیرود .

در دوربین جلوی این دو دستگاه اما اچ تی سی کمی جلوتر است . ام۸ با دوربین با کیفیت ۵ مگاپیکسلی در جلو میتواند گزینه ی بهتری برای طرفداران سلفی باشد در حالی که نوکیا از یک دوربین ۱.۲ مگاپیکسلی که کیفیتش به مراتب پایین تر از دوربین دوم اچ تی سی خواهد بود استفاده کرده است .

 

۵-شارژ و باتری

لومیای نوکیا از یک باتری ۲۴۲۰ میلی آمپر ساعتی که عملکردی نسبتا خوب را از خود نشان داده است استفاده میکند در حالی که اچ تی سی از یک باتری ۲۶۰۰ میلی آمپری غیرقابل تعویض توسط کاربر , درست مشابه آنچه در ام۸ اندرویدی به کار رفته بود در این نسخه نیز استفاده کرده است .

تفاوت چندان محسوسی بین باتری احساس نمیشود هر دو گوشی میزان نسبتاخوبی شارژ را نگه میدارند و برنده یا بازنده ی خاصی در این بخش مشخص نیست .

 

حرف آخر

اچ تی سی در گذشته مدل های بسیاری از گوشی های ویندوزفونی خود را به بازار عرضه کرده بود . گوشی هایی با سخت افزار و طراحی خوب اما با پشتیبانی ضعیف . هم از سوی مایکروسافت هم از سوی خود اچ تی سی اما اینبار اچ تی سی بسیاری از امکانات خود را برای نسخه ی ویندوزی ام۸ به ارمغان آورده است . مانند تلوزیون و اپ اختصاصی دوربین اچ تی سی و همچنین Blinkfeed محبوب . نوکیای با تجربه اما فوت فن ویندوزفون در دستانش است و همچنان بر عرشه ی کشتی ویندوزفون حکم فرمایی میکند . پشتیبانی خوب یا بهتر بگویم بسیار خوب و تبلیغات متعدد توانست نام این شرکت را پس از شکست در سیمبین دوباره زنده کند . تصمیم با شماست که کدام یک را انتخاب میکنید و اینکه اچ تی سی چقدر در ویندوزفونی بودن جدی و مصمم هست را فقط زمان مشخص میکند .

 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.