آیا شغل برنامه نویسی برای من مناسب است؟ - تکفارس 
آیا شغل برنامه نویسی برای من مناسب است؟ - تکفارس 

آیا شغل برنامه نویسی برای من مناسب است؟

کسری نراقی
۳ شهریور ۱۴۰۱ - 01:41
آیا شغل برنامه نویسی برای من مناسب است؟ - تکفارس 

برنامه نویسی از تخصص‌های بسیار پرتقاضا هم از سوی شرکت‌ها و هم کارجویان است. افراد زیادی به دنبال یادگیری مهارت برنامه‌نویسی جهت کسب درآمد بیشتر و داشتن شرایط کاری بهتر هستند. شاید شما هم به دنبال رسیدن به این شرایط، آموزش برنامه نویسی را شروع کرده و یا قصد دارید در دوره‌های آموزش زبان برنامه نویسی شرکت کنید. اما سوال مهم این است که شما تا چه اندازه برای برنامه نویسی و انجام این کار به صورت حرفه‌ای مناسب هستید؟ در ادامه این مقاله به پاسخ این سوال و بررسی شرایط و مهارت‌های مورد نیاز در استخدام برنامه نویس در اصفهان و سایر شهرها می‌پردازیم.

برنامه نویسی برای چه افرادی مناسب است؟

تصمیم گیری برای انتخاب مسیر حرفه‌ای می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. علاقه مند بودن به تخصصی که انتخاب می‌کنید اهمیت زیادی دارد، اما باید توانایی‌ها و شخصیت خودتان را نیز در نظر بگیرید. فعالیت در هر شغلی نیازمند داشتن یک سری توانایی فردی و تقویت مهارت های نرم و سخت است. شما می‌توانید با استفاده از تست‌های شخصیت شناسی آنلاین، با تیپ شخصیتی خودتان بیشتر آشنا شده و ببینید آیا ویژگی‌های لازم برای تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس موفق را دارید یا خیر.

در صفحه استخدام برنامه نویس پایتون در اصفهان می‌توانید جدیدترین فرصت‌های شغلی این حوزه در برترین شرکت‌ها را مشاهده کرده و رزومه خودتان را برای فرصت‌های شغلی ارسال کنید.

ویژگی‌های یک برنامه‌نویس موفق

تبدیل شدن به یک توسعه دهنده وب و اپلیکیشن و کار روی پروژه های برنامه‌نویسی، علاوه بر یادگیری تخصص، نیازمند داشتن یک سری مهارت و ویژگی مشخص است که در استخدام برنامه نویس در اصفهان و سایر شهرها مورد توجه قرار می‌گیرند. در ادامه با این ویژگی‌ها آشنا می‌شویم.

کنجکاوی

شاید مهم ترین ویژگی یک برنامه نویس را بتوان میزان کنجکاوی او نسبت به تکنولوژی و مسائل روز در حوزه برنامه‌نویسی دانست. یک برنامه نویس موفق فردی است که دائما نسبت به تغییر و تحولات حوزه کاری خود کنجکاو بوده و به دنبال یادگیری بیشتر است. اگر چنین ویژگی‌ای را در خودتان می‌بینید و دائما به دنبال کشف چیزهای جدید در این حوزه هستید، پس این شغل می‌تواند برای شما مناسب باشد.

استمرار و مداومت

آیا شما از دسته افرادی هستید که در مواجهه با چالش های جدید تا راهی برای آن پیدا نکنید دست از تلاش برنمی‌دارید و یا تلاش مداوم برای حل مشکلات شما را خسته می‌کند؟ ماهیت برنامه نویسی حل مساله است. اگر شما در حل مسائل و چالش‌ها استمرار نداشته و کار را خیلی زود رها می‌کنید، احتمالا نمی‌توانید در این حرفه عملکرد خوبی داشته باشید.  

صبر و حوصله

اگر فکر کردن زیاد حوصله شما را سر می‌برد یا خیلی زود شما را خسته می‌کند، شغل برنامه‌نویسی برایتان مناسب نیست. یادگیری زبان های مختلف برنامه‌نویسی، نیازمند داشتن صبر و حوصله کافی است. چه در مسیر یادگیری و چه زمانی که به عنوان یک برنامه‌نویس شروع به فعالیت می‌کنید، لازم است دائما فکر کرده و به دنبال راه‌حل برای مشکلات و پیشبرد کارها باشید.

تمرکز

برای اینکه بتوانید در انجام پروژه‌های برنامه‌نویسی عملکرد خوبی داشته باشید، نیاز به یک ذهن متمرکز دارید. برنامه نویسی فعالیتی است که نیاز به ذهن سازمان‌یافته و متمرکز دارد. اگر شما ذهن آشفته و غیرمنظمی داشته باشید ممکن است برای نوشتن ۱۰ خط کد لازم باشد ۱۰۰ خط کد بنویسید تا به ۱۰ مورد نهایی برسید و این موضوع شما را دچار فرسودگی شغلی خواهد کرد.

توجه به جزئیات

کوچکترین اشتباهی در کد نویسی باعث می‌شود به نتیجه کاملا متفاوتی از آنچه در نظر داشتید برسید. توجه به جزئیات از مهم‌ترین ویژگی‌های یک برنامه‌نویس موفق است. هرچه توانایی بیشتری در توجه کردن به جزئیات داشته باشید، در کار برنامه‌نویسی موفق‌تر خواهید بود. زمانی که با خطایی مواجه می‌شوید باید بتوانید با توجه به جزئیات، مشکلی که وجود دارد را حل کنید.

خلاقیت

شما به عنوان یک برنامه‌نویس باید توانایی پیدا کردن راه‌حل‌های جدید و تفکر مستقل داشته باشید. خلاقیت در تفکر، ارائه ایده های جدید و حل مساله، از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که از شما یک برنامه‌نویس موفق می‌سازد. با خودتان فکر کنید و ببینید تا چه اندازه در فکر کردن، تحلیل موقعیت‌ها و راه‌حل یابی برای مسائلتان خلاقانه عمل می‌کنید؟ در صورتی که این ویژگی را در خودتان می‌بینید، شغل برنامه‌نویسی می‌تواند برایتان مناسب باشد.

حل مساله

اگر بعد از هر بار حل کردن یک مساله و پشت سر گذاشتن یک چالش جدید احساس موفقیت و هیجان دارید، برنامه‌نویسی می‌تواند شغل مناسبی برای شما باشد. این حس هیجان درست مثل شادی بعد از رد کردن مرحله سختی از یک بازی یا لذت بعد از حل کردن پازل است. داشتن این ویژگی کمک می‌کند تا استمرار بیشتری در انجام کار داشته و زود از فعالیت خسته نشوید. اگر از حل کردن مسائل لذتی نبرده و این موضوع شما را خسته می‌کند، احتمال زیادی وجود دارد که برنامه‌نویسی شغل مناسب شما نباشد.

تیپ‌های شخصیتی مناسب برای شغل برنامه‌نویسی

همانطور که اشاره شد، وجود یک سری ویژگی‌های شخصیتی می‌تواند به شما کمک کند تا در برخی مشاغل خاص بهتر از دیگران عمل کنید. هرچند انجام تست‌های شخصیت‌شناسی می‌تواند به شما دید خوبی درباره نقاط قوت و ضعفتان بدهد، نباید نتیجه این تست‌ها تنها عامل تاثیر گذار در تصمیم‌گیری‌تان برای شروع یک مسیر حرفه‌ای باشد. در ادامه شما را با تیپ‌های شخصیتی مناسب برای شغل برنامه‌نویسی براساس تست MBTI، آشنا می‌کنیم.

INTJ

این تیپ شخصیتی که به «معمار» شهرت دارد، شخصیتی خلاق است که می‌تواند با وصل کردن سرنخ‌ها به نتیجه برسد. INTJ ها از خودشان و دیگران انتظار عملکرد بالایی داشته و برای رسیدن به اهدافشان سرسختی زیادی دارند. 

INTP

تیپ شخصیتی INTP که به «متفکر» شهرت دارد، تحلیلگر بوده و انطباق‌پذیری و انعطاف‌پذیری بالایی در شرایط مختلف دارد. ویژگی تحلیلگری و تمرکز بالا در هنگام کار باعث شده تا این تیپ شخصیتی در مشاغلی مثل برنامه‌نویسی عملکرد بسیار خوبی داشته باشد.

ENTP

تیپ شخصیتی ENTP، «مناظره‌گر»، توانایی بالایی در حل مساله، انجام فعالیت‌های ذهنی و حل چالش‌ها دارد. این تیپ شخصیتی از مواجه شدن با مسائل جدید و حل آن‌ها لذت می‌برد و در مشاغلی مثل برنامه‌نویسی که نیازمند حل مساله و صبوری در تفکر هستند عملکرد بسیار خوبی دارد.

ENFP

ENFP ها به عنوان تیپ شخصیتی «قهرمان» یا «مبارز» شناخته می‌شوند. این تیپ شخصیتی توانایی بالایی در حل مساله، پیدا کردن ارتباط بین مسائل و پیش بینی نتایج در موقعیت‌های نامشخص دارد و از این نظر می‌تواند در مشاغلی مثل برنامه‌نویسی عملکرد خوبی از خود نشان بدهد.

ISTJ

ISTJ ها که به «بازپرس» شهرت دارند، قابل اتکا، دقیق و عملگرا هستند. یک فرد ISTJ می‌تواند با دقت و حوصله زیادی روی پروژه‌ها کار کند. هرچند میل به سازماندهی و دقیق و کامل بودن گاهی می‌تواند منجر به عدم انعطاف‌پذیری در مقابل تغییرات شود.

کلام آخر؛ آیا شغل برنامه نویسی برای من مناسب است؟

اگر به دنبال آگهی‌های استخدام برنامه نویس در اصفهان و سایر شهرها هستید، بهتر است ابتدا از مناسب بودن این مسیر حرفه‌ای برای خودتان مطمئن شوید. در این مقاله به بررسی مهم‌ترین ویژگی‌های یک برنامه‌نویس و تیپ‌های شخصیتی مناسب برای این شغل پرداختیم. هرچه اطلاعات بیشتری درباره شغل برنامه‌نویسی و نقاط قوت و ضعف شخصیت خودتان داشته باشید، می‌توانید در انتخاب مسیر حرفه‌ای‌تان بهتر تصمیم‌گیری کنید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.