چرا سامسونگ حتی بیشتر از گوگل چهره اندروید است؟ - تکفارس 
چرا سامسونگ حتی بیشتر از گوگل چهره اندروید است؟ - تکفارس 

چرا سامسونگ حتی بیشتر از گوگل چهره اندروید است؟

مهدی ملکی
۳ شهریور ۱۴۰۱ - 08:38
سامسونگ اندروید

تقریباً ۱۴ سال از عرضه اندروید می‌گذرد و تاکنون بسیاری از برندهای گوشی هوشمند آمده و رفته‌اند. در این مدت بسیاری از برندها سهم کوچک، بزرگ و متغیری را از این صنعت کسب کرده‌اند اما یک نام همیشه در صدر باقی مانده است: سامسونگ.

فارغ از سلیقه، تمایلات و نظر شخصی شما باید سامسونگ را به دلیل سلطه طولانی مدتش بر این جایگاه تحسین کنید. این غول کره‌ای بازار گوشی‌های هوشمند اندرویدی را برای مدت‌ها قبضه کرده اما به خوبی می‌دانیم که کمتر شرکتی قادر به انجام این کار است.

از طرفی این شرکت چندان هم بدون دردسر در رتبه نخست جا خوش نکرده است. سامسونگ در گذشته‌ای نه چندان دور با خطر سقوط جایگاهش توسط هوآوی مواجه بود تا این که ایالات متحده آمریکا این شرکت چینی را به دلیل همکاری با ارتش کمونیست چین تحریم کرد. همچنین وقتی صحبت از بازارهایی می‌شود که اهمیت زیادی به ارزش محصولات می‌دهند، جریان فرق می‌کند.

اما در مجموع وقتی درباره انتخاب «چهره اندروید» سخن می‌گوییم هیچ شرکتی، عملاً هیچ شرکتی حتی خود گوگل نیز به اندازه سامسونگ در دست‌یابی به این صفت موفق عمل نکرده است و این موضوع فقط مربوط به سهم عظیم آن در این بازار نیست.

همیشه به دنبال پیش‌روی

سامسونگ از زمان عرضه گلکسی S2 یکی از معدود شرکت‌هایی بوده که منابع و تمایل لازم برای رقابت با آیفون اپل را داشته است. نوآوری این برند در کنار خود اندروید به آن اجازه داده است گوشی‌های نمادینی مانند گلکسی S3، S6 Edge و همچنین سری‌های نوت را تولید کند که معمولاً نمایانگر بهترین سخت‌افزار موجود روی این سیستم عامل بوده‌اند.

از باب کردن نمایشگرهای خمیده (آبشاری) و گوشی‌های غول‌پیکر گرفته تا استفاده از قلم‌های کوچک و … سامسونگ همیشه در جلب توجه رسانه‌ها از اپل به سمت خودش موفق عمل کرده است. البته سایر برندها هم فرصت و عصر خودشان را داشته‌اند. شعار و بینش Never Settle وان پلاس، اولین و جدیدترین پیکسل‌های گوگل و مواردی نظیر Project Ara و حتی Hydrogen One همه به صورت موقت شکوه و جلال زیادی را همراه با اندروید تجربه کرده‌اند.

گلکسی زد فلیپ 4

اما با تمام این اوصاف هیچ کدام به اندازه این دو غول صنعت تکنولوژی، در تعریف عصر مدرن موبایل ندرخشیده‌اید. همیشه ماجرا درباره رقابت اپل در مقابل سامسونگ بوده، نه حتی اپل در برابر گوگل یا هر شرکت دیگری.

با نگاه به لاین‌آپ محصولات امروزی این شرکت، سری گلکسی S22 هنوز هم به طرز قابل ملاحظه‌ای در ارائه بهترین ترکیب سخت‌افزار، نرم‌افزار و ارزش در بازار خوب عمل م‌کند. در همین حین گلکسی زد فولد ۴ و زد فلیپ ۴ یگانه گوشی‌های تاشوی بازار برای سلطنت بر این قسمت هستند.

اوپو و شیائومی هم تجربه‌هایی را در این زمینه رقم زده‌اند اما محصولات آن ها فاقد بلوغی است که سامسونگ طی چهار نسل متفاوت کسب کرده است. احتمالاً نیازی نیست یادآوری کنیم که محصولات تاشوی اوپو و شیائومی در خارج از چین قابل خرید نیستند.

دو بازیگر دیگر صنعت موبایل یعنی هوآوی و اپل چه حرفی در زمینه محصولات تاشو دارند؟ هوآوی به شدت با کاهش محبوبیت برآمده از جای خالی سرویس‌های گوگل کلنجار می‌رود و در آن سو اپل تاکنون هرگز گوشی هوشمند تاشویی را به بازار عرضه نکرده است.

سامسونگ بیش از گوگل بر اندروید تاثیر می‌گذارد

این استدلال بحث‌برانگیز است اما اگر درست و با دقت به آن فکر کنید این‌طور نخواهد بود. سامسونگ طی سال‌های گذشته در توسعه اندروید حتی از خود گوگل هم تاثیر بیشتری داشته است. بله شاید گوگل تاج و تخت اندروید را در اختیار داشته باشد اما این سامسونگ است که به آن جهت می‌دهد و آن را هدایت می‌کند.

گوشی‌های تاشو و ضروری توسعه اندروید ۱۲L یکی از نمونه‌های اخیر آن است. این دو غول تکنولوژی با همکاری همدیگر فرم فاکتور نسل بعدی اندروید را توسعه دادند. با این حال نتیجه شراکت آن‌ها بسیار اندک اندک به بازار رسید. حدود چهار سال از زمان عرضه اولین گلکسی فولد الی زد فولد ۴ طول کشید تا ما قابلیت نوار وظیفه (Taskbar) را در آخرین ورودی گوشی‌های سامسونگ شاهد باشیم.

سامسونگ همچنین به تنهایی پروژه پوشیدنی‌های اندروید را وارد عصر مدرن کرد. Wear OS تا سالیان سال زیر مدیریت گوگل پنهان و بدون استفاده مانده بود تا آن که سامسونگ تصمیم گرفت تایزن (Tizen) سیستم عامل اختصاصی خود را به نفع آن کنار بگذارد. Wear OS 3 باری دیگر طی همکاری سامسونگ و گوگل ساخته شد تا پلتفرم پوشیدنی‌های گوگل سرانجام قدرت رقابت با اکوسیستم اپل واچ را پیدا کند.

سیستم عامل Wear OS 3

در همین حین که از بحث خارج نشده‌ایم بهتر است به پشتیبانی طولانی مدت سامسونگ از گوشی‌هایش اشاره کنیم. چهار سال به‌روزرسانی نرم‌افزار و پنج سال عرضه وصله‌های امنیتی فارغ از آن که یک زد فولد ۲۰۰۰ دلاری را تهیه کنید یا یک گلکسی A53 5G از دیگر دستاوردهای این شرکت است. این پشتیبانی طولانی مدت فراتر از هر تولید کننده محصولات هوشمند دیگر است.

جالب است بدانید که حتی خود گوگل حداکثر تا سه سال به‌روزرسانی نرم‌افزاری و چهار سال وصله امنیتی را برای گوشی‌های سری پیکسل تضمین می‌کند. شاید بتوان گفت یگانه رقیب واقعی سامسونگ در این زمینه آیفون‌های اپل هستند که زمین بازی را از دنیای اندروید به دنیای موبایل گسترش می‌دهند.

چهره اندروید از کره جنوبی تا سرزمین یانکی‌ها

به هر حال در انتها شکی نیست که سامسونگ هم شرکتی بی‌نقص نبوده و طی دهه گذشته با مشکلاتی رو به رو شده است. عرضه گلکسی نوت ۷ و رسوایی بعد از آن نه تنها به اندروید که حتی به خودش این شرکت برای ایجاد تصویری منسجم کمک نکرد.

برخی برندهای دیگر در نقاط خاصی از جهان تاثیر بیشتری از سامسونگ داشته‌اند. برای مثال می‌توان به رشد انفجاری شیائومی در آسیای جنوبی و اوپو در سرزمین مادریش، چین اشاره کنیم. همچنین سامسونگ مسلماً تنها برند تاثیرگذار اندروید در این حوزه نیست اما وقتی صحبت از تاثیرگذاری جهانی و نگرش اکوسیستمی گسترده‌تر می‌شود، می‌توان آن را به عنوان شرکتی در نظر گرفت که به عنوان چهره اندروید شناخته می‌شود.

اندروید ۱۳

اندروید اکنون تبدیل به پراستفاده‌ترین سیستم عامل موبایل جهان شده، نه تنها به خاطر گوگل، سامسونگ یا هر شرکت دیگری بلکه به خاطر قواعدی که اپل از آن پیروی می‌کند. اپل در قواعد خود اجازه می‌دهد که همه در توسعه محصولاتش مشارکت کرده، نوآوری به خرج دهنده و حتی ایده‌های خوب را به اشتراک بگذارند.

به همین دلیل اگرچه سامسونگ امروز جایگاه مستحکم و خارق‌العاده‌ای دارد اما هیچ چیز از این بهتر نیست که رقیبی شایسته از سمت خود اندروید به مصاف آن برود، به‌ویژه در حوزه‌هایی مثل پوشیدنی‌ها و بازار محصولات تاشو که بیش از هر زمان دیگری محبوب و به همان اندازه خالی از رقبای متعدد و جدی هستند.

سرانجام با این حال که سامسونگ شاید برند محبوب همه نباشد اما در کل شرکتی است که اندروید را طی ۱۰ سال گذشته در مرکز توجه نگه داشته است.

منبع: Android Authority

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.