بررسی سامسوگ گلکسی واچ ۵؛ ساعت به شیوه کره‌ای - تکفرس
بررسی سامسوگ گلکسی واچ ۵؛ ساعت به شیوه کره‌ای - تکفرس

بررسی سامسوگ گلکسی واچ ۵؛ ساعت به شیوه کره‌ای

نصیر فرزان
۷ شهریور ۱۴۰۱ - 14:58
بررسی گلکسی واچ ۵

ساعت‌های هوشمند سامسونگ، یکی از محصولات پرطرفدار بازار محسوب می‌شوند. در این مقاله به نقد و بررسی گلکسی واچ ۵ خواهیم پرداخت.

شاید گلکسی واچ ۵ به اندازه‌ی برادر بزرگ‌تر خود گلکسی پرو، محصول شگفت‌انگیزی نباشد اما قطعا می‌تواند کسانی را که به ساعت‌های هوشمند سامسونگ علاقه دارند، راضی نگه دارد. گلکسی واچ ۵ در واقع مدل ارتقاء یافته‌ی گلکسی واچ ۴ است که سال قبل با پشتیبانی از Wear OS عرضه شد. این در حالیست که گلکسی واچ ۴ محصول مشترک سامسونگ و گوگل محسوب می‌شد.

تغییرات گلکسی واچ ۵ نسبت به مدل قبلی، زیاد نبوده اما موارد مهمی را شامل می‌شوند. ویژگی‌های نرم‌افزاری جدیدتر، باتری بزرگ‌تر و صفحه‌ی کریستالی یاقوتی، تنها برخی از موارد جدید به کار رفته در ساعت‌های هوشمند جدید سامسونگ‌ هستند. در مجموع می‌توان گفت که مانند مدل‌های زد فلیپ ۴ و زد فولد ۴ ساعت هوشمند جدید سامسونگ‌ نیز برای جلب رضایت مشتریان، دچار تغیرات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری جدیدی شده است.

طراحی، ابعاد و مدل‌ها

حقیقت این است که اگر سخت‌گیری و دقت زیادی به خرج ندهید، متوجه تفاوت ظاهری چندان زیادی بین گلکسی واچ ۴ و گلکسی واچ ۵ نخواهید شد. هر دوی این مدل‌ها دارای ابعاد ۴۴ و ۴۰ میلی‌متری هستند. با خرید گلکسی واچ ۵ شما ساعت هوشمندی ظریف و سبُک خواهید داشت که به مچ دست بستن آن، حس راحتی بسیاری خواهد داشت.

نکته‌ی مثبت دیگر این ساعت این است که علاوه بر ظاهر جذاب آن، شما در هر مناسبتی می‌توانید از آن استفاده کنید. از سوی دیگر، خبر خوش برای طرفداران ساعت‌های هوشمند سامسونگ این است که لبه‌های دیجیتالی گلکسی واچ ۵، مانند مدل‌های پیشین دارای امکانات جذابی است. با این‌که خبری از لبه‌های فیزیکی چرخان در این ساعت نیست، اما هنوز هم لبه‌های گلکسی واچ ۵ کارمد هستند؛ این در حالیست که دکمه‌های کناری، نظر به گذشته تغییری نکرده‌اند.

بررسی سامسوگ گلکسی واچ ۵؛ ساعت به شیوه کره‌ای - تکفرس

برخلاف مدل واچ پرو، این ساعت هوشمند دارای پوشش بالایی کاملا مسطح بوده و خبری از کناره‌های برآمده به منظور افزایش ایمنی نیست. با این‌حال صفحه‌ی کریستالی و یاقوتی واچ پرو در نسخه‌ی واچ ۵ نیز استفاده شده است. این‌که دیگر از صفحه‌ی قدیمی که تحت عنوان Gorilla Glass شناخته می‌شد استفاده نمی‌شود، می‌تواند نکته‌‌ای مثبت برای ساعت‌های هوشمند سامسونگ محسوب شود.

یکی از نکات منفی گلکسی واچ ۵ این است که خبری از پوشش تیتانیومی در آن نبوده و در عوض سامسونگ از ماده‌ای تحت عنوان Armor Aluminium، بدین منظور استفاده کرده است‌. اگر این نام را به یاد نمی‌آورید باید گفت که Armor Aluminium درواقع همان ماده‌ایست که به عنوان فریم در گوشی‌های سری S22 سامسونگ نیز استفاده شده است. این ماده، فلزی سبک بوده که لمس آن حس خوشایندی به شما خواهد داد؛ پی از این جهت جای نگرانی خاصی وجود ندارد.

از سوی دیگر باید گفت که هیچ قطعه‌ی دارای حرکتی در این ساعت هوشمند وجود ندارد؛ با این حال لبه‌های برق‌پذیر (Capacitive Bezels) هنوز هم در اطراف صفحه‌ی نمایش قرار داشته و در تعامل با کاربر نقش دارند. این مورد، آن طور که باید و شاید احساس خوشایندی به شما نمی‌دهد؛ چرا که استفاده از آن چندان آسان نبوده و مشکلات بیشتری را خلق نموده است‌. مطمئنا در صورت استفاده از لبه‌های چرخان سخت افزاری (Hardware Rotating Bezels) همه‌چیز تا حد زیادی با حالت کنونی تفاوت داشت؛ اما حقیقت این است که لبه‌های کنونی، با ماهیت اسپورت و وزن سبک گلکسی واچ ۵ تطابق ندارد.

بررسی سامسوگ گلکسی واچ ۵؛ ساعت به شیوه کره‌ای - تکفرس

سامسونگ در این محصول خود از صفحه نمایش ۱.۴ اینچی Super Amoled استفاده نموده است. این صفحه‌ نمایش درمدل ۴۴ میلیمتری گلکسی واچ ۴ نیز به کار رفته بود‌. این موضوع به خودی خود یک نکته‌ی منفی محسوب نمی‌شود چرا که کماکان یک نمایشگر شفاف و درخشان خواهید داشت. صفحه‌ی امولد گلکسی واچ ۵ در هر شرایطی، و با هر میزان نور محیطی، عملکرد قابل قبولی از خود نشان می‌دهد‌.

مدل ۴۴ میلیمتری گلکسی واچ ۵ در طرح‌های گرافیتی، یاقوتی و خاکستری در دسترس است در حالی که مدل ۴۰ میلیمتری دارای طرح‌های گرافیتی، صورتی، خاکستری و طلایی می‌باشد. تمام این مدل‌ها دارای دست‌بند اسپورت بوده و با خریدشان، شما صاحب یک ساعت شیک و جذاب خواهید شد.

نرم‌افزار و دیگر ویژگی‌ها

ساعت هوشمند جدید سامسونگ از نرم‌افزار OS، نسخه‌ی ۳.۵ و One UI Watch 4.5 استفاده می‌کند. این محصول دارای ۸۸ صفحه‌ی پس‌زمینه‌ی جدید است. این قاب‌های ساعت‌نما، اشکال مختلفی دارند؛ در برخی ار آن‌ها روی شکل و شمایل خاص‌شان تمرکز شده و در تعدادی دیگر، سعی بر این بوده است که یک صفحه‌ی حاوی جزئیات بالا به مخاطب عرضه شود.

یکی از موضوعات مهمی که خرید ساعت‌های هوشمند را توجیه می‌کند، این حقیقت است که به راحتی می‌توانید صفحه‌ی پس‌زمینه‌ی مورد نظر ساعت خود را تغییر داده و آن‌چه که باب میل شما است را انتخاب کنید.
محصول گلکسی واچ ۵ مانند مدل پیشین، دارای یک حس‌گر بایواکتیو خلاقانه است که اطلاعات بسیار خوب و دقیقی را پیرامون سلامتی‌تان در اختیار شما قرار خواهد داد.

آنالیز بایومتریک در گلکسی واچ ۵، به‌روزرسانی شده است؛ از سوی دیگر آنالیز ترکیب بدنی (Body Composition Analysis)، یکی دیگر از ویژگی‌های چدید به کار رفته در این ساعت هوشمند است. گلکسی واچ ۵ در موارد لزوم، اطلاعات مفیدی برای رسیدن به اهداف‌تان در اختیار شما قرار می‌دهد.

یادآوری نوشیدن آب پس از تمرینات فیزیکی طاقت‌فرسا، تنها یکی از ویژگی‌هایی است که با خرید این ساعت در اختیار شما قرار خواهد گرفت. این در حالیست که حسگر دمایی پوستی نیز یکی از اجزای داد‌ه‌های بیومتریک گلکسی واچ ۵ را تشکیل می‌دهد‌.

یکی از موارد دیگری که سامسونگ به آن توجه جدی داشته، گزینه‌ی Sleep Tracking است. علاوه بر طراحی مجدد UI، این نرم‌افزار اطلاعات جامع‌تری را پیرامون خواب‌تان در اختیار شما قرار خواهد داد. اگر گلکسی واچ ۵ تشخیص دهد که شما دارای یکی از اختلالات خواب هستید، شما را از این موضوع آگاه خواهد نمود.

سامسونگ توجه زیادی روی تصحیح خواب کاربران توسط ساعت هوشمند جدید خود داشته و برای این منظور گزینه‌های زیادی را در اختیارتان قرار داده است. شما می‌توانید مدت زمانی که قصد خوابیدن دارید را تعیین کرده و به کمک گلکسی واچ ۵، رفته رفته به آن میزان دست پیدا کنید. به خاطر داشته باشید که برخی از ویژگی‌های گلکسی واچ ۵ پرو در مدل‌های ساده وجود ندارند؛ سیستم GPS Trackback، یکی از مواردیست که صرفا در مدل‌ پرو استفاده شده است.

بررسی سامسوگ گلکسی واچ ۵؛ ساعت به شیوه کره‌ای - تکفرس

مانند خانواده‌ی گلکسی واچ ۴، ساعت‌های هوشمند جدید سامسونگ نیز صرفا با سیستم عامل اندروید انطباق دارند و یکی از بهترین ویژگی‌های این محصول یعنی نوار قلب، فقط روی گوشی‌های هوشمند سامسونگ قابل استفاده است.

باتری و شارژ

به دلیل ابعاد ظریف، هیچ‌کدام از مدل‌های گلکسی واچ ۵ دارای باتری‌ای به بزرگی باتری ۵۰۰ میلی آمپری استفاده شده در مدل پرو نیستند. گلکسی واچ ۵ دارای دو باتری ۲۸۴ و ۴۱۰ میلی آمپری بوده که نسبت به باتری گلکسی واچ ۴ بزرگ‌تر محسوب می‌شوند‌.

این موضوع سبب شده است تا عمر باتری‌های گلکسی واچ ۵ بیشتر از مدل‌ قبلی باشد؛ چرا که سایر اجزای استفاده شده در این دو مدل، با یکدیگر مشابهت‌های بسیاری دارند. مدل بزرگ‌تر گلکسی واچ ۵ بعد از شارژ کامل، برای بیش از یک روز قابل استفاده است؛ در حالی‌که مدل کوچکتر، احتمالا می‌تواند برای یک روز کامل برق را در خود ذخیره کند. اگر این میزان شارژدهی نیازهای شما را برطرف نمی‌کند، باید سراغ مدل پرو بروید.

فرایند شارژ کردن گلکسی واچ ۵ به لطف استفاده از شارژر بی‌سیم WPC، نسبت به مدل قبلی بهبود یافته است. سامسونگ می‌گوید که بعد از ۸ دقیقه شارژ نمودن ساعت‌تان توسط این شارژر، می‌توانید انتظار داشته باشید که برای بیش از ۸ ساعت از آن استفاده نمایید. سرعت شارژ شدن گلکسی واچ ۵ نسبت به مدل قبلی رشد ۳۰ درصدی داشته است که یک نکته‌ی بسیار کلیدی محسوب می‌شود‌.

جمع‌بندی

در مجموع می‌توان گفت که گلکسی واچ ۵، یک ساعت هوشمند شایسته است که نسبت به مدل قبلی تفاوت‌های فاحشی ندارد. باتری بزرگ‌تر و دوام بیشتر صفحه‌ی نمایش، از جمله ویژگی‌هایی هستند که می‌توانند گلکسی واچ ۵ را برای کسانی که به این قبیل ساعت‌های هوشمند علاقه دارند، به یک محصول جذاب تبدیل کنند. با این حال اگر شما در حال حاضر از گلکسی واچ ۴ استفاده می‌کنید و قصد ارتقای آن را دارید، احتمالا این مدل جدید، محصولی مناسب برای شما نخواهد بود؛ چرا که تفاوت این دو مدل با یکدیگر چندان زیاد نیست‌.

از سوی دیگر باید گفت که گلکسی واچ ۵، احتمالا به خوبی می‌تواند با اپل واچ ۷ و اپل واچ ۸ در بازار رقابت کند. با این حال به خاطر داشته باشید که شما قادر نخواهید بود تا از ساعت‌های هوشمند سامسونگ با یک گوشی آیفون استفاده کنید؛ نقطه‌ی برعکس این موضوع نیز صادق است.

در پایان باید گفت که کسانی که به ساعت‌های هوشمند سامسونگ علاقمند هستند، می‌توانند اطمینان داشته باشند که گلکسی واچ ۵ آنان را ناامید نخواهد کرد‌.


نکات مثبت:

  • ویژگی‌های دسترس‌پذیری بیشتر
  • باریک و سبک
  • افزایش دوام نسبت به نسل پیش
  • سازگاری با گوشی‌های غیرسامسونگ

نکات منفی:

  • باتری هنوز هم شارژدهی مناسبی ندارد.
  • حسگر دمای نامناسب
  • بهبود کم نسبت به نسل پیش

۸.۵/۱۰

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید