حذف نویز فعال چیست و چطور عمل می‌کند؟ - تکفارس 
حذف نویز فعال چیست و چطور عمل می‌کند؟ - تکفارس 

حذف نویز فعال چیست و چطور عمل می‌کند؟

مهدی ملکی
۱۱ مهر ۱۴۰۱ - 11:45
حذف نویز فعال (ANC) چطور کار می‌کند؟

استفاده از هدفون‌های حذف نویز فعال (Active Noice Cancelling) تجربه‌ای به یادماندنی را برای کاربر رقم می‌زند. این هدفون‌ها اجازه می‌دهند که نویزهای آزاردهنده پس‌زمینه را حذف کنید و دیگر آن‌ها را نشنوید.

ما در این مقاله تکفارس برخی از این مفاهیم را به صورت مجزا باز خواهیم کرد تا درک کنید که این هدفون‌ها چطور کار می‌کنند و برای تهیه یکی از آن‌ها، باید چه چیزی را مد نظر قرار دهید.

حذف نویز فعال چیست؟

برای درک این که حذف نویز فعال چیست ما باید ابتدا به تعریف خود نویز بپردازیم. منظور از نویز هرگونه صدای ناخواسته‌ای است موقع گوش دادن به محتوا وجود دارد. نویز گسترده وسیعی دارد؛ از صدای حرکت خودروها گرفته تا صدای تولید شده توسط تجهیزات ساختمانی و حتی صدای دیگران، همه گونه‌ای نویز محسوب می‌شوند.

گوش‌های ما این تغییرات در فشار هوا را دریافت می‌کنند و مغزمان آن‌ها را به شکل صدا تفسیر می‌کند. هر چقدر تغییرات بزرگ‌تر و دامنه گسترده‌تر باشد، به معنای صدای بلندتر است. از طرفی هر چقدر این تغییرات سریع اتفاق بیفتند، گام صدا هم بالاتر خواهد بود.

حالا که ما می‌دانیم صدا چیست می‌توانیم نویزی را که نمی‌خواهیم را حذف کرده و محتوایی که می‌خواهیم را، حفظ کنیم. تشریح عملکرد ما در انجام این کار بسیار ساده است. به صورت خلاصه برخی از امواج صوتی می‌توانند سایر امواج را حذف کنند. از این‌رو، ترکیب آن‌ها، حجم صدا را به صفر می‌رساند.

البته این واقعیت که چگونه می‌توان به چنین حالتی دست یافت، اندکی پیچیده‌تر است. به هر حال، هر جفت از هدفون‌ها و ایربادهای حذف نویز فعال باید از همین الگو برای انجام کار خود استفاده کنند.

حذف نویز فعال چطور کار می‌کند؟

درک چگونگی غلبه برخی امواج صوتی بر دیگر امواج نیازمند توضیح ریاضیات امواج صوتی است اما نگران نباشید، ما آن را تا جای ممکن ساده خواهیم کرد.

همه هدفون‌های حذف نویز فعال از چیزی به اسم «وارونگی فاز» برای ساخت «آنتی نویز» یا همان ضد نویز استفاده می‌کنند. فرض کنید ما دو موج صوتی داریم که مولفه‌های کاملاً یکسانی دارند: این موج‌ها از گام و همچنین حجم یکسانی بهره می‌برند.

این دو موج صوتی «در فاز» نامیده می‌شوند و یکدیگر را تقویت می‌کنند، به این معنی که نتیجه نهایی برای گوش شما بلندتر است. حالا در نظر بگیرید چه اتفاقی می‌افتد اگر یکی از این امواج صوتی دقیقاً به اندازه نصف طول موج دیگری پایین بیاید. در این سناریو نقاط اوج یک موج صوتی با دیگری منطبق می‌شود. این نقاط خارج از فاز نامیده می‌شوند.

حذف نویز فعال (ANC) چطور کار می‌کند؟

این دو موج همان‌طور که توضیح دادیم می‌توانند اثر همدیگر را خنثی کنند و گوش ما چیزی نشنود. در واقع نویز ناپدید نمی‌شود اما گوش‌های شما به لطف این روش دیگر قادر به شنیدن آن نخواهند بود. اگر ما این کار را برای تمام امواج صوتی ناخواسته انجام دهیم، قادر به بهره‌گیری از غایت فناوری حذف نویز فعال خواهیم بود. همان‌گونه که انتظار می‌رود این کار تا حد زیادی غیرممکن است اما ما می‌توانیم آن را برای بسیاری از صداهای ناخواسته انجام دهیم.

یک جفت هدفون مجهز به این قابلیت می‌توانند امواج صوتی بسازند که امواج صوتی ناخواسته دیگری را که از محیط به گوش شما می‌رسند، حذف کنند. به همین دلیل است که هر جفت از هدفون‌ها و ایربادهای مجهز به این ویژگی به گروهی از میکروفون‌ها مجهز هستند.

این میکروفون‌ها به تمام صدایی که در اطراف شما وجود دارند، گوش می‌دهند و سپس از نیروی برق برای ساخت امواجی که بر آن‌ها منطبق هستند، بهره می‌گیرند.

حذف نویز فعال چه محدودیت‌هایی دارد؟

در واقع بسیار دشوار است که مشخص کنیم چطور باید به هر صدایی که به گوش شما می‌رسد، پاسخ داد. به همین دلیل فناوری حذف نویز فعال ایده‌آل نیست اما اگر به درستی از آن بهره گرفته شود، تا حد زیادی خوب عمل خواهد کرد.

از آن‌جایی که هدفون شما باید به صورت زنده و فوری به امواج صوتی پاسخ دهد، حذف نویزهای پایین و پیوسته مثل صدای موتور یا فن، آسان‌تر از حذف صداهای غیرقابل پیش‌بینی و متغیری مانند صحبت کردن مردم یا سایر دستگاه‌هایی است که از آن‌ها موسیقی پخش می‌شود.

محاسبات مورد نیاز برای مشخص کردن این که کدام امواج صوتی باید حذف شوند، نیازمند انرژی است. اگر قصد دارید از نهایت عمر باتری ممکن استفاده کنید، بهتر است این ویژگی را غیرفعال کنید. در کنار این ویژگی، حالت حذف نویز منفعل هم در بسیاری از هدفون‌ها یا ایرفون‌ها وجود دارد. این ویژگی بدون استفاده از محاسبات انجام می‌شود و به صورت فیزیکی مبتنی بر طراحی متناسب دستگاه، از ورود امواج صوتی به گوش جلوگیری می‌کند.

این قابلیت هم ویژگی‌های منحصر به خودش را دارد. به لطف این قابلیت شما نیازی نیست که نگران حذف نویزها باشید چرا که صدای خارجی به صورت کامل توسط هدفون برگردانده می‌شوند. همان‌طور که بالاتر اشاره کردیم، حذف نویز فعالی زمانی می‌درخشد که با نویز پیوسته‌ای مواجه هستیم.

عواقب استفاده از حذف نویز فعال

حذف نویز قعال با وجود تمام مزایای خود، عواقبی هم دارد. یکی از اصلی‌ترین شکایت‌های مردم از این فناوری، احساس سرگیجه است. برخی از دیگر کاربران هم به دلیل سردرد و احساس تهوع از این فناوری ناراضی هستند. بسیاری از مواقع این خود حذف نویز قعال نیست که تاثیرات فیزیکی ناخوشایند را ایجاد می‌کند، بلکه چیز دیگری است که توسط این فناوری منجر می‌گردد.

چند توضیح پیرامون دلیل ایجاد این حالت‌ها وجود دارد. یکی از آن ها به امواج صوتی فرکانس پایینی باز می‌گردد که توسط حذف نویز فعال ایجاد می‌شود. این فرکانس‌ها گاهی اوقات کارکرد موهای کوچک و ریز درون گوش ما را شبیه‌ساز می‌کنند. فرکانس‌های مذکور به مغز ما این‌طور مخابره می‌کنند که سر در حال حرکت است، در حالی که چشم‌ها ثابت باقی مانده‌اند. این عدم انطباق می‌تواند مغز ما را فریب دهد که ما در حال حرکت هستیم و منجر به ایجاد سرگیجه شود.

اگر شما این حالت را تجربه می‌کنید، می‌توانید با کاهش حساسیت قابلیت حذف نویز فعال هدفون خود، به آن پایان دهید. استفاده از یک جفت که فاقد حذف نویز فعال باشد یکی دیگر از روش‌ها است. اگر این کار باز هم مشکل شما را حل نکرد، متاسفانه ممکن است تنها راه حل، عدم استفاده از این هدست‌ها باشد.

حذف نویز فعال (ANC) چطور کار می‌کند؟

برخی کاربران هم از ایجاد حالت کشش در گوش‌های خود گزارش داده‌اند. این به دلیل آن است که مغز به اشتباه تصور می‌کند فشار درون گوش شما، با فشار خارج از آن برابر نیست. از آن‌جایی که ANC نویزهای فرکانس پایین را به خوبی حذف می‌کند، شما مقدار کمتری از این امواج را حس می‌کنید. طبیعتاً این باعث می‌شود تصور کنید تراکم هوای بیشتری درون گوش شما وجود دارد.

در حالی که این اتفاق واقعاً رخ نمی‌دهد اما باعث می‌شود مغز ما این‌طور فکر کند و حالت مکش یا فشار ایجاد شود. مدل‌های خاصی از ایربادها برای جلوگیری از ایجاد این مشکل، حاوی دریچه هوا هستند.

خبر خوب این است که هیچ یک از این‌ها مشکل‌آفرین نیستند و استفاده از حذف نویز فعال، ایمن است و خطری ندارد. اگر هرگونه ناراحتی و ناخوشایندی را حین استفاده از این فناوری حس می‌کنید، با برداشتن هدفون، اثر آن بعد از مدت کوتاهی از بین می‌رود. این رویه دقیقاً هنگام استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی هم رخ می‌دهد اما اکنون به خوبی می‌دانیم که خطری ما را تهدید نمی‌کند.

انتخاب هدفون حذف نویز فعال مناسب

حالا که شما با نحوه کار حذف نویز فعال، محدودیت‌ها و همچنین عواقب استفاده از آن آشنا هستید، چطور می‌توانید نمونه مناسبی را انتخاب کرده و تهیه کنید؟

اول از همه باید بدانید که هیچ هدفونی که از این قابلیت بهره می‌برد، بی‌نقص نیست و نمی‌تواند تمام نویز موجود را حذف کند. با این حال سطح حذف نویز توسط هدفون‌های مختلف، متفاوت است. با در نظر گرفتن این مورد بهتر است به دنبال هدفون‌هایی باشید که به شما اجازه دهند حجم صدای حذف شده را شخصاً انتخاب کنید.

چند دلیل برای توجه به این ویژگی وجود دارد. اول از همه، همان‌طور که اشاره شد، برخی از افراد به این فناوری حساس هستند و قابلیت تغییر مقدار حذف صدا می‌تواند به کاهش حساسیت کمک کند. مورد دوم این است که در سناریوهای متفاوت شاید شما نیاز به حذف مقدار خاصی از نویز خارجی باشید و نه همه آن. برای مثال داشتن اندکی آگاهی از محیط اطراف در مکان‌هایی مانند باشگاه، ایده‌آل است.

دلیل آخر، به زمانی مربوط است که بخواهید با مردم گفت و گو کنید. در این حالت یک مقدار مناسبی از حذف نویز اجازه می‌دهد بدون نیاز به برداشتن هدفون یا ایرباد، با دیگران حرف بزنید.

وقتی بررسی‌های یک هدفون حذف نویز فعال را بررسی می‌کنید، مطمئن شوید که آن‌ها نحوه واکنش هدست در برابر فرکانس‌های مختلف را تست کرده باشند. اکثر اوقات وب‌سایت‌های حرفه‌ای فعال در این حوزه اقدام به انتشار جدولی می‌کنند که این موضوع را نشان می‌دهد.

در انتها به یاد داشته باشید که حالت حذف نویز منفعل یا همان انزوا هم اهمیت دارد. اگر بتوانید در همان وهله نخست تمام صداهای خارجی را قطع کنید، نیاز نیست که هدست برای حذف فعال آن‌ها کاری انجام دهد. همچنین بهتر است به صورت فیزیکی برای خرید این هدفون‌ها و ایربادها اقدام کنید تا مطمئن شوید محصولی را می‌خرید که برای گوش شما خوشایند است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.