اسپاتیفای چیست و آیا رایگان است؟ - تکفارس 
اسپاتیفای چیست و آیا رایگان است؟ - تکفارس 

اسپاتیفای چیست و آیا رایگان است؟

مهدی ملکی
۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - 20:07
اسپاتیفای

عصر مدرن مملو از سرویس‌های استریم در حوزه‌های مختلف است و اسپاتیفای (Spotify) تنها یکی از نام‌های حاضر در این صنعت به شمار می‌رود.

البته یکی از نام‌های بزرگ آن! احتمالاً پیش از این بارها و بارها نام اسپاتیفای را شنیده‌اید. ما در این مقاله از تکفارس تمام و کمال به شما خواهیم گفت که این اپلیکیشن چیست، چه کار می‌کند و آیا رایگان است یا خیر.

اسپاتیفای چیست؟

اسپاتیفای در سال ۲۰۰۶ توسط دنیل اک (Daniel Ek) و مارتین لورنزتون (Martin Lorenzton) در استوکهلم سوئد بنیان گذاشته شد. در آن زمان هر چند ایران هنوز راه طولانی برای آشنایی شهروندانش با اینترنت داشت اما در اروپا و غرب، اشتراک‌گذاری فایل‌ها به شدت محبوب بود. در همین دوره زمانی، مردم به صورت غیرقانونی اقدام به دانلود موسیقی می‌کردند.

بنیان‌گذاران اسپاتیفای می‌خواستند «سرویسی را بسازند که بهتر از استفاده غیرقانونی بود و همزمان به صنعت موسیقی هم کمک کند». پس اکنون این را می‌دانیم که ایده پشت این سرویس یک چیز کاملاً مشخص بود: آسان کردن خرید قطعه‌های موسیقی به اندازه‌ای که مردم آن را به استفاده غیرقانونی یا اصطلاحاً «پایرسی» (Piracy) ترجیح دهند.

آسان‌ترین راه برای توضیح سیستم کاری اسپاتیفای، «نتفلیکس حوزه موسیقی» است. افزون بر پرداخت پول برای هر آلبوم یا هر آهنگی، شما می‌توانید با تهیه اشتراک ماهانه به همه موارد موجود در آن بازه زمانی به همه محتوای موجود دسترسی پیدا کنید. البته برخلاف نتفلیکس، نیازی نیست که شما حتماً برای استفاده از اسپاتیفای، پول پرداخت کنید. ما به این موضوع در ادامه بیشتر خواهیم پرداخت.

اسپاتیفای

از طرفی اسپاتیفای تنها در مورد آهنگ‌ها و آلبوم‌ها نیست. بخش عظیمی از تجربه اسپاتیفای مربوط به پلی‌لیست‌ها یا همان فهرست‌های پخش آن است که البته ما برای سهولت در درک و فهم، از همان واژه پلی‌لیست استفاده می‌کنیم. اسپاتیفای طبق تاریخچه آهنگ‌ها و هنرمندان و قطعه‌های محبوب، یک پلی‌لیست شخصی‌سازی شده برای شما ایجاد می‌کند. بسیاری از این پلی‌لیست‌ها روزانه آپدیت می‌شوند تا تازگی خود را حفظ کنند.

همچنین تمام کاربران اسپاتیفای می‌توانند پلی‌لیست‌های خودشان را ایجاد کنند. این به آن معناست که شما افزون بر پلی‌لیست‌های شخصی خود، می‌توانید پلی لیست‌های ساخته شده توسط سایر کاربران را هم پیدا کنید. اگر گوش دادن فعالانه را بیشتر ترجیح می‌دهید، استفاده از پلی‌لیست‌های اسپاتیفای یکی از بهترین راه‌های موجود است.

پس بدون پیچیدگی و روده درازی می‌تواند گفت که اسپاتیفای مانند همه سرویس‌های استریم کار می‌کند اما یکی از اولین نمونه‌هایی به شمار می‌رود که این مفهوم را بنیان گذاشت. سرویس‌های استریم موسیقی دیگری هم وجود دارند اما پلی‌لیست‌های استریم و کاتالوگ پادکست‌های این سرویس، آن را تبدیل به یک گزینه به شدت محبوب و منعطف کرده است.

آیا اسپاتیفای رایگان است؟

بله، اسپاتیفای رایگان است. همان‌طور که اشاره کردیم حتماً نیازی نیست که برای استفاده از اسپاتیفای پول پرداخت کنید. با این حال بدون پرداخت پول و تهیه اشتراک، برخی محدودیت‌ها برای شما اعمال می‌شوند.

اول از همه، نسخه رایگان اسپاتیفای مملو از تبلیغات است. شما هر از چند دقیقه‌ای و پس از گوش دادن به چند آهنگ، تبلیغ کوتاهی را می‌شنوید. از طرفی گاهی اوقات شما می‌توانید با گوش دادن به آگهی‌های تبلیغاتی طولانی‌تر، مدت بیشتری را بدون شنیدن تبلیغ به آهنگ‌ها گوش دهید.

یکی دیگر از محدودیت‌های نسخه رایگان نحوه شنیدن و انتخاب آهنگ‌های مختلف است. روی نسخه دسکتاپ شما تقریباً می‌توانید به هر چیزی که دوست دارید در هر زمان گوش دهید.

با این حال نسخه موبایل چنین اجازه‌ای نمی‌دهد. شما در اکثر مواقع تنها قادر به شنیدن پلی‌لیست‌هایی هستید که در قسمت Made for You در دسترس قرار دارند اما موارد دیگر باید به صورت شافل (پخش تصادفی) شنیده شوند. شما حتی نمی‌توانید یک آلبوم را باز کرده و آهنگ مورد نظر خود را پخش کنید.

اگر شما با گوش دادن به این موسیقی‌ها مشکلی نداشته باشید، پلن رایگان اسپاتیفای چندان هم بد نیست. آگهی‌های تبلیغاتی آزار دهنده نیستند و صرفاً بدون انتخاب ترتیب می‌توانید به سایر موسیقی‌های موجود هم گوش فرا دهید.

قیمت اشتراک پریمیوم اسپاتیفای چقدر است؟

حال چه می‌شود اگر نخواهید با آگهی‌های تبلیغاتی و محدودیت‌های نسخه رایگان دست و پنجه نرم کنید؟ اسپاتیفای چهار اشتراک مختلف پریمیوم را پیشنهاد می‌دهد:

  • Individual: یک حساب کاربری به ازای پرداخت ماهانه ۹.۹۹ دلار
  • Duo: دو حساب کاربری به ازای پرداخت ماهانه ۱۲.۹۹ دلار
  • Family: تا حداکثر شش حساب کاربری به ازای پرداخت ماهانه ۱۵.۹۹ دلار
  • Student: یک حساب کاربری به ازای پرداخت ماهانه ۴.۹۹ دلار (باید مدارک تحصیل در دانشگاه را ارائه دهید).

اما این اشتراک اصلاً چه فایده‌ای دارد؟ همان‌طور که انتظار می‌رود دیگر با تبلیغات مواجه نخواهید شد. همچنین می‌توانید به هر آهنگ، آلبوم، هنرمند یا پلی‌لیستی در هر زمانی با هر ترتیبی گوش دهید. اسپاتیفای در این حالت شما را وادار به استفاده از حالت شافل نمی‌کند.

اسپاتیفای

یکی از بهترین ویژگی‌های اشتراک پریمیوم، قابلیت دانلود آفلاین است. شما می‌توانید آهنگ‌ها، آلبوم‌ها یا پلی‌لیست‌ها را دانلود کنید بنابراین وقتی اتصال اینترنت در دسترس نیست، قادر به استفاده از آن‌ها خواهید بود. این همچنین روش مناسبی برای صرفه‌جویی در مصرف اینترنت است.

در انتها شما می‌توانید به کیفیت بالاتر آهنگ‌ها هم دسترسی داشته باشید. آهنگ‌ها در پلن رایگان با کیفیت ۹۶kbps روی گوشی و با کیفیت ۱۶۰kbps روی کامپیوتر اجرا می‌شوند. به لطف اشتراک پولی می‌توانید آهنگ‌ها را با کیفیت ۳۲۰kbps گوش دهید.


سوالات متداول

اسپاتیفای چیست؟

  • اسپاتیفای یک سرویس استریم موسیقی است؛ به این معنا که شما می‌توانید به صورت رایگان و یا با پرداخت اشتراک، آهنگ‌ها، آلبوم‌ها و پلی‌لیست‌های هنرمندان جدید و قدیمی صنعت موسیقی جهان را بر بستر اینترنت گوش کنید.

آیا اسپاتیفای حالت رایگان هم دارد؟

  • همان‌طور که گفتیم، بله؛ نیازی نیست که برای استفاده از اسپاتیفای پول پرداخت کنید. با این حال بدون پرداخت پول و تهیه اشتراک، برخی محدودیت‌ها برای شما اعمال می‌شوند که از جمله آن‌ها وجود تبلیغات و عدم امکان دانلود آهنگ‌ها است.

قیمت اشتراک اسپاتیفای چقدر است؟

  • اسپاتیفای ۴ اشتراک مختلف دارد که از تقریباً ۵ دلار الی ۱۶ دلار ادامه می‌یابد. برخی از این اشتراک‌ها اجازه می‌دهند که بیش از یک حساب کاربری داشته باشید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید