روسیه تائید کرد تا سال ۲۰۲۴ از ایستگاه فضایی بین المللی خارج خواهد شد - تکفارس 
روسیه تائید کرد تا سال ۲۰۲۴ از ایستگاه فضایی بین المللی خارج خواهد شد - تکفارس 

روسیه تائید کرد تا سال ۲۰۲۴ از ایستگاه فضایی بین المللی خارج خواهد شد

افشین نوری
۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - 10:14
ایستگاه فضایی بین‌المللی

رئیس آژانس فضایی روسیه اعلام کرده است که این کشور قصد دارد از پروژه ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) خارج بشود و این کار بتدریج از ۲۰۲۴ شروع خواهد شد. یوری بوریسوف (Yuri Borisov) با انتشار بیانیه‌ای از تصمیم کشورش برای قطع همکاری با ناسا گفته است. در این بیانیه آمده است:

ما می‌خواهیم به شرکای خود در ایستگاه فضایی اعلام کنیم‌ که تصمیم ما برای خارج شدن از پروژه ISS جدی است و از سال ۲۰۲۴ پروسه این مار را استارت خواهیم زد. ما هنوز ناسا را در جریان این موضوع نگذاشته‌ایم چراکه فعلا لزومی به این کار نیست. 

روسیه ظاهرا قصد دارد تا سال ۲۰۲۸ ایستگاه فضایی خودش را راه‌اندازی کند و تا آن‌موقع قصد دارد بتدریج وابستگی خود را به ناسا کاهش دهد. بنابراین پروسه جدایی این آژانس از ایستگاه‌ فضایی به‌صورت تدریجی انجام خواهد شد. 

بوریسوف در ادامه گفته است:

ما از ۲ سال پیش به‌طور جدی به‌ فکر راه‌اندازی ایستگاه فضایی اختصاصی خودمان در مدار زمین هستیم. ما هم‌اکنون در حال آماده کردن مقدمات این کار هستیم و امیدواریم که به نتایج خوبی برسیم. 

البته به نظر می‌رسد که ناسا هم به دنبال توسعه یک ایستگاه فضایی جدید در مدار پایین زمین است تا بعد از پایان ماموریت چندین ساله ایستگاه فضایی بین‌المللی جایگزین آن بشود. ناسا امیدوار است که تا سال ۲۰۳۰ همچنان بتواند ایستگاه فضایی بین‌المللی را در مدار نگه دارد و احتمالا بعد از آن تاریخ شاهد پایان ماموریت این ایستگاه خواهیم بود. ناسا از وندین شرکت خصوصی خواسته است که در توسعه ایستگاه فضایی جدید به این آژانس کمک کنند. 

با این حال، رئیس آژانس فضایی روسیه معتقد است که افزایش مدت‌زمان ماموریت ایستگاه فضایی بین‌المللی تا سال ۲۰۳۰ سود چندانی ندارد و به همین‌خاطر روسیه خود را از سرمایه‌گذاری بیشتر در این ایستگاه کنار خواهد کشید. شاید همین تصمیم روسیه ممکن اس امیدهای ناسا برای سرپا نگه داشتن ISS تا سال ۲۰۳۰ را کم‌رنگ کند‌. 

به نظر بوریسوف، روسیه از سایر کشورها در زمینه فضایی عقب افتاده است و آژانس‌های فضایی این کشورها هم‌اکنون در حال توسعه شبکه‌های ماهواره‌ای مختلفی در مدار زمین هستند که آن‌ها را تبدیل به بازیگران اصلی این حوزه خواهد کرد. بوریسوف گفته است که روسیه قصد دارد در اهداف و برنامه‌های آژانس فضایی خود بازنگری کند و تغییراتی در ساختار آن ایجاد کند‌.

بعد از حمله روسیه به اوکراین، تنش‌ها بین روسیه و کشورهای غربی شدت گرفته است و کشورهای غربی تاکنون تحریم‌های زیادی را علیه روسیه وضع کرده‌اند‌. با این حال، آمریکا به خاطر همکاری نزدیک ناسا و آژانس فضایی روسیه نمی‌تواند تحریم‌هایی در بخش فضایی علیه این کشور اعمال کند. 

در هر حال باید منتظر بمانیم و ببینیم سرنوشت ایستگاه فضایی بین‌المللی درنهایت چگونه رقم‌ خواهد خورد.

منبع: Gizchina

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.