ناسا از ماموریت های فضایی چین به‌شدت انتقاد کرد - تکفارس 
ناسا از ماموریت های فضایی چین به‌شدت انتقاد کرد - تکفارس 

ناسا از ماموریت های فضایی چین به‌شدت انتقاد کرد

افشین نوری
۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - 10:04
ناسا

چین در سال‌های اخیر راکت‌های زیادی به فضا پرتاب کرده است که همین امر باعث شده تا  بقایای آن‌ها وارد اتمسفر زمین شوند و اتفاقات ناجوری را رقم بزند. 

ناسا گفته است که بقایای این راکت‌ها ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی برای فضانوردان بشود و همچنین احتمال برخورد آن‌ها با ماهواره‌های موجود در اطراف زمین وجود داشته باشد. 

یکی از مدیران ناسا به نام بیل نلسون گفته است که چین اطلاعات مربوط به مسیر راکت March 5B  را منتشر نکرده است و ما نمی‌دانیم که بقایای این راکت در کجا سرگردان هستند. به گفته نلسون همه کشورها باید از پروتکل‌های فضایی تبعیت کنند تا امنیت فضا تامین شود و ریسک اتفاقات ناگوار فضایی به حداقل برسد. نلسون معتقد است که کشورها باید مسئولانه در قبال فضا رفتار کنند تا امنیت مردم در روی زمین تضمین شود.‌

راکت چینی Long March 5B که اخیرا برای ارسال تجهیزات به ایستگاه فضایی چین پرتاب شد بعد از انجام ماموریت خود وارد اتمسفر زمین شد و بقایای آن همانجا باقی مانده‌اند و محل دقیق آن‌ها هنوز مشخص نیست. وب‌سایت SpaceNews گزارش داده است که این موضوع می‌تواند خطرات زیادی برای ماموریت‌های بعدی فضانوردان ایجاد کند. 

همانطور که می‌دانید راکت‌ها دارای بخش هستند که بخش اول چند دقیقه بعد از پرتاپ از آن جدا می‌شود و بخش دوم همچنان به مسیر خود برای رسیدن به هدف تعیین شده در مدار زمین ادامه می‌دهد. مثلا در مورد راکت فالکون ۹ به این صورت است که ناسا بخش اول آن را در فضا رها نمی‌کند بلکه آن را به زمین بازمی‌گرداند تا از آن دوباره استفاده کند. 

اما در مورد راکت Long March هر دو بخش اول و دوم آن وارد مدار زمین شدند اما بخش اول در یک مسیر نامعلومی به داخل جو زمین برگشت و هنوز مشخص نیست که بقایای آن در کجا هستند. ضمن اینکه اگر این بقایا روی زمین هم افتاده باشند باز هم ممکن است خطرات جدی برای امنیت مردم و زیرساخت‌ها ایجاد کرده باشد.

در هر حال باید منتظر بمانیم و ببینیم واکنش چین به این اظهارات ناسا چه خواهد بود.

منبع: Digitaltrrends

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید