تلسکوپ‌ جیمز وب تصویر اولین سوپرنوا را ثبت کرد - تکفارس 
تلسکوپ‌ جیمز وب تصویر اولین سوپرنوا را ثبت کرد - تکفارس 

تلسکوپ‌ جیمز وب تصویر اولین سوپرنوا را ثبت کرد

افشین نوری
۸ مرداد ۱۴۰۱ - 23:36
تلسکوپ فضایی جیمز وب

تلسکوپ‌ جیمز وب بتدریج در حال انتشار تصاویر ثبت شده از فضاست و چند روز پیش تصویر دورترین کهکشان را به زمین ‌مخابره کرد و حالا اولین تصویر ثبت‌شده از یک سوپرنوا را منتشر کرده است.

وب‌سایت Inverse گزارش داده است که محققان ناسا فکر می‌کنند این تصویر مربوط به یک سوپرنوا است که توسط ابزار NIRCam تلسکوپ ثبت شده است. دانشمندان با مقایسه داده‌های این تصویر با داده‌های تصاویر ثبت‌شده توسط هابل موفق به شناسایی یک ستاره شدند که تبدیل به سوپرنوا شده است.

تلسکوپ‌ جیمز وب

پدیده سوپرنوا زمانی اتفاق می‌افتد که یک ستاره بسیار پرجرم به پایان عمر خود می‌رسد و ‌مواد خود را به سمت بیرون پرتاب می‌کند‌ و درخشش زیادی ایجاد می‌کند. این پدیده به خاطر درخشش بالایی که دارد می‌توان از فواصل بسیار دور مشاهده کرد.

از آنجائیکه سوپرنوا یک پدیده لحظه‌ای است ثبت آن نیاز به تجهیزات خاصی دارد و ابزارهای تلسکوپ جیمز وب به‌خاطر حساسیت زیادی که دارند با خوش‌شانسی موفق به ثبت این تصویر شده است. این سوپرنوا چندین میلیارد پیش اتفاق افتاده است و حالا نور آن پس از این همه سال به چشم‌ ما رسیده است.

تلسکوپ جمیز وب اصولا برای رصد اجرامی مثل سوپرنوا طراحی نشده است اما دانشمندان خوش‌شانس بودند که توانستند این تصویر را ثبت کنند‌. بررسی سوپرنواها اهمیت بسیار زیادی برای دانشمندان دارد و آن‌ها می‌توانند از طریق آن‌ها منشا پیدایش ستاره‌ها را کشف کنند.

منبع: Digitaltrends

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید