ناسا در سال ۲۰۳۳ نمونه های جمع آوری از سطح مریخ را به زمین باز می گرداند - تکفارس 
ناسا در سال ۲۰۳۳ نمونه های جمع آوری از سطح مریخ را به زمین باز می گرداند - تکفارس 

ناسا در سال ۲۰۳۳ نمونه های جمع آوری از سطح مریخ را به زمین باز می گرداند

افشین نوری
۷ مرداد ۱۴۰۱ - 14:05
ناسا

ناسا قرار است نمونه سنگ‌های جمع‌آوری شده از سیاره مریخ را اواسط دهه آینده از طریق یک ماموریت جداگانه به زمین بازگرداند. 

یکی از مدیران ناسا گفته است که موفقیت مریخ‌نورد استقامت در دهانه Jezero مریخ باعث شده تا ناسا تغییرانی در برنامه‌های این مریخ‌نورد ایجاد کند. در حال حاضر، مریخ‌نورد استقامت خیلی جلوتر از برنامه‌های خود قرار دارد و تاکنون نمونه‌های فراوانی از سطح سیاره مریخ جمع‌آوری کرده است.

مریخ نورد استقامت ناسا اخیرا ماموریت خود را در ناحیه‌ای به نام دهانه Jezero شروع کرده است و اخیرا توانسته نهمین نمونه سنگی را از این ناحیه استخراج کند‌. دهانه Jezero یکی از نواحی مهم در سطح مریخ است که دانشمندان فکر می‌کنند می‌توانند نشانه‌هایی از حیات باستانی را در آنجا کشف کنند‌.

ناسا ما گذشته اعلام کرد که نهمین نمونه سنگی از ناحیه مذکور با موفقیت استخراج شده است و‌ احتمال یافتن‌ علایم آب در این نمونه‌ها بسیار بالاست. ظاهرا دهانه Jezero میلیون‌ها سال پیش محل جریان رودخانه بزرگی بوده است که به دلایلی از بین رفته است. حالا دانشمندان با نمونه‌برداری از رسوبات این منطقه به‌دنبال ردپایی از حیات در این سیاره سرخ هستند‌.

مریخ نورد استقامت دارای ابزارهای مختلفی برای کاوش سطح مریخ است که شامل دوربین‌های پیشرفته، طیف‌سنج و دریل‌های مخصوص می‌شوند‌. یکی از ابزارهای آن نیز برای نمونه‌برداری طراحی شده و قادر است نمونه‌های جمع‌آوری شده را در داخل لوله‌های مخصوصی قرار دهد‌.

ناسا امیدوار است که با ارسال مدارگرد Earth Return Orbiter در پاییز سال ۲۰۲۷ و مریخ‌نشین Sample Retrieval Lander در تابستان ۲۰۲۸، نمونه‌های جمع‌آوری شده را به زمین بازگرداند. همه این نمونه‌ها احتمالا در سال ۲۰۳۳ به زمین ارسال خواهند شد و دانشمندان قادر به مطالعه و بررسی آن از جنبه‌های مختلف خواهند بود. 

منبع: Techspot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید