زاکربرگ: هدست واقعیت افزوده متا ارزان‌تر و کاربردی‌تر از هدست اپل خواهد بود - تکفارس 
زاکربرگ: هدست واقعیت افزوده متا ارزان‌تر و کاربردی‌تر از هدست اپل خواهد بود - تکفارس 

زاکربرگ: هدست واقعیت افزوده متا ارزان‌تر و کاربردی‌تر از هدست اپل خواهد بود

افشین نوری
۷ مرداد ۱۴۰۱ - 08:15
متاورس

متا سال گذشته از پروژه متاورس خود رونمایی کرد و حالا مارک زاکربرگ مدیرعامل این شرکت‌ معتقد است‌ که متا و اپل در این زمینه رقیب جدی هم هستند. 

هر دو شرکت اپل و متا در حال توسعه هدست‌های واقعیت افزوده و مجازی خودشان هستند و به نظر می‌رسد هر کدام از این شرکت به هر نحوی شده نظر مشتریان را به خود جلب کند. زاکربرگ طی صحبتی که با کارکنان خود داشته گفته است که «ما با اپل بر سر این موضوع که اینترنت باید به کدام سمت حرکت کند رقابت می‌کنیم». زاکربرک گفته که متا باید خودش را به‌‌عنوان یک جایگزین ارزان‌تر‌ و بازتر نسبت به هدست و واقعیت افزوده و‌ مجازی اپل معرفی کند. ‌

اپل قرار است اواخر امسال اولین هدست واقعیت افزوده خود معرفی کند و زاکربرگ معتقد است که رقابت اپل و ‌متا، رقابت ایده‌هاست و متا می‌تواند با بهره‌گیری از تجربیات قبلی خود عملکرد بهتری نسبت به اپل در زمینه متاورس داشته باشد. به نظر زاکربرگ، این دو شرکت فاصله زیادی از نظر تجربه نسبت به هم دارند و این موضوع می‌تواند منجر به ایجاد یک‌ اکوسیستم بزرگتر شود. 

زاکربرگ معتقد است که متاورس فصل تازه‌ای در دنیای فناوری باز کرده و و درست مثل گوشی‌های موبایل عرصه جدیدی را روبه‌روی ما باز خواهد کرد. متا اخیرا برای راه‌اندازی سازمان “استاندارد باز متاورس” همکاری نزدیکی با شرکت‌های مایکروسافت، اپیک گیمز و ‌چند شرکت دیگر داشته است و هدف این سازمان تهیه پروتکل‌های مرتبط با دنیای متاورس خواهد بود. البته همانطور که انتظار می‌رفت اپل در این پروژه مشارکت نکرده است و به نظر زاکربرگ هرچند استراتژی اپل در نظارت و کنترل بیشتر بر سخت‌افزارها و ‌نرم‌افزارهای موبایلی‌اش جواب داده است اما در مورد متاورس معلوم نیست که این استراتژی جواب بدهد. 

متا سال گذشته به خاطر اقدام اپل در معرفی قابلیت شفافیت ردیابی اپلیکیشن ضرر ۱۰ میلیارد دلاری را متحمل شد و همین موضوع باعث شده تا متا به فکر انتقام از اپل باشد و بنابراین پروژه متاورش یک موضوع حیاتی برای این شرکت است. با این حال، به نظر می‌رسد که متا برخلاف اپل به سمت همکاری با سایر شرکت‌ها در این زمینه خواهد رفت، اما اپل همچنان سعی خواهد کرد به‌صورت بسته عمل کند. 

متا اخیرا با انتشار گزارش مالی سه ماهه دوم خود نشان داد که واحد واقعیت مجازی این شرکت همچنان زیان‌ده است بطوریکه این واحد تا پایان ماه ژوئن امسال ضرر ۲.۸۱ میلیارد دلاری به متا وارد کرده است. متا سال گذشته ۱۳ هزار نفر برای این واحد استخدام کرده است و در سه ماهه اول امسال هم ۶۰۰۰ نفر دیگر به آن اضافه کرده است. این نشان می‌دهد که متا همچنل معتقد به سودده بودن واحد واقعیت مجازی خود در سال‌های آینده است. ‌

درآمد متا در سه ماهه دوم امسال نسبت به سال گذسته ۱ درصد کاهش یافته و به ۲۸.۸۲ میلیارد دلار رسیده است و ارزش سهام ‌این شرکت نیز از ۳.۶۱ دلار در سال گذشته به ۲.۴۶ دلار رسیده است که کاهش ۳۲ درصدی را نشان می‌هد. حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم عملکرد این شرکت تا پایان سال چگونه خواهد بود. 

منبع: Gizchina

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید