گزارش: درآمد متا برای اولین بار در تاریخ این شرکت کاهش یافت - تکفارس 
گزارش: درآمد متا برای اولین بار در تاریخ این شرکت کاهش یافت - تکفارس 

گزارش: درآمد متا برای اولین بار در تاریخ این شرکت کاهش یافت

افشین نوری
۶ مرداد ۱۴۰۱ - 14:50
فیس بوک

متا سال گذشته اعلام کزد که تمرکز خود را روی پروژه متاورس خواهد گذاشت و در حالیکه انتظار می‌رفت درآمد این شرکت روند افزایش پیدا کند ظاهرا برعکس شده است و حالا برای اولین بار در تاریخ این شرکت شاهد کاهش درآمدهای آن هستیم.

درآمد فیس بوک (متا) در طول یک دهه گذشته همواره صعودی بوده است و هیچ‌گاه درآمد این شرکت در گزارش‌های سه ماهه کاهشی نبوده است. اما حالا طبق گزارش سه ماهه دوم ۲۰۲۲ متا، درآمد این شرکت با کاهش ۱ درصدی به ۲۸.۸ میلیارد دلار رسیده است. این درآمد هرچند عدد بزرگی است اما پیش‌بینی می‌شود در سه ماهه سوم شاهد کاهش شدیدتری باشیم. 

البته دلایل مختلفی باعث کاهش درآمد متا شده‌اند. یکی از این دلایل، ارائه قابلیت App Tracking Transparency از سوی اپل بود که امکان نمایش تبلیغات برای کاربران بدون اجازه آن‌ها را به شرکت‌هایی مثل متا و توییتر نمی‌دهد. این قابلیت سال گذشته باعث ضرر ۱۰ میلیارد دلاری برای متا شد و به نظر می‌رسد امسال نیز چنین اتفاقی خواهد افتاد. 

از طرف دیگر، بحران اقتصاد جهانی  باعث افزایش هزیه‌ها و کاهش درآمد اکثر شرکت‌های فناوری شده است و متا نیز از این امر مستثنی نبوده است. در حال حاضر، تیک تاک بزرگترین رقیب متا و اینستاگرام محسوب می‌شود و به همین‌خاطر متا اخیرا تمرکز خود را روی ویدیوهای کوتاه گذاشته است. 

البته یک خبر خوب برای متا این است علیرغم کاهش درآمدهای این شرکت، تعداد کاربران روزانه آن با رشد ۳ درصد به ۱.۹۷ میلیارد دلار رسیده است. واحد Reality Labs که مسئول توسعه پروژه متاورس بود، در سه ماهه دوم امسال متحمل ضرر ۲.۸ میلیارد دلاری شده است. این موضوع نشان می‌دهد که متا نتوانسته است به اهداف متاورسی خود نائل شود.  

حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا متا خواهد توانست در ادامه با توسعه سرویس ریلز خود کاهش درآمدهایش را جبران کند یا نه. 

منبع: PhoneArena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید