تراشه A16 اپل ۱۵ درصد پردازش سریع‌تر و ۳۰ درصد گرافیک بهتر خواهد داشت - تکفارس 
تراشه A16 اپل ۱۵ درصد پردازش سریع‌تر و ۳۰ درصد گرافیک بهتر خواهد داشت - تکفارس 

تراشه A16 اپل ۱۵ درصد پردازش سریع‌تر و ۳۰ درصد گرافیک بهتر خواهد داشت

افشین نوری
۴ مرداد ۱۴۰۱ - 11:45
تراشه A16

سری آیفون ۱۴ قرار است اواخر امسال معرفی شود و گفته می‌شود مدل‌های پرو این سری مجهز به تراشه A16 بایونیک خواهند بود. این در حالیست که مدل‌های استاندارد از تراشه A15 استفاده خواهند کرد.

در سری آیفون ۱۳ که همه مدل‌ها از تراشه A15 استفاده می‌کنند تفاوتی که بین مدل‌های پرو و استاندارد وجود دارد این که مدل‌های پرو از گرافیک ۵ هسته‌ای استفاده می‌کنند در حالیکه مدل‌های استاندارد از گرافیک ۴ هسته‌ای بهره می‌برند. از طرف دیگر مدل‌های استاندارد دارای ۴ گیگابایت رم و مدل‌های پرو دارای ۶ گیگابایت رم هستند.

حالا گفته می‌شود که گوشی‌های آیفون ۱۴ و ۱۴ مکس از گرافیک ۵ هسته‌ای A15 و ۶ گیگابایت رم بهره خواهند برد که در مقایسه با مدل‌های فعلی آیفون ۱۳  و ۱۳ مکس ارتقا قابل توجهی محسوب خواهد شد. اما مدل‌ها آیفون ۱۴ پرو و ۱۴ پرو‌ مکس از تراشه ۴ نانومتری A16 به جای تراشه ۵ نانومتری A15 استفاده خواهند کرد. 

تراشه A16 دارای ۱۸ الی ۲۰ میلیارد ترانزیستور خواهد بود که بسیار بیشتر از ۱۵ میلیارد ترانزیستور A15 خواهد بود‌. از طرف دیگر انتظار می‌رود این تراشه در بخش گرافیک حدود ۱۵ درصد بهبود عملکرد داشته باشد. استفاده از رم سریع‌تر LPDDR5 هم باعث بهبود عملکرد خواهد شد. این رم حدود حدود ۵۰ درصد پهنای باند بیشتری را در مقایسه با LPDDR4X ارایه خواهد کرد. 

اپل احتمالا در مدل‌های پرو آیفون ۱۴ از ممکن است از گرافیک ۵ یا ۶ هسته‌ای استفاده کند. ولی در حال انتظار می‌رود که در این بخش شاهد بهبود عملکرد ۲۵ تا ۳۰ درصدی باشیم. 

اپل همچنین ممکن است سخت افزار یادگیری ماشین را هم در مدل‌های آیفون ۱۴ پرو ارتقا ببخشد تا امکان عکاسی و فیلمبرداری بهتر با دوربین ۴۸ مگاپیکسلی آن‌ها فراهم شود. 

و در آخر اینکه، اپل از مودم کوالکام در تراشه A16 خود استفاده خواهد کرد بطوریکه مدل‌های پرو آیفون ۱۴ احتمالا از مودم اسنپدراگون X65 بهره خواهند بود. ولی هنوز در مورد مدل‌های استاندارد هنوز هیچ‌چیز مشخص نیست.

منبع: GSMArena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید