اینتل می خواهد یک پردازنده ۵۶ هسته ای برای ورکستیشن ها بسازد - تکفارس 
اینتل می خواهد یک پردازنده ۵۶ هسته ای برای ورکستیشن ها بسازد - تکفارس 

اینتل می خواهد یک پردازنده ۵۶ هسته ای برای ورکستیشن ها بسازد

افشین نوری
۳ مرداد ۱۴۰۱ - 09:50
اینتل

اینتل ظاهرا قصد دارد یک پردازنده‌ جدید با ۵۶ هسته پردازشی معرفی کند که بسیار قدرتمندتر از نسل قبلی خود خواهد بود و احتمالا در ورکستیشن‌ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت. 

اینتل بیش از یکسال است که در حال کار روی این پردازنده‌ است و ظاهرا جزو سری Sapphire Rapids خواهد بود. امروز نیز اطلاعات تازه‌ای درباره این پردازنده به نام اینتل W9-3495 در بوت لاگ لینوکس کرنل پیدا شده است.

اگر از نام این پردازنده شروع کنیم باید بگوییم که حرف W اشاره به ورکستیشن دارد. اعداد بعد از W هم احتمالا مربوط به شماره مدل پردازنده می‌شوند، مثل آن چیزی که در سری Core شاهد بودیم. 

اما طبق اطلاعاتی که بوت لاگ لینوکس پیدا شده است، این پردازنده دارای ۵۶ هسته و ۱۱۲ رشته پردازشی با سرعت کلاک ۱.۸ گیگاهرتز خواهد بود و از قابلیت‌های AMX و AVX-512 بهره خواهد برد. 

با این حال، در اطلاعات فوق اشاره‌ای به حافظه رم W9-3495 نشده است و هنوز معلوم نیست این پردازنده از حداکثر چه میزان حافظه‌ای پشتیبانی خواهد کرد اما شاید اینتل بخواهد بخواهد ۶۴ گیگابایت حافظه HBM2e را برای آن در نظر بگیرد. 

از آنجائیکه پردازنده‌های ورکستیشن اینتل اکثر قابلیت‌های پردازنده‌های سرور ورا دارند بنابراین مدل W9-3495 هم از این قاعده مستثنی نخواهد بود و از ۸ لاین حافظه DDR5 و ترکیبی از لاین‌های PCIe 5.0 و PCIe 4.0 که در مجموع ۸۰ لاین خواهند بود پشتیبانی خواهد کرد. این پردازنده احتمالا با استفاده از معماری Willow Cove و لیتوگرافی ۷ نانومتری اینتل با یک سوکت جدید LGA4677-X ساخته خواهد شد. 

این پردارنده ۵۶ هسته‌ای از نظر مشخصات بسیار بالاتر از پردازنده فعلی W-3375 با ۳۶ هسته و ۷۶ رشته پردازشی خواهد بود که از فناوری ۱۰ نانومتری و معماری قدیمی آیس لیک در آن استفاده شده است. ضمن اینکه W-3375 دارای قیمت بسیار بالای ۴۴۹۹ دلاری است که به نظر می‌رسد W9-3495 از چنین قیمتی اجتناب خواهد کرد و‌ شاید به قیمت معقول‌تری عرضه بشود.

منبع: Techspot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.