تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۲ مرداد: کامپیوتر آمیگا ۱۰۰۰ معرفی شد - تکفارس 
تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۲ مرداد: کامپیوتر آمیگا ۱۰۰۰ معرفی شد - تکفارس 

تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۲ مرداد: کامپیوتر آمیگا ۱۰۰۰ معرفی شد

افشین نوری
۲ مرداد ۱۴۰۱ - 13:01
آمیگا ۱۰۰۰

در ۲۴ جولای ۱۹۸۵ اولین کامپیوتر خانگی با نام کمودور آمیگا ۱۰۰۰ (Amiga 1000) توسط شرکت کمودور معرفی شد. این رایانه مجهز به پردازنده موتورولا ۶۸۰۰۰ و ۲۵۶ کیلوبایت حافظه رم بود که قابلیت ارتقاء تا ۵۱۲ کیلوبایت را از طریق اضافه کردن کارت حافظه جانبی داشت. محل اضافه کردن این کارت در زیر پوششی در قسمت جلوی بدنه دستگاه قرار داشت.

شرکت کمودور کامپیوتر آمیگا ۱۰۰۰ در دو مدل عرضه کرد که یک مدل برای استفاده با تلویزیون‌های آنالوگ NTSC و دیگری برای استفاده توسط تلویزیون‌های PAL تولید شدند. نسخه NTSC آمیگا ۱۰۰۰ اولین مدل تولید شده بود که در آمریکای شمالی به بازار عرضه می‌شد، اما مدل PAL در کشور آلمان طراحی و تولید شد و به سایر کشورها عرضه گردید.

آمیگا ۱۰۰۰ یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های صوتی و گرافیکی زمان خود بود و قابلیت اصلی آن حالت مولتی‌تسکینگ بود که در سیستم عامل آمیگا اواس آن ارائه شده بود و کاملا با حافظه ۵۱۲ کیلوبایتی دستگاه سازگار بود.

شرکت کمودور در سال ۱۹۹۴ اعلام ورشکستگی کرد و تولید آمیگا ۱۰۰۰ برای همیشه متوقف شد. مجله آمریکایی «بایت» در مورد آمیگا ۱۰۰۰ نوشت که «اولین رایانه مولتی‌مدیا که بسیار از زمان خود جلوتر بود و هیچ‌ کسی حتی اعضای شرکت کمودور به طور کامل به قابلیت‌های آن پی نبردند.»

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید