تلسکوپ جیمز وب دورترین کهکشان را رصد کرد - تکفارس 
تلسکوپ جیمز وب دورترین کهکشان را رصد کرد - تکفارس 

تلسکوپ جیمز وب دورترین کهکشان را رصد کرد

افشین نوری
۲ مرداد ۱۴۰۱ - 09:13
تلسکوپ فضایی جیمز وب

تلسکوپ جیمز وب به‌تازگی ماموریت خود را آغاز کرده است و تاکنون تصاویری را از فضا به زمین ارسال کرده است. این تلسکوپ هم‌اکنون با استفاده از ابزارهای مختلف خود که شامل دوربین NIRCam و طیف‌سنج‌های NIRISS و NIRSpec می‌شوند مشغول رصد یک خوشه کهکشانی به نام Abell 2744 است. 

این خوشه کهکشانی به خاطر وزن بسیار بالایی که دارد می‌تواند به‌عنوان یک لنز عمل کرده و اجرام بسیار دوردست را به ما نشان دهد.  این اجرام آسمانی متعلق‌ به دوره‌ای هستند که در اصطلاح ستاره‌شناسی به آن Epoch of Reionization می‌گویند و درست بعد از بیگ‌بنگ اتفاق افتاده است.‌

تلسکوپ جیمز وب دورترین کهکشان را رصد کرد - تکفارس 

 دانشمندان ناسا با رصد این خوشه کهکشانی موفق به کشف دو کهکشان شدند که انتقال مادون قرمز بسیار بالایی دارند که این موضوع نشان می‌دهد آن‌ها در فاصله بسیار دوری از ما قرار دارند. طبق تخمین دانشمندان، این دو کهکشان احتمالا متعلق به ۱۳.۴ میلیارد سال پیش هستند و یکی از ستاره‌شناسان به نام Rohan Naidu گفته است که ما احتمالا در حال نگاه کردن به دورترین اجرامی هستیم که تاکنون دیده شده است.

از آنجائیکه این اطلاعات توسط ابزار NIRCam جمع‌آوری شده‌اند نیاز است که با طیف‌سنج NIRSpec مورد تائید قرار بگیرند. نتایج این تحقیق در قالب پیش‌نویس یک مقاله علمی منتشر شده و هنوز در مرحله بررسی است، ولی به هر حال این داده‌ها برای اولین بار منتشر می‌شوند و در نوع خود واقعا بی‌نظیر هستند. 

یکی از این کهکشان‌ها که سن بیشتری دارد و GLASS-z13 نام دارد، احتمالا مربوط به اولین مراحل شکل‌گیری کیهان می‌شود که ۳۰۰ میلیون سال بعد از بیگ بنگ تشکیل شده است. اگر نتایج مطالعه فوق مورد تائسد قرار بگیرد ما دوربین جرم کیهان را شناسایی کرده‌ایم. نور این کهکشان هر چند ۱۳.۴ میلیون سال را برای رسیدن به ما طی کرده است اما این کهکشان به‌خاطر انبساط کیهان هم‌اکنون در فاصله ۳۳ میلیارد سال نوری از ما قرار دارد.

این نتایج نشان می‌دهند که ما هنوز در ابتدای راه شناختن کیهان هستیم و شاید تلسکوپ جیمز وب بتواند به ما در درک بهتر این جهان بزرگ کمک کند. نظر شما درباره داده‌های فوق چیست؟

منبع: DigitalTrends

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید