سازنده اولین آیفون USB-C، اولین ایرپاد USB-C را هم طراحی کرد - تکفارس 
سازنده اولین آیفون USB-C، اولین ایرپاد USB-C را هم طراحی کرد - تکفارس 

سازنده اولین آیفون USB-C، اولین ایرپاد USB-C را هم طراحی کرد

مهدی ملکی
۳۰ تیر ۱۴۰۱ - 17:53
ایرپاد USB-C اپل

کن پیلونل (Ken Pillonel) به علت ساخت یک آیفون ایکس مجهز به درگاه USB-C و سپس گلکسی A51 مجهز به درگاه لایتنینگ به شهرت زیادی رسیده است. این تلاش کن ثابت کرد که گوشی‌های هوشمند می‌توانند از یک شارژر همگانی استفاده کنند، حتی اگر شرکت‌ها به این موضوع تمایلی نداشته باشند.

حال کن دوباره دست به کار شده تا این حرکت را روی قاب ایرپاد پیاده کند. در ویدیو جدید کانال یوتیوب کن، او با یکی از مراکز پشتیبانی اپل تماس گرفته و مشکل باتری و شارژ آن را بیان می‌کند.

پشتیبان اپل در پاسخ به او پیشنهاد می‌کند اقتصادی‌تر است که در مجموع قاب را به جای تعمیر، تعویض کند. پیدا کردن باتری‌های مورد استفاده در این قاب‌ها چندان دشوار نیست اما یافتن رابط لایتنینگ فرایند سختی است. در واقع نمی‌توان چنین رابط‌هایی را در هیچ وب‌سایتی پیدا کرد.

در عوض تعمیرکار باید یک قاب دیگر را پیدا کرده و از رابط موجود در آن برای تعمیر قاب اول بهره بگیرد. در خصوص قاب کن، او باید یک رابط USB-C را خودش شخصاً از پایه می‌ساخت.

مورد بعد قرار دادن این رابط در داخل قاب است که اساساً باید آن را نابود می‌کرد. بنابراین کن یک قاب مجزا برای ایرپادهای خود در نظر گرفت که در آینده هم در صورت خرابی، بتوان باتری و رابط آن را دوباره تهیه و تعویض کرد.

کن نه تنها طبق معمول موفق به انجام این کار شد، بلکه مدل ۳ بعدی رابط و قاب را هم به صورت متن باز منتشر کرده است؛ بنابراین اگر احیاناً دوست داشتید یک قاب ایرپاد مجهز به USB-C قابل تعمیر بسازید، خجالت نکشید! از طرفی شما اگر علاقه داشته باشید، می‌توانید در وب‌سایت کن برای خرید یکی از این قاب‌ها ثبت نام کنید.

البته به نظر می‌رسد به زودی شرایط تغییر خواهد کرد. طبق گزارش‌ها افزون بر ایرپاد پرو ۲، نسل ۱۰ آیپد و سری آیفون ۱۵ هم به این درگاه مجهز خواهند شد. تحلیلگر مطرح حوزه محصولات اپل مینگ چی کو (Ming-Chi Kuo) ادعا می‌کند اپل در حال آزمایش USB-C برای آیفون‌های ۲۰۲۳ است.

در این بین آیا امکان دارد که اپل در تا آن زمان استفاده از درگاه را در سری آیفون ۱۵ کنار بگذارد؟ در حال حاضر MagSafe از انتقال داده پشتیبانی نمی‌کند و حتی اپل به طریقی جادویی بتواند این مشکل را هم حل کند، به احتمال بسیار بالا ویژگی‌های آن در مقایسه با USB-C 3.1 بسیار کمتر خواهد بود. پس امکان مشاهده آیفون‌های بدون درگاه در آینده‌ای نزدیک، به شدت پایین است.

از طرفی از آن‌جایی که اپل همیشه ملاحظات زیست محیطی را مهم قلمداد کرده است، این موضوع با استدلالش در تضاد خواهد بود.

با حذف درگاه از آیفون‌ها، تمام درگاه‌های لایتنینگ موجود تبدیل به زباله‌های الکترونیک خواهند شد. البته مهاجرت به خود درگاه USB-C هم ماجرای مشابهی را از لحاظ زباله‌های الکترونیکی رقم می‌زند. به هر حال این یک راه حل طولانی مدت نخواهد بود. باید پذیرفت که لایحه جدید اتحادیه اروپا در نهایت دیر یا زود اپل را وادار می‌کند دست به این تصمیم سخت بزند و در تمام محصولات خود از USB-C استفاده کند.

منبع: GSM Arena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید