۱۰ اقدام برای ایمن نگه داشتن ویندوز ۷ - تکفارس
۱۰ اقدام برای ایمن نگه داشتن ویندوز ۷ - تکفارس

۱۰ اقدام برای ایمن نگه داشتن ویندوز ۷؛ برای کسانی که به گذشته عشق می‌ورزند

مهدی ملکی
۸ آبان ۱۴۰۱ - 09:21
ویندوز ۷

بعد از ۱۱ سال ارائه خدمات، مایکروسافت سرانجام مدتی پیش به پشتیبانی از ویندوز ۷ خاتمه داد. در حالی که ویندوز ۷ از زمان اتمام پشتیبانی رسمی مایکروسافت به انتهای عمر خود رسیده اما هنوز هم نزدیک به ۴۰۰ میلیون نفر از مردم برای مصارف شخصی و کسب و کار از این سیستم عامل استفاده می‌کنند.

اگر شما هم از این دست افراد هستید ما لیستی تهیه کرده‌ایم که عمل به دستورالعمل‌های داخل آن می‌تواند امنیت لپ تاپ یا رایانه رومیزی شما را با وجود استفاده از ویندوز ۷ تا حد زیادی تامین کند. افزون بر این، پیروی از مواردی که ذکر می‌کنیم، به افزایش عمر مفید دستگاه‌های مورد استفاده شما کمک خواهد کرد.

استفاده از یک آنتی‌ویروس مناسب

وقتی صحبت از ایمنی یک سیستم عامل قدیمی می‌شود، هیچ چیزی ضروری‌تر از تهیه یک آنتی‌ویروس مناسب نیست. موضوع خوش‌حال کننده این است که همه شرکت‌های توسعه دهنده آنتی‌ویروس مطرح هنوز هم از ویندوز ۷ پشتیبانی می‌کنند و نیازی نیست که در این‌خصوص نگران باشید.

ما پیشنهاد می‌کنیم از آنتی‌ویروس‌های Bitdefender، Kaspersky، Quickheal، Microsoft و ESET استفاده کنید. پیشنهاد می‌شود که اشتراک پولی این آنتی‌ویروس‌ها یا نمونه‌های مشابه را تهیه کنید تا از کارکرد مطمئن‌شان اطمینان حاصل نمایید.

فعال کردن دیوار آتشین و لیست سفید

مطمئن شوید که دیوار آتشین (Firewall) و لیست سفید (Whitelist) ویندوز ۷ فعال باشند. برای بررسی فعال بودن دیوار آتشین به مسیر Start > Control Panel > System Security > Windows Firewall مراجعه کنید. حالا نوبت به لیست سفید می‌رسد. لیست سفید به کاربران اجازه می‌دهد که به سیستم عامل بگویند دقیقاً می‌خواهند کدام برنامه‌ها اجرا شوند و کدام برنامه‌ها اجرا نشوند.

به این ترتیب لیست سفید به شما اطمینان می‌دهد که هیچ برنامه‌ای با دسترسی‌های خطرناک بدون اجازه شما اجرا نخواهد شد. برای فعال کردن این قابلیت به بخش Start > Control Panel > System Security > Windows Firewall > Allow a program through Windows Firewall مراجعه کنید.

حالا فهرستی از برنامه‌های نصب شده را مشاهده خواهید کرد که می‌توانید موارد مورد نظر برای اجرا و عدم اجرا روی شبکه‌های مختلف (عمومی، شخصی یا هر دو) را انتخاب کنید. به محض اتمام فرایند انتخاب روی Okay کلیک کنید تا تنظیمات ذخیره شوند.

از یک نرم‌افزار مدیریت گذرواژه استفاده کنید

نرم‌افزارهای مدیریت گذرواژه از زمانی که معرفی شدند تا همین حالا که این مقاله را مطالعه می‌کنید، راهی بسیار دراز را پیموده‌اند. در حالی که بهترین برنامه مدیریت گذرواژه همان مغز شماست اما در خصوص ویندوز ۷ شاید این بهترین گزینه نباشد. از آن‌جایی که سیستم عامل قدیمی ویندوز ۷ بیشتر در معرض حملات قرار دارد ما این را پیشنهاد نمی‌کنیم.

از این‌رو بهتر است از یک نرم‌افزار مدیریت گذرواژه بهره ببرید تا گذرواژه‌های قدرتمند و منحصر به فردی برای شما بسازد. برنامه‌های LastPass و ۱Password نمونه‌های مناسبی هستند. جدای از این نرم‌افزارها، ابزارهای مدیریت گذرواژه پیش‌فرض مرورگرهای مبتنی بر کروم هم کارآمد هستند اما از ۲FA پشتیبانی نمی‌کنند که این مورد حفظ اطلاعات را در خطر قرار می‌دهد.

باید در نظر بگیرید که همیشه امکان هک شدن دستگاه وجود دارد پس تا جای ممکن تایید ۲ مرحله‌ای را روی دستگاه‌ها، سرویس‌ها و در مجموع حساب‌های کاربری متعلق به خودتان فعال کنید. این رویه روی شبکه‌های اجتماعی و حساب‌های بانکی اهمیت بیشتری دارد.

استفاده از مرورگری که در ویندوز ۷ پشتیبانی می‌شود

اینترنت اکسپلورر و نسخه قدیمی مرورگر اج روی ویندوز ۷ پشتیبانی نمی‌شوند اما تا مدتی نه چندان بلند می‌توانید از کروم و نسخه جدید اج روی این سیستم عامل استفاده کنید. با وجود عدم پشتیبانی از ویندوز ۷، گوگل و مایکروسافت رخنه‌های امنیتی این مرورگرها روی این سیستم عامل را به صورت متوالی مورد بررسی قرار می‌دهند و آن‌ها را رفع می‌کنند.

اگر هنوز به مرورگرهای جدید مهاجرت نکرده‌اید، بهتر است هر چه سریع‌تر این کار را انجام دهید. لازم به ذکر نیست که هنگام استفاده از این مرورگرها نباید از وب‌سایت‌های خطرناک مثل سایت‌های اشتراک‌گذاری فایل یا استریم غیرقانونی بازدید کنید.

به‌روزرسانی ویندوز ۷ به آخرین سرویس پک

هر چند وصله‌های جدیدی برای ویندوز ۷ عرضه نمی‌شوند اما شما می‌توانید آخرین وصله‌های عرضه شده را دریافت کنید.

این موضوع به شدت مهم است زیرا بسیاری از کاربران به‌روزرسانی خودکار را غیرفعال کرده‌اند و این به معنای است که نمی‌توانند هیچ یک از وصله‌های امنیتی جدید (آخرین آن‌ها) را دریافت کنند. مایکروسافت پیش از پایان پشتیبانی از این سیستم عامل، وصله‌های متعددی را برای ویندوز ۷ عرضه کرد.

جمع‌آوری اطلاعات درباره بدافزارها و باج‌افزارها

بهتر است در چنین شرایطی درباره رخنه‌ها، بدافزارها، باج‌افزارها و در کل ویروس‌های رایانه‌ای اطلاعات بیشتری را کسب کنید. در حالی که این عمل برای همه مردم مفید و حائز اهمیت است اما اگر از ویندوز ۷ استفاده می‌کنید، اهمیت آن بیشتر هم می‌شود.

جمع‌آوری اطلاعات درباره بدافزارها به شما یاد می‌دهد که چطور از آلوده شدن رایانه‌تان به آن‌ها جلوگیری کنید و در صورت آلوده شدن قادر به انجام چه کارهایی هستید.

قطع اتصال دستگاه به اینترنت

این یکی دیگر از آن اقداماتی است که می‌تواند برای امنیت شما مناسب در نظر گرفته شود. همان‌طور که اشاره کردیم استفاده از اینترنت روی یک سیستم عامل تاریخ مصرف گذشته شما را شدیداً خطرآفرین است. اگر از رایانه شخصی خود صرفاً برای تایپ کردن در آفیس ورد یا اجرای بازی‌های قدیمی استفاده می‌کنید، بهتر است اتصال به اینترنت را قطع کنید.

چرا؟ بسیاری از ویروس‌ها و بدافزارها مستقیماً از طریق اینترنت به رایانه شما هجوم می‌آورند و با این کار شما دست به پیشگیری می‌زنید و همان‌طور که می‌دانید، پیشگیری بهتر از درمان است. اگر آمادگی انجام این کار را ندارید، یک V-P-N پولی خوب تهیه کنید تا مطمئن شوید که ترافیک شما رمزنگاری می‌شود.

ساخت حساب محدود

این یک لایه خاصی امنیتی است که بسیاری از مردم از آن استفاده نمی‌کنند اما به دفعات ایمن‌تر از بسیاری روش‌هاست. با مراجعه به Control Panel > Accounts یک حساب محدود (Limited Account) بسازید. سپس از این حساب برای استفاده روزانه از اپلیکیشن‌ها و … استفاده کنید. تا زمانی که نیاز نشده، وارد حساب ادمین نشوید.

اما چرا چنین حسابی مفید واقع می‌شود؟ همان‌طور که از نامش مشخص است، این حساب به فایل‌های مهم سیستم دسترسی ندارد و به همین دلیل بدافزارهایی که از طریق این حساب وارد شده‌اند، نمی‌توانند به کامپیوتر شما آسیب بزنند. یک حساب محدود همچنین به شما اجازه می‌دهد در صورتی که باز هم چیزی اشتباه پیش رفت و با شرایط اضطراری مواجه شدید، آن را پاک کرده و حساب محدود جدیدی بسازید.

شما می‌توانید یک حساب محدود تازه از طریق حساب Administraor ایجاد کنید اما مطمئن شوید که به آن دسترسی ادمین ندهید.

مهاجرت از ویندوز ۷ به ویندوز ۱۰ یا ویندوز ۱۱

این پیشنهاد شاید عجیب‌ترین مورد مقاله ما باشد اما چیزی از حقیقت آن کم نمی‌کند. این راحت‌ترین راه برای در امان ماندن از تهدیداتی است که حین استفاده از ویندوز ۷ بر شما تحمیل می‌شود. خبر خوب این است که شما هنوز می‌توانید به رایگان ویندوز ۷ خود را به نسخه ۱۰ یا ۱۱ به‌روزرسانی کنید، البته اگر چنین چیزی اصلاً در ایران معنی داشته باشد یا جدی گرفته شود!

مایکروسافت به کاربران پیشنهاد می‌کند برای بهره‌مندی از ویژگی‌های جدید دو نسخه آخر سیستم عامل رایانه‌های رومیزی این شرکت یک دستگاه جدید تهیه کنند با این حال ما شدیداً پیشنهاد می‌کنیم که در صورت امکان روی همان سیستم قدیمی خود به نصب ویندوز ۱۰ اقدام کنید. این پیشنهاد با توجه به نیازمندی‌های قابل ملاحظه ویندوز ۱۱ ممکن نیست اما ویندوز ۱۰ هنوز هم یکی از بهترین ویندوزهای تاریخ مایکروسافت است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.