سامسونگ‌ اولین حافظه GDDR6 دنیا را معرفی کرد - تکفارس 
سامسونگ‌ اولین حافظه GDDR6 دنیا را معرفی کرد - تکفارس 

سامسونگ‌ اولین حافظه GDDR6 دنیا را معرفی کرد

افشین نوری
۲۳ تیر ۱۴۰۱ - 21:40
سامسونگ‌

سامسونگ‌ اعلام کرد که از امروز شروع به تولید آزمایشی اولین‌چیپ حافظه GDDR6 DRAM کرده است. سرعت این چیپ به ۲۴ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد و در عین حال مصرف انرژی بسیار کمتری دارد. 

این چیپ با استفاده از فناوری HKMG ساخته شده که برای اولین بار در حافظه GDDR6 سامسونگ در سال ۲۰۱۸ استفاده شده بود. حافظه‌های DRAM به‌خاطر معماری کامپکت خودشان بسیار نازک‌ هستند و می‌تواند باعث نشت جریان شوند. اما استفاده از فناوری HKMG باعث کاهش نشتی و بهبود عملکرد می‌شود‌.‌

عملکرد چیپ جدید GDDR6 سامسونگ حدود ۳۳ درصد سریع‌تر و نسل قبلی است. این چیپ قرار است در شتاب‌دهندهای گرافیکی مثل کامپیوترهای هوش مصنوعی و کنسول‌های بازی استفاده شود. 

سامسونگ این چیپ حافظه را با لیتوگرافی ۱۰ نانومتری EUV ساخته است و با مجهز کردن آن به یک ‌حالت low-power مصرف انرژی آن را کاهش داده است. از طرف دیگر، استفاده از فناوری DVS در این چیپ باعث خواهد شد تا ولتاژ براساس عملکرد چیپ تنطیم شود. 

در حال حاضر، اکثر قطعات الکترونیکی با کاهش تقاضا مواجه شده‌اند و چیپ‌های حافظه نیز از این امر مستثنی نبوده‌اند. شرکت‌های بزرگی مثل میکرون نیز با کاهش فروش محصولات خود روبه‌رو شده‌اند‌. حالا باید منتظر ماند دید فناوری جدید سامسونگ چه تحولی در این بازار ایجاد خواهد کرد.

منبع: Gizchina

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید