تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۲۰ تیر: اولین ماهواره ارتباطی در مدار زمین قرار گرفت - تکفارس 
تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۲۰ تیر: اولین ماهواره ارتباطی در مدار زمین قرار گرفت - تکفارس 

تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۲۰ تیر: اولین ماهواره ارتباطی در مدار زمین قرار گرفت

افشین نوری
۲۰ تیر ۱۴۰۱ - 12:57
تل استار ۱

در ۱۱ جولای ۱۹۶۲ ماهواره تل استار ۱ به‌عنوان اولین ماهواره ارتباطی به مدار زمین پرتاب شد. این ماهواره برای مخابره کردن برنامه‌های تلویزیونی طراحی شده بود ولی برای انتقال مکالمات تلفنی نیز مورد استفاده قرار گرفت. تل استار ۱ توسط موشک تور-دلتا در مدار زمین قرار گرفت تا بتواند برای اولین بار در تاریخ خدمات تجاری ماهواره‌ای ارائه کند. این ماهواره مخابراتی متعلق به شرکت AT&T بود که براساس یک توافقنامه بین‌المللی ساخته شد.

تل استار ۱ برای نخستین بار توانست امواج تلویزیونی را بر فراز اقیانوس اطلس پخش کند. در این پروژه، علاوه بر ناسا کشورهای بریتانیا و فرانسه نیز مشارکت داشتند و منابع کلیدی لازم را در اختیار این شرکت قرار می‌دادند. این پروژه درواقع نمونه‌ای از همکاری بخش خصوصی در کنار بخش عمومی بود و در سال‌های بعدی نیز ادامه یافت.

ناسا بعد از اتمام سرویس تل استار ۱ در ۲۱ فوریه ۱۹۶۳، ماهواره تل استار ۲ را در تاریخ ۷ می ۱۹۶۳ به مدار زمین ارسال کرد. تل استار ۱ تا زمانی که عملیاتی بود توانست بیش از ۴۰۰ تماس تلفنی، فکس، تلگراف و ارسال تلویزیونی را ممکن سازد. هرچند دو ماهواره تل استار ۱ و ۲ که اولین ماهواره‌های مخابراتی دنیا محسوب می‌شدند دیگر فعال نیستند ولی همچنان در مدار زمین حضور دارند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.