اولین روتر وای فای ۷ در حالی معرفی شد که هیچ دستگاهی از آن پشتیبانی نمی‌کند - تکفارس 
اولین روتر وای فای ۷ در حالی معرفی شد که هیچ دستگاهی از آن پشتیبانی نمی‌کند - تکفارس 

اولین روتر وای فای ۷ در حالی معرفی شد که هیچ دستگاهی از آن پشتیبانی نمی‌کند

مهدی ملکی
۱۹ تیر ۱۴۰۱ - 20:59
اینترنت

شرکت چینی سازنده تجهیزات شبکه H3C به تازگی از Magic BE18000 اولین روتر وای فای ۷ دنیا رونمایی کرده است. باید خاطر نشان کنیم که هنوز IEEE استاندارد وای فای ۷ (۸۰۲.۱۱be) را نهایی نکرده، به این معنا که این روتر شاید نتواند از تمام دستگاه‌های مجهز به این ویژگی که در آینده عرضه می‌شوند، پشتیبانی کند.

روتر BE18000 دارای ۴ آنتن MIMO است از تمام سه فرکانس باند وای فای پشتیبانی می‌کنند. این روتر دارای حداکثر PHY نرخ ۱۱۴۸ مگابیت بر ثانیه در فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز، ۵۷۶۵ مگابیت در فرکانس ۵ گیگاهرتز و سرانجام، ۱۱۵۳۰ مگابیت بر ثانیه در فرکانس ۶ گیگاهرتز بر ثانیه به لطف معرفی کانال‌های عریض ۳۲۰ مگاهرتزی در وای فای است.

با این حال احتمالاً شما نمی‌توانید از فرکانس ۶ گیگاهرتز استفاده کنید چرا که بسیاری از کشورها هنوز اجازه دسترسی آن را به عموم مردم نداده‌اند.

وای فای ۷

ویژگی جدید دیگر این روتر پشتیبانی از ۴K-QAM است که نرخ داده را در مقایسه با ۱۰۲۴-QAM حدود ۲۰ درصد افزایش می‌دهد. روتر جدید شرکت H3C همچنین از دو درگاه ۱۰GbE و سه درگاه ۱GbE بهره می‌برد.

هنوز مشخص نشده که این روتر چه زمانی و با چه قیمتی عرضه خواهد شد اما به عنوان یک محصول تجاری بالارده، مسلماً ارزان نخواهد بود. انتظار می‌رود که اولین دستگاه‌های تجاری وای فای ۷ سال آینده میلادی به بازار عرضه شوند. بنابراین حتی اگر همین حالا هم بتوانید BE18000 را سفارش دهید، قادر به استفاده از ویژگی‌های متمایز آن نخواهید بود.

مدتی پیش مدیاتک از اولین نسل وای فای ۷ رونمایی کرد. در حال حاضر شرکت‌هایی مانند کوالکام و مدیاتک محصولات بی‌سیم مجهز به وای‌فای ۷ خود را به بازار عرضه کرده‌اند اما این فناوری هنوز تا تبدیل‌شدن به استاندارد بازار فاصله‌ی زیادی دارد.

بر اساس گزارش منابع داخلی، بسیاری از شرکت‌های بزرگ هنوز نسبت به میزان استقبال از وای‌فای ۷ شک و تردید داشته و بر این باورند که تولید انبوه محصولاتی که از این فناوری پشتیبانی می‌کنند، در بهترین حالت در سال ۲۰۲۴ آغاز می‌شود.

همچنین گفته می‌شود که جایگزینی وای‌فای ۶ با این فناوری حداقل تا سال ۲۰۲۵ و حتی ۲۰۲۶ میلادی به‌طول خواهد انجامید. طبق پیش‌بینی‌ها این فناوری حداکثر قادر به انتقال ۳۳ گیگابیت بر ثانیه ترافیک شبکه خواهد بود که در نوع خود، شگفت‌انگیز است.

این در حالی است که شبکه‌های ۵G در شرایط ایده‌آل ۱ تا ۱۰ گیگابایت بر ثانیه و میزان تاخیر یا سرعت آپلود ۱ میلی‌ثانیه کاربران را در اختیار کاربران قرار خواهند داد. چنین سرعتی با عملکرد شبکه‌های فیزیکی باسیم نیز قابل مقایسه می‌باشد اما واقعیت این است که تا رسیدن به حداکثر سرعت قابل ارائه توسط ۵G هنوز فاصله‌ی زیادی وجود دارد.

پیشرفت این فناوری نه تنها به وای‌فای بلکه به فناوری‌های سلولی دیگری مانند ۴G LTE نیز بستگی دارد و همین موضوع احتمال پیشرفت فناوری‌های سلولی مشابه را افزایش می‌دهد.

سرعت واقعی اینترنت ۵G به عوامل متعددی از جمله موقعیت جغرافیایی، شبکه‌ی مورد استفاده، تعداد کاربران یک شبکه و دستگاه‌های متصل به آن بستگی دارد. هدف اصلی این فناوری دستیابی به حداقل سرعت دانلود ۵۰ مگابایت بر ثانیه و سرعت آپلود ۱۰ مگابیت بر ثانیه بوده که پیشرفت قابل توجهی نسبت به میانگین سرعت‌های فعلی محسوب می‌شود اما هنوز هم فاصله زیادی تا حد کمال دارد.

منبع: TechSpot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید