ناسا لیست اهداف آسمانی تلسکوپ جیمز وب را منتشر کرد - تکفارس 
ناسا لیست اهداف آسمانی تلسکوپ جیمز وب را منتشر کرد - تکفارس 

ناسا لیست اهداف آسمانی تلسکوپ جیمز وب را منتشر کرد

افشین نوری
۱۸ تیر ۱۴۰۱ - 10:05
تلسکوپ فضایی جیمز وب

ناسا قرار است در چند روز آینده اولین تصاویر ثبت شده توسط تلسکوپ جیمز وب را منتشر کند و این آژانس فضایی حالا اسامی اجرامی که این تلسکوپ در مرحله اول آن‌ها را بررسی خواهد کرد اعلام کرده است.

این اجرام آسمامی توسط کمیته‌ای از کارشناسان بین‌المللی در ناسا، آژانس فضایی اروپا و کانادا انتخاب شده‌اند و قرار است در دوره مشخصی مورد بررسی قرار بگیرند. 

ناسا یک سری تصاویر آزمایشی با تلسکوپ جیمز وب ثبت کرده بود که کیفیت آن‌ها در حد عالی نبود چراکه هدف از ثبت آن‌ها صرفا بررسی سالم بودن برخی ابزارهای تلسکوپ بو‌د.

لیست اجرامی که توسط جیمز وب مورد بررسی قرار خواهند گرفت به صورت زیر است:

سحابی شاه‌تخته: این سحابی یکی از بزرگترین و روشن‌ترین سحابی‌های آسمان است و در فاصله ۷۶۰۰ سال نوری از ما قرار دارد. این سحابی محل تولد ستارگان جوان و ستاره‌های بسیار پرجرم است. 

سیاره فرازمینی WASP-96 b: این سیاره یک سیاره گازی بسیار بزرگ است که ۱۱۵۰ سال نوری از ما فاصله دارد و هر ۳.۴ روز به دور ستاره خود می‌چرخد. وزن آن نصف وزن مشتری است و در سال ۲۰۱۴ کشف شده بود. 

سحابی حلقه جنوبی: این سحابی  از گازهای سرد گسترش‌یابنده تشکیل شده و در فاصله ۲۰۰۰ سال نوری از ما قرار دارد و قطر آن در حدود نیم سال نوری است.

پنج‌قلوی استفان: یک خوشه کهکشانی در فاصله ۲۹۰ میلیون سال نوری از ما است و اولین خوشه‌ی کهکشانی فشرده است که در سال ۱۸۷۷ شناسایی شد. 

کهکشان SMACS 0723: یک خوشه کهکشانی بسیار پرجرم‌ که باعث انحراف نور اجرام دورتر می‌شود و‌ بسیار موردتوجه ستاره‌شناسان است.

ناسا قرار است اولین تصاویر ثبت شده توسط تلسکوپ جیمز وب را در یک رویداد زنده که در تاریخ ۱۲ جولای پخش خواهد شد منتشر کند. 

منبع: Techspot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید