طرح جدید اتحادیه اروپا اپل را مجبور به اجازه نصب جانبی اپلیکیشن ها خواهد کرد - تکفارس 
طرح جدید اتحادیه اروپا اپل را مجبور به اجازه نصب جانبی اپلیکیشن ها خواهد کرد - تکفارس 

طرح جدید اتحادیه اروپا اپل را مجبور به اجازه نصب جانبی اپلیکیشن ها خواهد کرد

افشین نوری
۱۶ تیر ۱۴۰۱ - 22:30
اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای مقابله با انحصارگرایی شرکت‌های بزرگی مثل اپل و گوگل کرده است و‌ حالا قصد دارد یک قانون جدید برای تغییر روابط بین توسعه‌دهندگان اپلیکیشن و پلتفرم‌ها تصویب کند‌.

این اتحادیه دو طرح جدید موسوم به Digital Markets Act و Digital Services Act ‌را در دست بررسی دارد که هر دوی آن‌ها برای حفاظت از حقوق شهروندان و کنترل شرکت‌های بزرگ تدوین شده‌اند‌.‌ در صورت تصویب آن‌ها انتظار می‌رود از پاییز امسال شاهد اجرایی شدن آن‌ها باشیم. 

در مورد طرح اول باید بگوییم‌که این طرح به‌طور خاص برای مقابله با رفتار انحصارگرایانه اپل و‌ گوگل در اپ استور و پلی استور طراحی شده است. این طرح به کاربران اجازه نصب جانبی اپلیکیشن‌ها خارج از پلتفرم‌های مذکور را خواهد داد و از طرف دیگر امکان پاک کردن اپلیکیشن‌های پیش‌نصب را فراهم خواهد کرد. این قانون همچنین از اطلاعات مشتریان و توسعه‌دهندگان محافظت خواهد کرد. 

تاکنون اپل و گوگل اجازه استفاده از سیستم‌های پرداخت خارج از اپ استور و‌ پلی استور را نداده‌اند و اپل به‌شدت مخالف نصب جانبی اپلیکیشن‌ها است. استودیوی اپیک گیمز سال گذشته در یک دعوای حقوقی با اپل به مقابله با رفتار انحصارگرایانه این شرکت در پلی استور برخاست. 

طرح دوم اتحادیه اروپا نیز از حقوق کاربران در برابر شرکت‌های تبلیغاتی و سایر سرویس‌ها محافظت خواهد کرد و‌ همچنین کاربران این قدرت را پیدا خواهند کرد تا به‌راحتی علیه پلتفرم‌ها شکایت کنند‌.  

اتحادیه اروپا به‌تازگی قانون جدیدی برای استفاده از درگاه USB-C در همه دستگاه‌‌های الکترونیکی تصویب کرده است و اپل مجبور خواهد از این درگاه روی گوشی‌های آیفون خود استفاده کند. 

منبع:  Techspot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید