متا یک مدل هوش مصنوعی برای ترجمه آنی ۲۰۰ زبان زنده دنیا توسعه داد - تکفارس 
متا یک مدل هوش مصنوعی برای ترجمه آنی ۲۰۰ زبان زنده دنیا توسعه داد - تکفارس 

متا یک مدل هوش مصنوعی برای ترجمه آنی ۲۰۰ زبان زنده دنیا توسعه داد

افشین نوری
۱۶ تیر ۱۴۰۱ - 10:15
متا

در حالیکه هم‌اکنون بیش از ۷ هزار زبان زنده در دنیا وجود دارد متا قصد دارد که امکان درک و فهمیدن همه آنها را فراهم کند. این شرکت اخیرا پروژه‌ای به نام No Language Left Behind یا به‌اختصار NLLB راه‌اندازی کرده بود که هدف آن استفاده از فناوری هوش مصنوعی برای ترجمه زبان‌های مختلف بدون ارجاع به زبان انگلیسی بود. 

حالا متا اعلام کرده است که اولین ماموریت این پروژه با موفقیت انجام شده است و این شرکت توانسته یک مدل هوش مصنوعی به نام NLLB-200 درست کند که قادر به صحبت کردن به ۲۰۰ زبان زنده دنیا باشد. 

متا گفته است که مدل NLLB-200 می‌تواند ۵۵ زبان آفریقایی را با دقت بسیار بالا ترجمه کند و نتایج بنچمارک این مدل در تست‌های FLORES-101 بسیار بهتر از مدل‌های فعلی است بطوریکه به‌طور میانگین ۴۰ درصد عملکرد بهتری نسبت به آن‌ها داشته است و در ترجمه زبان‌های آفریقایی و هندی نیز ۷۰ درصد موفق‌تر بوده است. 

در حال حاضر مدل‌های هوش مصنوعی مختلفی برای ترجمه بین دو زبان وجود دارد اما اکثر آن‌ها با چالش‌های جدی مواجه هستند، چراکه در اکثر آن‌ها از اطلاعات موجود در اینترنت برای یادگیری استفاده شده است. بنابراین کیفیت ترجمه فاکتور مهمی در مقایسه مدل‌های مذکور است.

متا پروژه NLLB-200  را به‌طور عمومی در اختیار همه قرار داده است و همچنین قصد دارد ۲۰۰ هزار دلار برای شرکت‌هایی که قصد توسعه آن را در کاربردهای روزمره داشته باشند کمک مالی کند. مثلا توسعه‌دهندگان می‌توانند از این مدل در اپلیکیشن‌هایی مثل فیس بوک یا اینستاگرام استفاده کنند و امکان تعامل کاربران زبان‌های مختلف را باهم فراهم کنند. 

به این ترتیب، در صورتی که مدل هوش مصنوعی متا بتواند فراگیر بشود می‌تواند تحول بزرگی در دنیای فناوری و شبکه‌های اجتماعی ایجاد کند.

نظر شما درباره این مدل هوش مصنوعی ترجمه به بیش از ۲۰۰ زبان زنده دنیا چیست؟

منبع: Engadget

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید