مشخصات پردازنده های سری S راپتور لیک اینتل فاش شد - تکفارس 
مشخصات پردازنده های سری S راپتور لیک اینتل فاش شد - تکفارس 

مشخصات پردازنده های سری S راپتور لیک اینتل فاش شد

افشین نوری
۱۵ تیر ۱۴۰۱ - 11:23
اینتل

اینتل قرار است نسل ۱۳ پردازنده‌های خود به نام راپتور لیک را معرفی کند و با پردازنده‌های Zen 4 شرکت ای ام دی رقابت کنند. تاکنون شایعات زیادی درباره این پردازنده‌ها و مشخصات آن‌ها وجود داشته است و گفته می‌شود مدل‌های مختلف این سری تا ۲۴ هسته را شامل خواهند شد و سرعت کش L2 و L3 آنها نیز افزایش خواهند یافت.

حالا طبق اطلاعاتی که امروز فاش شده است به نظر می‌رسد سری S راپتور لیک نیز دارای بهبودهایی در بخش‌های مختلف خواهند بود.

براساس این اطلاعات، پردازنده‌های راپتور لیک همچنان با سوکت سال گذشته LGA 1700 سازگار خواهند بود، اما مدل‌های رده‌بالاتر آن‌ها از رم‌های پیشرفته DDR5-5600 پشتیبانی خواهند کرد که ارتقا قابل‌توجهی در این بخش برای آن‌ها محسوب خواهد شد.

از طرف دیگر، این پردازنده‌ها همچنان با مادربوردهای سال گذشته سری ۶۰۰ کار خواهند کرد و نسخه‌های اقتصادی آن‌ها نیز فقط با رم DDR4-3200 سازگار خواهند بود.

نکته دیگر اینکه ظاهرا اینتل تعداد لاین‌های PCIe 5.0 را در پردازنده‌های راپتور لیک سری S افزایش نخواهد داد و این سری کماکان از ۱۶ لاین مذکور استفاده خواهند کرد. با این حال، اینتل سعی خواهد کرد تعداد لاین‌های PCIe 4.0 آن‌ها را افزایش دهد.

سایر قابلیت‌های سری S شامل پشتیبانی از چهار خروجی ویدیو در DP 1.4b به‌همراه ترکیب از  HDMI 2.1 / ۲.0b و پشتیبانی از حافظه Optane اینتل روی لاین PCIe 4.0 و همچنین پشتیبانی از استانداردهای وای‌فای ۶E و اتصال ۲.۵ GbE خواهد بود.

منبع: Notebookcheck

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید