تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۱۲ تیر: اولین کامپیوتر تولید انبوه دنیا عرضه شد - تکفارس 
تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۱۲ تیر: اولین کامپیوتر تولید انبوه دنیا عرضه شد - تکفارس 

تک لاین | امروز در تاریخ تکنولوژی – ۱۲ تیر: اولین کامپیوتر تولید انبوه دنیا عرضه شد

افشین نوری
۱۲ تیر ۱۴۰۱ - 18:09
IBM 650

شرکت IBM در ۳ جولای ۱۹۵۳ کامپیوتر IBM 650 را به عنوان اولین کامپیوتر دنیا با تولید انبوه عرضه کرد. این کامپیوتر به مدت یک دهه رایج‌ترین رایانه‌ بازار بود و به‌خاطر قیمت پایین و آسانی برنامه‌نویسی، در زمینه‌های مختلفی از مدل‌سازی عملکرد زیردریایی‌ها گرفته تا تدریس برنامه‌نویسی برای دانش‌آموزان و دانشجویان مورد استفاده قرار گرفت.

شرکت IBM یکی از اولین شرکت‌های فعال در حوزه کامپیوتر بود و اولین رایانه‌های تجاری این شرکت در سال ۱۹۵۲ با نام ۷۰۱ معرفی شدند، یک سال بعد نیز مدل جدیدتر آن به نام ۶۵۰ عرضه شد. در اواخر دهه ۱۹۵۰، رایانه ۶۵۰ به عنوان پرمصرف‌ترین رایانه دنیا شناخته شد بطوریکه ۲۰۰۰ دستگاه از آن در سراسر جهان عرضه شد. IBM در سال ۱۹۵۹ رایانه ۱۴۰۱ را معرفی کرد که در دهه ۱۹۶۰ حدود ۱۸۰۰۰ دستگاه از آن به فروش رفت.

کامپیوتر IBM 650 در واقع یک رایانه اعشاری کدگذاری شده با دو آدرس بود که دارای حافظه‌ای در یک دیسک مغناطیسی دوار بود. این دستگاه در سال ۱۹۵۶ با اضافه شدن چهار واحد ذخیره‌سازی دیگر به آن به‌روزرسانی شد و با نام IBM 650 RAMAC عرضه گردید. در سال‌های بعد حدود ۲۰۰۰ دستگاه از آن تولید شد که آخرین آن‌ها در سال ۱۹۶۲ بود. پشتیبانی از این رایانه سرانجام در سال ۱۹۶۹ متوقف شد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.