گوشی بلاک چین چیست و چرا منطقی نیست؟- تکفارس
گوشی بلاک چین چیست و چرا منطقی نیست؟- تکفارس

چرا گوشی‌های هوشمند بلاک چین در سال ۲۰۲۲ هنوز هم منطقی نیستند؟

مهدی ملکی
۱۱ تیر ۱۴۰۱ - 14:20
گوشی بلاک چین چیست؟

بسیاری از مردم توافق دارند که صنعت گوشی‌های هوشمند تهی از خلاقیت و نیازمند نوآوری است. خارج از بازار محصولات تاشو حقیقتاً همین‌طور است و ما حتی در زمینه محصولات بلاک چین نیز نوآوری‌ها و قابلیت‌های متمایز ناچیزی را طی سال‌های گذشته مشاهده کرده‌ایم.

بنابراین، وقتی یک استارتاپ جدید و نوپا اعلام می‌کند که آن‌ها یک گوشی هوشمند جدید برای به چالش کشیدن شرایط موجود توسعه می‌دهند، به سختی می‌توان جلوی هیجان کاربران را گرفت.

این دقیقاً همان اتفاقی است که ما موقع رونمایی گوشی هوشمند OSOM OV1 یک محصول مبتنی بر حریم شخصی در سال گذشته میلادی با آن مواجه شدیم. محض احتیاط، اگر با برند OSOM آشنا نیستید، این شرکت حاصل تلاش و همکاری کارمندان سابق Essential است.

اوایل این هفته نهایتاً مشخص شد عرضه V1 تا اوایل سال ۲۰۲۳ میلادی به تعویض افتاده است. این دستگاه به مشخصات بالارده مجهز است و به همین علت با قیمت ۱۰۰۰ دلار روانه بازار خواهد شد. در یک چرخش بزرگ، OSOM دیگر OV1 را تحت برند خود بازاریابی نمی‌کند؛ در عوض این گوشی طی همکاری با Solana، یک شرکت حوزه بلاک چین تبلیغ می‌شود.

OV1 که اکنون با نام Solona Saga شناخته می‌شود، قرار است برای تحقق وعده «ویژگی منحصر به فرد و قابلیت‌هایی که شدیداً با بلاک چین Solana ادغام شده‌اند» به دست مشتریان برسد.

مسلماً این یک چرخش بزرگ از ایده اولیه OSOM برای ساخت یک گوشی ایمن‌محور و مبتنی بر حریم شخصی تلقی می‌شود. آیا حوزه جدیدی که Saga قرار است روی آن متمرکز شود، منطقی جلوه می‌کند؟‌ اجازه دهید در ادامه بیشتر و عمیق‌تر به این موضوع بپردازیم.

گوشی هوشمند Saga دنبال چه دستاوردی است؟

گوشی بلاک چین چیست؟

هنوز مشخص نیست که دقیقاً چه چیزی Saga را از گوشی‌های هوشمند مبتنی بر بلاک چین و رمزارز متمایز خواهد کرد. ما پیش‌تر نقل‌قول‌هایی مثل بازتعریف وب ۳ برای موبایل و … را از سمت شرکت‌هایی مانند HTC و Sirin Labs شنیده‌ایم. نیازی به گفتن نیست که هیچ یک از آن‌ها موفق به کسب دستاوردی نشدند.

خوشبختانه در این سمت شرکت سازنده Saga یک کیت توسعه نرم‌افزار برای طراحی کیف پول‌های امن و اپلیکیشن‌های وب ۳ در اختیار توسعه دهندگان اندروید قرار داده است. شما می‌توانید آن را سرویسی مانند Google Mobile Services اما با کارکردی متفاوت در نظر بگیرید.

همان‌طور که انتظار می‌رود، این کیت توسعه (که با نام Solana Mobile Stack) شناخته می‌شود، به صورت پیش‌فرض روی Solana Saga نصب خواهد بود. این اجازه می‌دهد کاربران رمزارزهایشان را در یک کیف پول امن روی گوشی خودشان ذخیره کنند. این همان مکانیزم امنیتی است که سایر گوشی‌های هوشمند اندرویدی برای ذخیره داده‌های حساس مثل اطلاعات اثر انگشت مورد استفاده قرار می‌دهند.

Solana انتظار دارد توسعه دهندگان دست به کار شده و کیف پول‌های رمزارز و اپلیکیشن‌های سازگاری را برای گوشی هوشمند این شرکت توسعه دهند. اما آیا میانگین کاربران حوزه رمزارز برای انجام تراکنش‌های ساده به یک گوشی بلاک چین مجزا نیاز دارند؟ خیر!

شما همین حالا می‌توانید از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، نرم‌افزارهای کیف پول با قابلیت ذخیره NFTها و حتی مرورگر برای انجام تراکنش‌های رمزارز استفاده کنید. البته که در این بین شاید اندکی هم امنیت خودتان را به خطر بیندازید اما هیچ‌کس تمام دارایی زندگیش را روی یک گوشی هوشمند ذخیره نمی‌کند.

فارغ از گزینه‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم، مدیر عامل اجرایی این برند باور دارد آن‌ها به دنبال ساخت اکوسیستمی هستند که گوگل و اپل هرگز تلاشی برای شکل دادن آن نکرده‌اند؛ این که چقدر ایده یاد شده، ایده خوبی است، تنها گذشت زمان تعیین می‌کند.

چرا گوشی‌های هوشمند بلاک چین منطقی نیستند؟

گوشی بلاک چین چیست؟

اگر ما در حال حاضر از یک چیز مطمئن باشیم، آن چیز عدم رشد تقاضا برای گوشی‌های هوشمند بلاک چین از زمان عرضه HTC‌ Exodus در سال ۲۰۱۸ است. در حقیقت می‌توان حتی این‌طور استدلال کرد که تقاضا برای چنین گوشی‌هایی الان از سال ۲۰۱۸ هم کمتر است. وب ۳ و NFTها امروزه موضوعاتی شدیداً ترند هستند و به سادگی می‌توان دلیل آن را درک کرد.

بسیاری از مردم اعتقاد دارند این بازار غرق در پلتفرم‌های پراشکال یا حتی بدتر از آن، یعنی تقلبی و کلاهبرداری است. حدس بزنید در این میان چه چیزی مانع پیروزی Solana و گوشی هوشمندش می‌شود؟ همین عقیده؛ مردم برای Saga استثنا قائل نخواهند شد.

از طرفی این شرکت طی ماه‌های گذشته بارها و بارها به دلیل گلیچ‌های نرم‌افزاری، حتی در برخی سناریوها قادر به انجام تراکنش کاربران تا ۱۸ ساعت نبوده است. مردم با مشاهده چنین مواردی باور دارند که فناوری بلاک چین هنوز هم از معضل شفافیت، اطمینان و تمرکز زدایی رنج می‌برد. Solana برای رفع این ابهامات کاری نکرده و به همین خاطر مورد انتقاد قرار گرفته است.

با در نظر گرفتن تمام چیزهایی که گفتیم، سخت است که موفقیت Saga را به عنوان یک گوشی هوشمند ۱۰۰۰ دلاری تصور کنیم. سری گلکسی S22 نه تنها در همین بازه قیمت در دسترس است بلکه SDK پرآوازه Blockchain Keystore این شرکت در اختیار توسعه دهندگان و کاربران قرار دارد.

این SDK به شما اجازه می‌دهد که رمزارزها و اپلیکیشن‌های مربوط به آن‌ها را در فضایی امن ذخیره کنید؛ این ایده تفاوت چندانی با راهکار Solana ندارد. از طرفی نرم‌افزار سامسونگ برخلاف Solana شما را به یک پلتفرم بلاک چین خاص محدود نمی‌کند.

پیش‌تر در سال ۲۰۱۸ با معرفی Sirin Finney منبع همین مقاله به نتیجه رسیده بود که یک گوشی هوشمند مبتنی بر بلاک چین با برچسب قیمت ۱۰۰۰ دلار اصلاً منطقی نیست. اکنون چهار سال بعد همان ماجرا را این‌بار با Solana Saga داریم؛ آیا شرایط همان‌طور رقم خواهد خورد یا این گوشی هوشمند مبتنی بر بلاک چین همه چیز را تغییر خواهد داد؟‌ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید