ثبت تصویر یک خوشه کهکشانی فوق‌سنگین توسط تلسکوپ هابل - تکفارس 
ثبت تصویر یک خوشه کهکشانی فوق‌سنگین توسط تلسکوپ هابل - تکفارس 

ثبت تصویر یک خوشه کهکشانی فوق‌سنگین توسط تلسکوپ هابل

افشین نوری
۶ تیر ۱۴۰۱ - 11:11
تلسکوپ فضایی هابل

ما هنوز نمی‌دانیم که مرزهای کیهان تا کجا ادامه دارد و کهکشان ما فقط یکی از میلیاردها کهکشانی است که در کیهان وجود دارد. برخی از کهکشان‌ها فاصله بسیار کمی از هم دارند و تشکیل یک خوشه کهکشانی را می‌دهند‌.

تلسکوپ فضایی هابل این هفته تصویر یکی از این خوشه‌های کهکشانی به نام Abell 1351 را ثبت کرده است که حاوی بیش از هزار کهکشان می‌شود. عاملی که این کهکشان‌ها را در کنار هم نگه داشته است همان نیروی گرانش است و جالب است بدانید که‌ وزن این خوشه کهکشانی چندین تریلیون برابر وزن خورشید است.

خوشه کهکشانی

وزن زیاد این خوشه باعث شده تا فضا و زمان در اطراف آن به‌شدت خمیده شود و اگر در تصویر مشاهده کنید می‌بینید که‌ نورهای عبوری از کنار این خوشه خمیده شده‌اند که در علم فیزیک به این پدیده لنز گرانشی می‌گویند. این پدیده باعث انحراف و در نتیجه تمرکز نور دریافتی از اجرام دوردست می‌شود و باعث می‌شود تا ما بتوانیم تصاویر آن اجرام را مشاهده کنیم.

میزان قدرت لنز گرانشی بستگی به وزن احرامی دارد که به‌عنوان لنز عمل می‌کنند. هر چه وزن این اجرام بیشتر باشد انحراف نور بیشتر خواهد بود و شما حتی چندین تصویر مختلف از منبع نور را مشاهده کنید. به این پدیده، لنز گرانشی قوی می‌گویند. یک پدیده لنز گرانشی ضعیف هم وجود دارد که تصویر منبع نور را بزرگتر و با یک ‌شکل متفاوت نشان می‌دهد. ‌

یک پدیده دیگر به نام‌ میکرولنز نیز وجود دارد که در آن، تصویر منبع نور اصلی روشن‌تر دیده می‌شود. خوشه کهکشانی Abell 1351 هر دو‌حالت میکرو لنز قوی و ضعیف را دارد و دانشمندان از این خوشه برای بررسی و‌ مطالعه اجرام دورتر استفاده می‌کنند. 

نظر شما درباره این پدیده‌های کیهانی چیست؟

منبع: DigitalTrends

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.