آینده پیکرتراشی: تکنولوژی های جدید در پیکرتراشی - تکفارس 
آینده پیکرتراشی: تکنولوژی های جدید در پیکرتراشی - تکفارس 

آینده پیکرتراشی: تکنولوژی های جدید در پیکرتراشی

کسری نراقی
۲ تیر ۱۴۰۱ - 20:00
آینده پیکرتراشی: تکنولوژی های جدید در پیکرتراشی - تکفارس 

در جامعه که ای مردمش دیگر نگاه بدی به زیباسازی ندارند، هرروزه افراد بیشتری به دنبال رسیدن به ایده آل هایشان هستند و با رشد چشمگیر بازارهای زیبایی، فناوری های پیشرفته بدون جراحی مختلفی برای ارائه درمان های ایمن تر ایجاد شده است. اگرچه محبوبیت جراحی لیپوساکشن هم در حال رشد است اما سرعت آن کمتر است و در مقابل، روش های کم تهاجم تر مثل پیکرتراشی در حال رشد بسیار سریعی است.

پیکرتراشی یا اسکالپینگ با حداقل تهاجم و عوارض در قسمت های مختلف بدن مانند کمر، بازوها، باسن، گردن و چانه، شکم و پهلو و ران پا به کار می رود، این قسمت های بدن تحت جراحی لیپوساکشن جوانتر و لاغرتر دیده می شوند و لیپوساکشن پوستی نرم و صاف را به متقاضیان این روش هدیه می دهد.(منبع: مقاله پیکرتراشی سایت دکتر باقری)

آمار منتشره مربوط به سال ۲۰۱۸ از سوی انجمن جراحان زیبایی نشان دهنده یک روند صعودی جدید در درخواست پیکرتراشی بود و همین گزارش هم یک رشد قابل توجه در کاهش بدون تهاجم چربی بدن را نشان داد. کاهش بدون جراحی چربی در فهرست منتشر شده از انجمن جراحان زیبایی در سال ۲۰۱۷ که شامل ابزارهای انرژی مبنا می شد، یک صعود ۲۴.۷ درصدی را نشان می داد.

فناوری های برجسته و پیشگام

از موارد اصلی بین فناوریهای پیکرتراشی انرژی مبنا می توان به رادیوفرکوئنسی (RF)، لیزر و اولتراسوند، هایفوتراپی، همچنین کرایولیپولیز (منجمدکردن چربی)، انرژی الکترومغناطیس، اشعه شاکویو و گزینه های دیگر اشاره کرد. کرایولیپولیز در حال حاضر یکی از بهترین روشهای بدون جراحی پیکرتراشی است و در سوی مقابل هم لیپوساکشن را می توان بهترین روش جراحی پیکرتراشی بدن دانست.

در حالیکه RF راه خودش را به سمت محبوبیت و گستردگی استفاده پیدا کرده، انرژی اولتراسوند و لیزر ۱۰۶۴ نانومتری در رقابت برای محبوبیت هر چه بیشتر هستند. متخصصین پوست و جراحان زیبایی اخیرا به فناوری انرژی الکترومغناطیس با شدت بالا (HIFEM) به عنوان یک روش مکمل بسیار عالی اشاره کرده اند. کرایولیپولیز توسط دستگاه پیکرتراشی سرد شرکت آلرژن (Allergan) تقریبا شناخته شده ترین روش کاهش چربی و پیکرتراشی به شمار می رود. روش کرایولیپولیز روی بسیاری از بیماران موثر است و اگرچه اکثر بیماران می توانند سرمای فرایند را تحمل کنند، اما ماساژ بعد از اتمام فرایند می تواند بسیار دردناک باشد.

لیپولیز لیزری و بخصوص طول موج ۱۰۶۴ نانومتر در بین روشهای سنتی تر، گزینه موثرتری در کانتورینگ بدن محسوب می‌شود. ابزارهای بسیاری برای ایجاد گرما در بخش های بزرگتری از بافت زیرجلدی وجود دارند که در عین حال آسیبی به بافت های پوستی کناری وارد نمی کند.

در حالیکه پلتفرمهای زیبایی مدرن اقدام به استفاده ترکیبی اولتراسوند و فناوری های مبتنی بر RF می کنند، اما اولتراسوند هم جایگاه خودش در حوزه پیکرتراشی را دارد. یک مثال از این حرکت، ترکیب این دو در پیکرتراشی توسط مرکز زیبایی آلما – RF برای سفت کردن پوست و اولتراسوند برای کاهش چربی و کانتورینگ بدن – است. این دو انرژی را می توان به طور کلی در برندهای کاویتاسیون اولتراسونیک مشاهده کرد که اصولا به عنوان سیستم های انرژی-مبنای لایه دوم برای کانتورینگ بدن در مراکز سلامت و پزشکی استفاده می شوند.

از فناوری هایفوتراپی هم در پیکرتراشی استفاده می‌شود و در این فرایند انرژی اولتراسوند متمرکز باعث می‌شود که گرمای ۶۰ تا ۸۰ درجه سانتیگرادی بدون آنکه به سطح پوست آسیبی بزند، بافت های چربی را تخریب می‌کند.

درمان کاهش چربی و سلولیت

آینده پیکرتراشی: تکنولوژی های جدید در پیکرتراشی - تکفارس 

روشهای بدون جراحی مثل راریولیپولیز، امواج صوتی و تزریق مواد گوناگون در میان روشهای درمانی کاهش چربی و رفع سلولیت حرف اول را می زنند. یک روش جدید درمان سلولیت که اخیرا به کار برده شده، Qwo® از شرکت دارویی Endo است که در آن کلاژناز کلستریدیوم هیستولیتیکوم به فرد تزریق می‌شود. عملکرد این ماده با حل کردن نوارهای فیبری عامل پایین کشیده شدن پوست و کاهش چربی و سلولیت است.

مزوتراپی شناخته شده ترین روش کاهش چربی است که سلولهای چربی را می شکند و آنها توسط سیستم لنفاوی از بدن خارج می شوند. گزارشات نشان داده که بیشترین موفقیت این روش در کانتورینگ فک، کناره های شکم و پشت ران بوده است. بعضی متخصصان به بیماران توصیه می کنند تا به عنوان بخشی از فرایند درمان تحت ماساژ تخلیه لنف قرار بگیرند تا تخریب چربی ها و تخلیه توسط لنف تا حد امکان صورت بگیرد. 

تزریق های انجام شده در مزوتراپی در دو یا سه جلسه توسط متخصص پوست یا جراح زیبایی انجام می‌شود و معمولا در هر جلسه ۴ ویال در هر نقطه تزریق می‌شود. متخصص پوستتان بعد از حل شدن چربی ها به بیمار توصیه می‌کند تا از لیفت پوست با نخ یا لیزر پوست برای سفت کردن پوست استفاده کند.

اگر بیمار به دنبال کوچک کردن سینه هایش باشد، احتمالا با توصیه اکثر جراحان زیبایی مبنی بر انجام ماموپلاستی که بهترین روش جراحی زیبایی و کوچک کردن سینه است  مواجه می‌شود. اکثر روش های درمانی کوچک کردن سینه با نتایج خوبی همراه نمی شوند، بنابراین ماموپلاستی تقریبا بهترین روش برای کوچک کردن سینه به شمار می رود زیرا مزایای متعددی برای بیماران علاوه بر زیبایی سینه آنها دارد.

روش های ترکیبی

آینده پیکرتراشی: تکنولوژی های جدید در پیکرتراشی - تکفارس 

روشهای شکل دهی و پیکرتراشی جدید بدن به ترکیب منابع انرژی می پردازند، برای مثال مشابه با پلتفرمهای ترکیبی که هم از RF و هم اولتراسوند پشتیبانی می کنند و در کنار آنها نیز می توان برای مثال از HIFEM استفاده کرد.

دکتر سومنک می گوید که “هدف از این کار، دستیابی به نتایج بهینه برای بیماران و گاهی به معنای ترکیب روشهای درمانی غیرتهاجمی برای کاهش چربی و استفاده از ابزارهایی برای بهبود وضعیت پوستی است.”

او اضافه کرد “بخشی از طرح درمان بیمار بر سلامت فیزیکی، تاکید بر یک رژیم غذایی مناسب، ورزش و مراقبت های پوستی استوار شده است.”

جراحان زیبایی و متخصصین پوست معمولا اقدام به ترکیب روشهای درمان می کنند. یعنی برای مثال از یک دستگاه برای یک نقطه از بدن، از دستگاه دیگری برای قسمت دیگر و از کرم های بدن برای بالابردن اثرگذاری درمان استفاده می کنند.

ترکیب روش های درمانی بر اساس نیازهای بیمار در اکثر کلینیک های ایران از محبوبیت زیاد برخوردار شده اند. متخصص پوست کارش در پیکرتراشی را با درمان مبتنی بر RF شروع می‌کند که این کار به کاهش سایز کمک می‌کند. ممکن است با درخواست سفت کردن پوست یا کاهش چربی بیشتر از سوی بیماران مواجه شوید. اینها ترکیبات بسیار رایجی با استفاده از ابزارهای مختلف است.

یکی از شناخته شده ترین ترکیب های درمانی، تزریق چربی کشیده شده از یک نقطه به نقطه دیگر بدن برای دستیابی به نتایج مطلوب است. از جمله این موارد می توان به برجسته سازی باسن به روش برزیلی یا بزرگ کردن سینه اشاره کرد که تزریق چربی کشیده شده از خود بدن، یک جایگزین طبیعی برای جراحی پروتز سینه محسوب می‌شود.

فراتر از روش و فناوری

آینده پیکرتراشی: تکنولوژی های جدید در پیکرتراشی - تکفارس 

فرقی نمی کند که روش کار چیست یا منبع انرژی مورد استفاده در این روش چیست، کارایی، سهولت استفاده، مدت زمان درمان و راحتی بیمار در طول درمان معیارهای مهمی در انتخاب یک روش پیکرتراشی انرژی مبنا هستند. یکی از پارامترهایی که همیشه در انتخاب روش درمان موثر است، طول مدت درمان است. اینکه هر جلسه چقدر طول می کشد و به چه تعداد جلسه برای دستیابی به نتایج نیاز است.

جراحان زیبایی دنبال ابزاری هستند که نتایجش به سرعت دیده شود و به همین خاطر شاید یکی از مهمترین پارامترها همین موضوع باشد. اگر کارایی ابزار استفاده شده اندک باشد و در هر استفاده تنها پیشرفت بسیار اندکی را نشان دهد، از نظر جراحان ارزش استفاده را ندارد. اکثر جراحان زیبایی دنبال دستگاهی هستند که عملکردی مطابق با ادعای سازندگانش داشته باشد و به سادگی بتواند پیشرفت ناشی از استفاده را به بیمار نشان دهد.

یکی دیگر از مسائلی که در اولویت های انتخاب مطرح می‌شود، راحتی و قابل تحمل بودن آن توسط بیمار است. جذابیت دستگاهی که نیاز به حضور و نظارت پزشک و متخصص نداشته باشد، خیلی بالاتر است. بیمار می خواهد خودش دستگاه را روشن کند، کارش را بکند و آن را خاموش کند.

طرحی برای آینده

اگرچه این فناوری ها و روشهای درمانی ترکیبی از موارد کاملا جدید و مدرن محسوب می شوند، اما به نظرتان فناوری های اینده پیکرتراشی چطور خواهند بود؟

اول اینکه نقایص فناوری ها باید از بین بروند؛ برای افزایش ایمنی و اثرگذاری درمان باید استفاده از فناوری ها به بسیاری از زمینه های پژوهشی و توسعه ورود کنند. هدفگیری سلولهای چربی با ابزارهای آینده باید دقیق تر و موثرتر باشد. دستگاههای غیرتهاجمی محدودیت هایی دارند و نمی تواند نتایجی مثل جراحی را برای بیمار ایجاد کنند. اگر دنبال روشی برای کاهش چربی هستید، یادتان باشد و مطمئن شوید که پزشک درباره نتایج روشهای مختلف با شما روراست است. اگر دنبال دستیابی به بهترین نتایج هستید باید بدانید که لیپوساکشن در حال حاضر بهترین روش کاهش چربی است. برای آنکه بدانید که آیا گزینه مناسبی برای انجام جراحی لیپوساکشن هستید یا خیر، باید با جراح زیبایی مشورت کنید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید