اپل با جدیدترین نسخه CarPlay به رقابت تسلا می رود - تکفارس 
اپل با جدیدترین نسخه CarPlay به رقابت تسلا می رود - تکفارس 

اپل با جدیدترین نسخه CarPlay به رقابت تسلا می رود

افشین نوری
۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - 13:09
CarPlay

ظاهرا رابط کاربری جدید CarPlay اپل راه را برای رقابت این شرکت با تسلا هموار خواهد کرد. اپل هفته گذشته در جریان رویداد WWDC 2022 نسخه جدیدی از CarPlay به نمایش گذاشت که‌ قرار است در خودروی برقی آینده این شرکت استفاده شود. معرفی زودهنگام این نرم‌افزار به معنی آن است که اپل خود را برای رونمایی از اولین خودروی الکتریکی خود آماده می‌کند. 

اپل معمولا نرم‌افزار دستگاه‌های جدید خود را قبل از خود آن‌ها معرفی کند. برای مثال، این شرکت چندین ماه قبل از معرفی آیپاد، آیتونز را معرفی کرد و همچنین قبلا از معرفی اپل واچ در سال ۲۰۱۵ اپلیکیشن Health و HealthKit را رونمایی کرد و نکته جالبتر اینکه اپل در حالیکه اولین هدست واقعیت افزوده خود را هنوز معرفی نکرده است نشان تجاری  realityOS را که در واقع سیستم‌عامل این هدست است اخیرا  به ثبت رسانده است. 

حالا در مورد CarPlay نیز شرایط به همین ترتیب است. در حال حاضر ۹۸ درصد خودروها در آمریکا از CarPlay استفاده می‌کنند و نسخه جدید آن نیز احتمالا در سال ۲۰۲۴ عرضه خواهد شد. البته خیلی از شرکت‌های خودروسازی دوست ندارند رابط کاربری CarPlay اپل را روی خودروهای خود استفاده کنند ولی به هرحال برای اینکه به مشتریان خود اجازه کنترل اپلیکیشن‌های اپل را بدهند مجبور هستند که از آن استفاده کنند. 

ویژگی اصلی نسخه جدید CarPlay این خواهد بود که علاوه بر کنترل اپلیکیشن‌ها امکان کنترل کل خودرو را نیز در اختیار راننده خواهد داد. این نسخه دارای ویجت‌های مختلفی خواهد بود و هر کدام از آن‌ها کارکرد ویژه‌ای خواهند داشت. ویژگی بعدی این نسخه، قابلیت بالای شخصی‌سازی آن خواهد بود که آزادی عمل بیشتری را به راننده خواهد داد.  

CarPlay

اما سوال اینجاست که اپل چرا این رابط کاربری را فقط برای خودروی آینده خود توسعه نمی‌دهد و دوست دارد که آن را روی سایر خودروها نیز استفاده کند؟ 

واقعیت این است که آمریکایی‌ها هر روز حدود یک ساعت از وقت خود را پشت فرمان خودرو سپری می‌کنند. بنابراین اگر آن‌ها از CarPlay در خودروی خود استفاده کنند، این کار مانع از آن خواهد شد تا آن‌ها به سراغ گوشی‌های اندرویدی بروند و‌ مجبور خواهند شد حداقل یک ‌گوشی آیفون برای کار با این رابط کاربری داشته باشند. در حال حاضر، شرکت‌های سازنده خودرو، پولی بابت استفاده از CarPlay روی خودروی خود به اپل نمی‌پردازند و بنابراین خود این نرم‌افزار درآمدی برای اپل ندارد. 

در هر حال باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا نسخه جدید این رابط کاربری توان رقابت با نرم‌افزار تسلا برای خودروهای برقی را خواهد داشت یا نه.‌ اپل امیدوار است که اولین خودروی الکتریکی خود را ظرف سه سال آینده روانه بازار کند. 

منبع: Gizchina

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید