نتایچ بنچمارک اولیه پردازنده راپتور لیک Core i9-13900 اینتل منتشر شد - تکفارس 
نتایچ بنچمارک اولیه پردازنده راپتور لیک Core i9-13900 اینتل منتشر شد - تکفارس 

نتایچ بنچمارک اولیه پردازنده راپتور لیک Core i9-13900 اینتل منتشر شد

افشین نوری
۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - 07:44
راپتور لیک

وب‌سایت SiSoftware به بررسی نمونه اولیه پردازنده راپتور لیک Core i9-13900 اینتل پرداخته و نشان داده است که این تراشه علیرغم سرعت کلاک پایین‌تر ۳.۷ گیگاهرتز عملکرد بسیار خوبی در کارهای ALU داشته است. 

این نتایج که براساس داده‌های تست‌های مختلف به دست آمده‌اند نشان می‌دهند که پردازنده‌های راپتور لیک اینتل افزایش IPC قابل‌توجهی نسبت به نسل کنونی آلدر لیک خواهند داشت. Core i9-13900 یکی از تراشه‌های رده‌بالای نسل راپتور لیک است که هنوز معرفی نشده است و دارای ۸ هسته قدرتمند Raptor Cove و ۱۶ هسته کوچک خواهد بود.  ‌

راپتور لیک

نمونه اولیه این پردازنده در تست‌های بنچمارک SiSoftware با سرعت کلاک ۳.۷ گیگاهرتز عمل کرده است که کمتر از سرعت کلاک Ryzen 9 5900X و Core i9-12900 است.

با این حال، این تراشه در تست‌های ALU/FPU  توانسته علیرغم سرعت کلاک پایین‌تر، حدود ۵۰ درصد عملکرد بهتری نسبت به دو پردازنده مذکور داشته باشد. این به معنای آن است که راپتور لیک احتمالا عملکرد گیمینگ بهتری نسبت به نسل قبلی خود خواهد داشت. 

البته پردازنده‌های راپتور لیک اینتل هم مثل آلدر لیک این شرکت از دستورالعمل‌های AVX-512 پشتیبانی نخواهند کرد، در حالیکه تراشه‌های Raphael شرکت AMD از آن پشتیبانی خواهند کرد. این قابلیت تاثیر مهمی روی عملکرد شبیه‌سازی خواهد داشت. هر دو تراشه راپتور لیک اینتل و Raphael شرکت AMD قرار است ماه‌های آینده معرفی بشوند و باید منتظر بمانیم و ببینیم که عملکرد آن‌ها در دنیای واقعی چگونه خواهد بود.

منبع: Notebookcheck

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید