کاهش ارزش استیبل کوین بر پایه چه عواملی است؟ - تکفارس 
کاهش ارزش استیبل کوین بر پایه چه عواملی است؟ - تکفارس 

کاهش ارزش استیبل کوین بر پایه چه عواملی است؟

سپهر بندزر
۳ اسفند ۱۴۰۱ - 17:45
پایداری استیبل کوین ها

در صنعت ارز دیجیتالی، استیبل کوین ها تنها دارایی‌هایی هستند که می‌توانند ارزش خود را در بازه زمانی طولانی مدت حفظ کنند. بسیاری از استیبل کوین‌ها همانند تتر و USDCoin به دلار وابسته هستند و قیمت آن‌ها معمولا به یک دارایی فیزیکی مثل ارز فیات یا طلا وابسته است. با این وجود، چه عواملی موجب از دست دادن ارزش استیبل کوین‌ها می‌شود؟

ماهیت استیبل کوین ها

یکی از مشکلات بزرگی که سرمایه گذاران با آن روبرو هستند، نوسانات قابل توجه ارزش دارایی و ارز دیجتالی مانند: بیت کوین است که در برخی ماه‌ها افزایش می‌یابد و در برخی ماه‌ها با کاهش شدیدی روبرو می‌شود، و فعالان این حوزه را با از دست دادن سرمایه و درآمد مواجه می‌کند.

در این بین، استیبل کوین‌ها به واحد پولی بخصوص مانند دلار و دارایی‌های باارزشی مانند طلا وابسته هستند و این بدان معناست که هر استیبل کوین برابر با یک دلار است. به عنوان نمونه، هر تتر گلد(XAUT)، به یک انس از طلا وابسته است.

شکست الگوریتم

اگرچه، استیبل کوین‌های الگوریتمی بسیار کاربردی و انتخاب زیرکانه‌ای هستند، اما انتخاب آنها ممکن است خطرناک نیز باشد. این نوع از استیبل کوین‌ها به هیچ دارایی فیزیکی وابسته نیستند و حفظ ارزش آنها به الگوریتم‌های رایانه ای مرتبط است.

این مورد در رابطه با ارزهای دیجیتالی مانند: Terra Luna، Terra USD، ارزهای دیجیتالی معمولی و استیبل کوین‌ها نیز صدق می‌کند که حفظ ارزش آنها به دلار وابسته است و ارزش یکدیگر را از طریق فرایند مینت و توکن سوزی حفظ می‌کنند.

در این صورت، اگر UST کمی بیش از حد دلار بالا برود، مقداری از آن سوزانده می‌شود، و اگر به شکل قابل توجهی به زیر ارزش دلار کاهش یابد، مقداری از لونا می‌سوزد. به علاوه، لونای جدید از طریق سوختن UST مینت می‌شود.

استیبل کوین

این سیستم، منابع و تقاضا را کنترل می‌کند و از این موضوع اطمینان حاصل می‌کند که هیچکدام از فاکتور‌ها از حد مشخصی بالا و پایین نروند. با اینحال و بنا به دلایلی، ممکن است یکی از دارایی‌ها با کاهش چشمگیر تقاضا مواجه شود. در ماه مه سال ۲۰۲۱، پروتکل انکر که به کاربران اجازه میداد تا UST های خود را واریز کنند، تصمیم گرفت تا سوددهی خود را از %۲۰ به %۴ درصد کاهش دهد.

چنین اقدامی موجب شد تا بسیاری از سرمایه گذاران علاقه‌ای مبنی بر نگهداشتن سرمایه خود در این پروتکل نداشته باشند. این الگوریتم به سرعت به نقطه شکست خود رسید و Terra Labs، صاحب Luna و UST نتوانست اقدامی برای کاهش افت شدید تقاضا برای UST انجام دهد.

پس از آن نیز، شرکت، به دلیل اتمام ظرفیت لونا نتوانست آنها را برای کاهش قیمت بسوزاند و سرگذشت این دو ارز دیجیتالی اینگونه رقم خورد.

کمبود ضمانت

در اغلب اوقات و حتی شرایط سخت‌تر، استیبل کوین‌ها به وثیقه گذاری برای حفظ ارزش خود نیاز دارند. این بدان معنا است که اگر شخصی قصد دارد استیبل کوین خود را وام بدهد، باید مازاد وثیقه را سپرده گذاری کند. به عنوان نمونه، شخصی قصد دارد ۵۰ دلار وام بگیرد و بسته به وثیقه مجبور است تا ۱۰۰، ۱۵۰ دلار و حتی مبلغ بیشتر را به ارز دیجیتالی دیگری واریز کند.

Maker Dao یک پلتفرم استقراضی و وام دهی است که از استیبل کوین Dai (مرتبط به دلار آمریکا) بهره می‌برد.

شما همچنین می‌توانید برای کسب پاداش از طریقDAI ،MakerDAO را بپردازید. ازاینرو، فرض کنید که شخصی می‌خواهد ۱۰۰ توکن DAI را وام دهد. در این صورت، MakerDAO دارای نسبت وثیقه ۱۵۰٪ است و به ازای هر دلار DAI وام گرفته شده، ۱.۵۰ دلار ارز دیجیتال دیگر (مانند اتریوم یا Chainlink) باید سپرده گذاری شود.

استیبل کوین

بدین ترتیب، ارزش استیبل کوین Dai با وثیقه حفظ می‌شود و احتمال از دست دادن ارزش را کاهش می‌دهد. اگر هر استیبل کوینی که توسط رمزارز پشتیبانی می‌شود در معرض نوسان قرار بگیرد، وثیقه‌گذاری باید راه حل مورد نظر باشد. وجود بیش از حد ذخایر، موجب افزایش اعتماد سرمایه گذاران و کاهش قرار گرفتن Dai در معرض نوسانات بازار می‌شود.

اما اگر یک استیبل کوین ضمانت نشده باشد و بازار به یک نقطه نابسامان برخورد کند، چه؟ اینجاست که مشکلات شروع می‌شوند. تصور کنید که تقاضا برای Dai به میزان قابل توجهی کاهش یابد و به زیر یک دلار برسد، اما ضمانت نشود؛ در این حالت، اگر افت قیمت قابل توجهی مواجه شود، MakerDAO راهی برای بازخرید ارزش Dai یا جبران خسارت سرمایه گذاران خود نخواهد داشت.

اثر موج دار بازار

اعتماد به نفس و اعتماد، احساساتی هستند که سرمایه گذاران رمزارز اغلب برای حفظ آنها تلاش می‌کنند و نمی توان آنها را در این مورد سرزنش کرد. بازار کریپتو به قدری بی ثبات است که سرمایه گذاران باید همواره از اتفاقاتی که در حال رخ دادن است آگاه باشند تا مبالغ هنگفتی را از دست ندهند. اما این عدم اعتماد همچنین می‌تواند باعث سقوط بازار رمزارز نیز شود.

برای درک بیشتر این موضوع به فاجعه LUNA/UST می‌پردازیم؛ زمانی که این دو کریپتو به دلیل کاهش شدید تقاضا از کار افتادند و بقیه صنعت کریپتو شروع به سردرگمی کردند. همه چیز از قبل متزلزل به نظر می رسید، زیرا سازمان فدرال ایالات متحده تصمیم گرفته بود تا نرخ بهره را افزایش دهد و باعث شد مردم یا رمزارز خود را بفروشند یا اصلاً آن را نخرند تا در هزینه خود صرفه جویی کنند.

وقتی LUNA و UST دچار مشکل شدند، همه چیز بد و بدتر شد. سرمایه گذاران در مورد از دست دادن وجوه یکه خوردند و برخی تمام دارایی‌های رمزنگاری خود را فروختند. این اتفاق، کم و بیش بر هر ارز دیجیتال موجود در بازار اثر گذاشت و بیت کوین، اتریوم، لایت کوین، دوج کوین، سولانا، کاردانو و سایر دارایی رمزنگاری دیگر ضربه خوردند و بسیاری از آنها ارزش خود را از دست دادند.

استیبل کوین

تتر، محبوب ترین استیبل کوین بازار نیز نتوانست از این سقوط فرار کند و به طور قابل توجهی دچار نوسان شد. بین ۱۱ و ۱۲ می ۲۰۲۲، قیمت Tether به ۰.۹۹۵ دلار کاهش یافت. این ممکن است خنده‌دار به نظر برسد، ولی استیبل کوین‌های متصل به دلار به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در کانال ۰.۹۹۹ دلار باقی بمانند، بنابراین، وقتی قیمت خارج از این پنجره سقوط می‌کند اتفاقات بدی در پیش است.

اعتماد به نفس و اعتماد احساساتی هستند که سرمایه گذاران رمزارز اغلب برای حفظ آنها تلاش می‌کنند

بااینحال، این یک مورد مجزا نبود. در نوامبر ۲۰۲۲، FTX، یک صرافی رمزارز معروف، اعلام ورشکستگی کرد. در این زمان، بسیاری از مشتریان به دلیل عدم اعتماد به پلتفرم، شروع به برداشت کردند که ناشی از شایعه مشکلات پرداخت بدهی صرافی بود.

سام بانکمن-فرید، مدیر عامل FTX اعتراف کرد که این شرکت به اندازه کافی استیبل کوین خود را برای مقابله با چنین سناریویی ذخیره نکرده است. متاسفانه دیگر خیلی دیر شده بود و مردم یک شکست کریپتو دیگر را دیدند و عصبی شدند.

در میان نوسان کریپتو، ارزش تتر نیز به ۰.۹۸ دلار کاهش یافت که دوباره به دلیل عدم اعتماد سرمایه گذاران بود. در این مرحله، بسیاری تصور کردند که استیبل کوین پیوند خود را از دست خواهد داد که در نهایت این اتفاق افتاد و تتر تنها برای مدت کوتاهی حتی تا ۰.۹۷ دلار کاهش یافت. در سمتی دیگر، استیبل کوین بهبود یافت و ارزش آن در زمان نگارش ۰.۹۹۹۶ دلار است.

وال ها

استیبل کوین

نهنگ‌های کریپتو می‌توانند در صنعت هم مفید و هم خطرناک باشند. این افراد و گروه‌ها مقادیر عظیمی از ارزهای دیجیتال را در اختیار دارند که مجموع آن برابر با میلیاردها دلار است. ازاینرو، اگر تصمیم به تخلیه یا خرید یک هلدینگ بزرگ را بگیرند، می‌توانند تأثیر بسیاری بر قیمت دارایی داشته باشند.

به عنوان نمونه، اگر نهنگی بخواهد به طور کامل از کریپتو صرف نظر کند و دارایی‌های یک میلیارد دلاری خود را رها کند (یعنی بفروشد)، بدون شک این امر تأثیر منفی بر تعادل عرضه و تقاضا در بازار خواهد داشت. در سمتی دیگر، نقش مثبت آن نیز شامل خرید ارزهای بیشتر می‌شود.

فرض کنید، تمام ۱ میلیارد دلار به شکل اتریوم باشد و حذف چنین حجم عظیمی از ارز دیجیتال در چنین مدت کوتاهی باعث کاهش شدید تقاضای اتریوم می‌شود.

البته، درصورتیکه فروش اتریوم در آن زمان بالا باشد، اتریوم می‌تواند از این وضعیت بازگردد. اما اگر بازار در حال حاضر در وضعیت بدی قرار داشته باشد، رها کردن حجم عظیمی از کریپتو توسط نهنگ می‌تواند عواقب شدیدی داشته باشد.

اگر یک استیبل کوین ضمانت کافی نداشته باشد، فروش بزرگ نهنگ می‌تواند فاجعه بار باشد. به عنوان مثال، در میان سقوط LUNA/UST، یک نهنگ در Curve و Binance به فروش باورنکردنی ۲۸۵ میلیون دلار آمریکا رسید. این فروش عظیم UST مستقیماً به مارپیچ نزولی استیبل کوین و از دست دادن پیوند دلاری آن کمک کرد.

استیبل کوین ها در مقابل نوسانات بازار غیر قابل نفوذ نیستند

در حالی که استیبل کوین‌ها نسبت به سایر ارزهای رمزنگاری شده توانایی حفظ ارزش خود را دارند، باید به خاطر داشت که هنوز در معرض روندهای بازار، سقوط، نهنگ ها و سایر مسائل هستند. به همین دلیل است که بررسی نحوه حفظ قیمت یک استیبل کوین و نحوه وثیقه آن قبل از هر گونه تصمیم خرید مهم است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید