ثبت تصویر یک خوشه کروی نادر توسط تلسکوپ هابل - تکفارس 
ثبت تصویر یک خوشه کروی نادر توسط تلسکوپ هابل - تکفارس 

ثبت تصویر یک خوشه کروی نادر توسط تلسکوپ هابل

افشین نوری
۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - 08:01
تلسکوپ هابل

تلسکوپ فضایی هابل این هفته تصویر جالبی از یک مجموعه ستاره‌ای پراکنده که حاوی بیش از هزاران ستاره می‌شود ثبت کرده است. در علم ستاره‌شناسی به این  مجموعه‌های ستاره‌ای خوشه کروی می‌گویند.  

از آنجائیکه این خوشه‌های کروی شامل صدها و هزاران ستاره می‌شوند بسیار نورانی هستند و دانشمندان حدس می‌زنند که در بین آن‌ها می‌توان برخی ستاره‌های بسیار قدیمی را کشف کرد.

تصویری که این هفته تلسکوپ هابل ثبت کرده است مربوط به خوشه کروی Ruprecht 106 می‌شود و این خوشه از یک بابت بسیار نادر است و آن اینکه همه ستاره‌های آن تقریبا هم‌سن هستند و  در یک زمان تشکیل شده‌اند. 

هابل

طبق یافته‌های دانشمندان، اکثر خوشه‌های کروی شامل حداقل دو گروه از ستارگان می‌شوند که ترکیبات شیمیایی متفاوتی دارند. گروه اول شامل ستارگان جوان و گروه دوم شامل ستارگان قدیمی می‌شوند. فقط تعدادی اندکی از خوشه‌های کروی هستند که فاقد ستاره‌های جوان هستند و Ruprecht 106 هم جزو آن‌هاست.  ‌

به این ترتیب، وقتی شما به یک خوشه کروی معمولی در آسمان نگاه می‌کنید در واقع دارید به مجموعه‌ای از ستاره‌های جوان و قدیمی نگاه می‌کنید و به عبارتی دارید به کل تاریخ کیهان  در یک‌جا نظاره می‌کنید. با این حال، دانشمندان می‌خواهند بدانند چه عاملی باعث به وجود آمدن خوشه‌هایی از نوع Ruprecht 106 می‌شود.

منبع: DigitalTrends

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید