هر چه درباره گلکسی زد فولد ۴ می‌دانیم؛ تاریخ عرضه، قیمت و مشخصات - تکفارس 
هر چه درباره گلکسی زد فولد ۴ می‌دانیم؛ تاریخ عرضه، قیمت و مشخصات - تکفارس 

هر چه درباره گلکسی زد فولد ۴ می‌دانیم؛ تاریخ عرضه، قیمت و مشخصات

مهدی ملکی
۲ تیر ۱۴۰۱ - 17:33
گلکسی زد فولد ۴

پیش از آن که برویم سراغ هر چه درباره گلکسی زد فولد ۴ می‌دانیم، باید توضیحاتی را ارائه کنیم؛ سامسونگ چند سال پیش تولید سری گلکسی نوت را به نفع گوشی‌های تاشوی خود پایان داد.

گلکسی زد فولد ۳ سال گذشته میلادی با قلم اس پن (S Pen)، دوربین زیرنمایشگر، دوام بالاتر، استاندارد مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار و ۲۰۰ دلار قیمت کمتر در مقایسه با گوشی قبلی این سری روانه بازار شد.

زد فولد ۳ هنوز هم یکی از بهترین گوشی‌های تاشویی است که می‌توانید بخرید، نه تنها به خاطر تمام بهبودهایی که نسبت به نسل گذشته تجربه کرده بلکه به واسطه طولانی‌ترین پشتیبانی نرم‌افزاری بازار. با این حال همان‌طور که انتظار می‌رود با گذشت یک سال، اکنون تقریباً‌ زمان عرضه جانشین آن است، جانشینی که احتمالاً با نام گلکسی زد فولد ۴ معرفی خواهد شد.

گوشی تاشوی مورد انتظار سامسونگ برای ما عجیب نیست. تاکنون شایعات و موارد زیادی از مشخصات کلیدی این دستگاه افشا شده‌اند. ما این‌جا هستیم تا این موارد را در کنار هم قرار دهیم و تمام چیزهایی را که درباره گلکسی زد فولد ۴ می‌دانیم، به عنوان یک پیش نمایش به شما ارائه کنیم.

از طرفی برخی انتظارات هم وجود دارند که از آن‌ها حرفی به میان نیامده است. آن‌ها نیز در این مقاله جای خودشان را خواهند داشت و در کنار حقایق احتمالی، آماده هستند تا به عرض شما برسند. با ما در تکفارس همراه شوید.

گلکسی زد فولد ۴ سامسونگ کی عرضه می‌شود؟

اول از همه باید بگوییم شکی در این نیست که سامسونگ گلکسی زد فولد ۴ را در سال ۲۰۲۲ عرضه خواهد کرد. اگرچه سامسونگ رسماً نام آن را تایید نکرده اما عجیب است اگر شاهد عنوان دیگری باشیم. از این‌رو احتمال می‌دهیم که آخرین ورودی این سری طبق انتظارها زد فولد ۴ نام بگیرد.

سامسونگ گلکسی زد فولد ۳ - هر چه درباره گلکسی زد فولد ۴ سامسونگ می دانیم

فراتر از این شواهد بسیاری مبنی بر طراحی این گوشی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توانیم به افشا شدن مشخصات، رندرها از منابع معتبر و موارد دیگری اشاره کنیم که در ادامه مقاله به آن‌ها خواهیم پرداخت.

پیش از آن که وارد بحث تاریخ عرضه احتمالی این گوشی شویم، بیایید نگاهی به زمان معرفی سایر محصولات این سری بیندازیم:

  • سامسونگ گلکسی زد فولد – ۲۰ مارس ۲۰۱۹
  • سامسونگ گلکسی زد فولد ۲ – ۵ آگوست ۲۰۲۰
  • سامسونگ گلکسی زد فولد ۳ – ۱۱ آگوست ۲۰۲۱ میلادی

دو ورودی آخر سری زد فولد در ماه آگوست معرفی شده‌اند. در حالی که زد فولد ۲ در نهایت در ماه سپتامبر به بازار عرضه شد، زد فولد ۳ انتهای ماه آگوست سال رونمایی، در دسترس قرار گرفت یعنی کمتر از یک ماه بعد از معرفی رسمی.

به همین خاطر انتظار داریم گلکسی زد فولد ۴ نیز در بازه زمانی مشابهی معرفی و عرضه شود. هنوز شایعات منسجمی درباره زمان معرفی دقیق وجود ندارد اما احساس می‌شود سامسونگ نمی‌خواهد این گوشی را زودتر از سری آیفون ۱۴ اپل رونمایی کند؛ اپل آیفون‌های خود را معمولاً در ماه سپتامبر رونمایی می‌کند. در نتیجه می‌توان احتمال داد پیش‌بینی‌ها درست هستند و مانند سال گذشته، یک رویداد Unpacked در ماه آگوست برای رونمایی از زد فولد ۴ و برخی محصولات دیگر سامسونگ برگزار خواهد شد.

گلکسی زد فولد ۴ چه ویژگی‌هایی خواهد داشت؟

ما انتظار بهبودها و ارتقاهای خاصی را نسبت به زد فولد ۳ نداریم. موارد افشا شده نشان می‌دهند این دستگاه با اندکی بهبودهای جزئی نسبت به مدل پیشین روانه بازار خواهد شد. در ادامه به هر یک از این بهبودها می‌پردازیم.

طراحی

OnLeaks که منبعی معتبر است، مدتی پیش رندرهای این دستگاه را فاش کرد. در این تصاویر که در بخش بالا قابل مشاهده هستند، تفاوت ظاهری خاصی را با گلکسی زد فولد ۳ مشاهده نمی‌کنیم. زد فولد ۴ بنا بر این رندرها هنوز هم به داخل تا می‌شود و یک نمایشگر خارجی در قسمت بیرونی آن وجود دارد.

بزرگ‌ترین تغییر جایگزینی ماژول لنزهای بیضوی زد فولد ۳ با ماژول عمودی دوربین در زد فولد ۴ مشابه چیزی است که پیش‌تر در S22 اولترا دیده بودیم.

سامسونگ گلکسی زد فولد ۳ - هر چه درباره گلکسی زد فولد ۴ سامسونگ می دانیم

این افشاگر گزارش کرده سامسونگ ابعاد دستگاه را اندکی تغییر داده، به طوری که دستگاه در حالت عادی دارای ابعاد ۷.۱ * ۱۳۰ * ۱۵۵ میلی‌متر است. زد فولد ۳ در حالت عادی و تانشده دارای ابعاد ۶.۴ * ۱۲۸.۱ * ۱۵۸.۲ میلی‌متر بود. این به معنای آن است که سامسونگ از ارتفاع زد فولد ۴ کاسته و عرضه و ضخامت آن را افزایش داده است.

یکی از شایعات اولیه درباره این گوشی توسط رسانه The Elec منتشر شد. رسانه مذکور گزارش داد که این دستگاه مجهز به یک درگاه اس پن مجزا شبیه گلکسی S22 اولترا خواهد بود. این درگاه در سمت راست گوشی قرار خواهد داشت ولی به هر حال ما آن را در رندرها فاش شده مشاهده نمی‌کنیم. OnLeaks نیز در توضیح مشخصات گوشی اشاره‌ای به این درگاه نکرده است. هیچ یک از این دو منبع افشاگر، از مشخصات جدید اطلاع ندارند.

از طرفی رسانه Business Korea گزارش کرده که سامسونگ در نظر دارد حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر را به زد فولد ۴ اضافه کند. با این حال، به نظر می‌رسد سامسونگ در نهایت از این تصمیم پشیمان شده و زد فولد ۴ مانند نسل قبل به حسگر اثر انگشت کناری مجهز خواهد بود.

مشخصات

اول از همه نباید انتظار داشته باشید که نمایشگر بزرگ‌تری در اختیار شما قرار بگیرد. منطقی نیست که زد فولد ۴ به نمایشگری بزرگ‌تر از چیزی که پیش‌تر در زد فولد ۳ دیدیم، مجهز شود. به باور OnLeaks و یک منبع دیگر، این گوشی مجهز به نمایشگر بیرونی ۶.۲ اینچی و نمایشگر داخی ۷.۶ اینچی خواهد بود. هر دو نمایشگر به نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز مجهز خواهند بود.

طبق گزارش منبع دوم، این گوشی تاشو از پردازنده اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱، ۱۲ الی ۱۶ گیگابایت رم و ۲۵۶ الی ۵۱۲ گیگابایت حافظه بهره می‌برد. به عبارت دیگر مدل بالارده زد فولد ۴ می‌تواند به مقدار رم بیشتری نسبت به مدل بالارد زد فولد ۳ مجهز شود.

از طرف دیگر به نظر می‌رسد زد فولد ۴ به فناوری شارژ سریع ۴۵ وات سامسونگ مجهز نخواهد شد. چندین گزارش غیررسمی به بهره‌گیری این گوشی از باتری دوگانه ۴۴۰۰ میلی‌آمپرساعت با نرخ شارژ ۲۵ وات اشاره کرده‌اند.

البته در مجموع این چیز بد یا تعیین کننده‌ای نیست. بهترین فناوری شارژ سریع سامسونگ یعنی همین گزینه ۴۵ وات برخلاف سایر رقبا چندان قدرتمند نیست. بررسی‌ها نشان می‌دهند فناوری شارژ ۴۵ وات سامسونگ که در گلکسی S22 پلاس و اولترا به کار گرفته شده، به ندرت می‌تواند سریع‌تر از فناوری ۲۵ وات همین شرکت عمل کند.

سامسونگ گلکسی زد فولد ۳ - هر چه درباره گلکسی زد فولد ۴ سامسونگ می دانیم

احتمالاً پیکربندی دوربین زد فولد ۴ بیشترین تغییر را تجربه کند. طبق شواهد این دستگاه به دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی، لنز فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی و لنز تله‌فتوی ۳ برابری ۱۲ مگاپیکسلی مجهز است.

این پیکربندی مشابه چیزی است که پیش‌تر با مشخصات تقریباً یکسان به جز رزولوشن بالاتر در گلکسی S22 پلاس و اولترا دیده بودیم. وجود یک لنز ۱۶ مگاپیکسلی زیرنمایشگر و لنز ۱۰ مگاپیکسلی برای نمایشگر خارجی، از دیگر انتظارات ما برای این گوشی هستند.

گلکسی زد فولد ۴ چه قیمتی خواهد داشت؟

  • سامسونگ گلکسی زد فولد – ۱۹۸۰ دلار
  • سامسونگ گلکسی زد فولد ۲ – ۱۹۹۹ دلار
  • سامسونگ گلکسی زد فولد ۳ – ۱۷۹۹ دلار

یک شایعه منتشر شده روی وب‌سایت کره‌ای Naver ادعا می‌کند گلکسی زد فولد ۴ سامسونگ احتمالاً قیمت کمتری از زد فولد ۳ خواهد داشت که ۱۷۹۹ دلار قیمت‌گذاری شده بود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید