اپل در WWDC 2022 بدترین لپ تاپ را معرفی کرد- تکفارس
اپل در WWDC 2022 بدترین لپ تاپ را معرفی کرد- تکفارس

بدترین لپ تاپ ویندوزی تاریخ متعلق به اپل است اما چگونه؟

مهدی ملکی
۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - 17:29
بدترین لپ تاپ ویندوزی تاریخ متعلق به اپل است اما چگونه؟

اپل در رویداد WWDC 2022 آخرین نسخه‌های iOS، آیپد او اس و مک او اس رو معرفی کرد. در کنار آن‌ها آخرین تراشه اختصاصی این شرکت با نام M2 هم معرفی شد و ما شاهد مک بوک ایر و مک بوک پروهای جدیدی بودیم.

اما در کنار تمام این موارد یگانه موضوعی وجود دارد که می‌توان لقب بدترین لپ تاپ تاریخ را نسبت به زمان، به خودش اختصاص دهد و اگر این موضوع را باور نمی‌کنید، با ما در این مقاله همراه شوید تا در این خصوص حرف بزنیم.

بدترین لپ تاپ ویندوزی تاریخ متعلق به اپل است اما چگونه؟

تصویر بالا عکسی است که اپل در رویداد اخیر برای نمایش ویژگی Passkeys روی سخت‌افزاری که خودش تولید نکرده یا به عبارت دیگر، یک لپ تاپ ویندوز انتخاب کرد. این لپ تاپ از جهات بسیاری تصمیم عجیب اپل را در مرکز توجه قرار می‌دهد.

اول این که چنین لپ تاپی نمایانگر هیچ محصول واقعی در دنیای ویندوز نیست. در عوض به نظر می‌رسد با لپ تاپی متعلق به عهد بوق و اواخر سال‌های دهه ۲۰۰۰ میلادی طرف هستیم که اپل آن را به قصد این‌گونه نمایش داده تا مک بوک‌های خود را زیباتر به تصویر بکشد.

حتی اگر این تصویر را نمایانگر یک لپ تاپ کوچک در نظر بگیریم، حاشیه‌های نمایشگر به قدری ضخیم هستند که از هر جهت خنده‌دار و غیرواقعی به نظر می‌رسند. از طرفی در بخشی شاهد قرارگیری LEDهای مربوط به نشانگرهای شارژ، اتصال شبکه و وضعیت HDD هستیم که اصولاً در دنیای امروز کسی برای تعبیه این موارد به سراغش نمی‌رود. ظاهراً اپل فرض کرده مهندسان باستانی این دستگاه را طراحی کرده‌اند.

اما از همه عجیب‌تر اجرای ویندوز ۱۱ روی این قطعه تاریخی و فرسوده است. همان‌طور که احتمالاً می‌دانید آخرین نسخه سیستم عامل محبوب مایکروسافت مشخصات سخت‌افزاری بالایی را می‌طلبد، به صورتی که بسیاری از کاربران کنونی نمی‌توانند به صورت طبیعی ویندوز ۱۱ را اجرا کنند، در نتیجه پس از نصب آن یک لیبل ناخوشایند در گوشه تصویر آن‌ها با این مضمون نقش می‌بندد: System requirements not met.

این در حالی است که در لپ تاپ فرضی اپل از دنیای ویندوز، خبری از لیبل مذکور نیست و حتماً معجزه‌ای در این بین رخ داده است.

اصلاً سخت نیست که درک کنیم که نه تنها اپل بلکه همه کاربران حتی وفادارترین طرفداران مک هم می‌دانند که ویندوز و لپ تاپ‌های ویندوزی واقعاً این‌گونه نیستند. به هر حال این یک طعنه آشکار از سمت این غول تکنولوژی به محصولاتی است که مبتنی بر سیستم عامل یکی از بزرگ‌ترین رقبای این شرکت یعنی مایکروسافت هستند.

بدترین لپ تاپ ویندوزی تاریخ متعلق به اپل است اما چگونه؟

این جنس طعنه‌ها در رقابت میان این دو شرکت چیز جدیدی محسوب نمی‌شود. اپل سابقه طولانی در نمایش اغراق‌آمیز سرویس‌های خود روی محصولات رقبایش دارد. یک نمونه اخیر آن، نمایش قابلیت کراس پلتفرم فیس‌تایم (FaceTime) روی گوشی‌های اندروید است.

اپل برای معرفی این قابلیت از یک گوشی اندروید قدیمی، با حاشیه‌های بسیار و برش نمایشگری عجیب استفاده کرد. رندر فرضی و ساختگی اپل از گوشی‌های اندروید یکی از بدترین الگوهای طراحی تاریخ این محصولات است که از سال ۲۰۱۸ به بعد، به ندرت می‌توان چنین چیزی را حتی در افتضاح‌ترین نمونه‌های موجود نظاره کرد.

بدترین لپ تاپ ویندوزی تاریخ متعلق به اپل است اما چگونه؟

همین‌جا در میان بررسی رندرهایی که پیش‌تر اپل از اکوسیستم رقبایش منتشر کرده، می‌توان متوجه شد لپ تاپ ویندوزی بدقواره‌ای که در WWDC 2022 نظاره کردیم، مدت‌ها پیش در سال ۲۰۱۵ هم به کار گرفته شده بود. اپل از این رندر برای نمایش ویژگی‌های «اپل موزیک» روی دستگاه‌هایی غیر از محصولات خودش کمک گرفته بود. تصویر بالا احتمالاً اوج طعنه‌های اپل است: یک گوشی اندروید زشت و یک لپ تاپ ویندوزی زشت‌تر‌!

تا زمانی که اپل سرویس‌ها و محصولاتش را با در نظر گرفتن دیگر دستگاه‌های موجود در بازار از جمله ویندوز و اندروید تولید می‌کند، باید آن‌ها را روی این پلتفرم‌ها نمایش دهد. اپل طبیعتاً می‌خواهد این کار را به گونه‌ای پیش ببرد که ظاهر و تجربه کاری ناخوشایند و افتضاح رقبای آیفون و مک حتی به دروغ، به چشم مردم فرو شود. چه با شیوه منحصر به فرد اپل موافق باشید یا خیر، منطقی نیست که رقیبت را در بهترین حالتش معرفی کنی؛ این‌طور نیست؟

با این حال اپل گاهی اوقات به قدری در خراب کردن رقبایش پیش می‌رود که قضیه بیشتر جنبه شوخی به خود می‌گیرد و نتیجه نهایی اندکی مضحک می‌شود. چه کسی می‌داند که در رویدادهای بعدی شاهد چه چیزهایی خواهیم بود؟

اگر به گذشته و سال‌های دور یعنی زمان حیات استیو جابز برگردیم، اپل معمولاً به صورت سالانه تبلیغاتی را در خصوص ناکارآمدی ویندوز و شکست خوردن آن در مقابل مک‌ پخش می‌کرد. بعداً این تبلیغات به حوزه آیفون هم کشیده شد و اپل از هر فرصتی برای نمایش برتری‌های گوشی‌های هوشمند خود در مقایسه با اندروید نهایت استفاده را می‌برد.

این سنتی است که ریشه در سال‌های نخست راه‌اندازی اپل دارد؛ استیو جابز در مسخره کردن IBM هیچ فرصتی را از دست نمی‌داد. با معرفی اولین سیستم عامل مایکروسافت، استیو جابز هر اقدام مایکروسافت را کپی تمام و کمال شیوه اپل در نظر می‌گرفت و به تدریج کاربران درست یا غلط به این باور رسیدند که بیل گیتس همان استیو جابز ۲ است.

گذشته از آن، در سال‌های اخیر طعنه‌های اپل به رقبایش به اندازه دهه‌های گذشته ملموس نیست. در عوض، اکنون رقبای اپل اکنون این کار را در ابعاد وسیع انجام می‌دهند. گوگل مدتی پیش در تیزر معرفی پیکسل ۵a، حذف جک هدفون از گوشی‌های آیفون را با بازگرداندن این درگاه، با صدایی شبیه به جانی آیو به سخره گرفت.

مایکروسافت نیز در بیشتر ویدیوهای تبلیغاتی لپ تاپ‌های سری سرفیس، مزایای محصولات خود از جمله صفحه لمسی و قابلیت جداسازی صفحه کلید را با مک بوک‌ها مقایسه می‌کند.

البته منظور از «رقبا»، صرفاً گوگل و مایکروسافت نیست! از هوآوی گرفته تا سامسونگ و شیائومی و شرکت‌های مطرح دیگر، تقریباً همه به اپل طعنه زده‌اند. نمونه معروف آن، کنایه به حذف شدن شارژر از جعبه محصولات اپل است که تقریباً تمام اهالی دنیای تکنولوژی از برندهای رقیب، به آن واکنش نشان دادند؛ موضوعی که در نهایت به رویه‌ای همه‌گیر تبدیل شد. تکلیف چیست؟ هیچ! پایانی برای ترفندهای بازاریابی قابل تصور نیست.

گویا تا زمانی که شرکت‌ها خودشان کاری را انجام می‌دهند یا قادر به انجام آن هستند، دست به تبلیغش خواهند زد و زمانی که نوبت رقیب می‌رسد، او را به سخره خواهند گرفت.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید