آموزش خارج کردن داده‌ها از گوشی اندروید صفحه شکسته - تکفارس 
آموزش خارج کردن داده‌ها از گوشی اندروید صفحه شکسته - تکفارس 

آموزش خارج کردن داده‌ها از گوشی اندروید صفحه شکسته

مهدی ملکی
۹ تیر ۱۴۰۱ - 10:48
استخراج داده از گوشی صفحه شکسته

تقریباً همه حداقل یک بار در شرایط شکستن صفحه گوشی، نفوذ آب به داخل دستگاه و سیاه شدن نمایشگر مواجه شده‌اند. اگرچه این اتفاقات پیش می‌آیند اما اغلب آسیب رسیدن به خود گوشی نیست که ما را می‌ترساند بلکه ترس از دست رفتن داده‌های موجود روی آن است.

خوشبختانه اگر سخت‌افزار گوشی هوشمند شما هنوز هم تا حد زیادی سالم باشد، شاید بتوانید داده ارزشمند موجود روی آن را حتی با وجود صفحه شکسته استخراج کنید.

استخراج داده از یک دستگاه اندروید با صفحه‌ای شکسته در صورت وجود آن‌ها روی کارت حافظه میکرو اس دی (SD Card)‌ به سادگی خروج کارت و اتصال آن به کامپیوتر است. با این حال سیستم عامل اندروید برای ذخیره کرده برخی از فایل‌های حیاتی مثل مخاطبین، تاریخچه تماس‌ها، پیام‌ها، اطلاعات اپلیکیشن‌ها، تصاویر و فایل‌های صوتی از حافظه خارجی استفاده نمی‌کند.

این شرایط راهی برای شما باقی نمی‌گذارد، پس مجبور می‌شوید چاره‌ای برای استخراج داده از دستگاه پیدا کنید، آن هم در حالی که صفحه کاملاً سیاه است.

اگر تنها صفحه گوشی اندروید شما آسیب دیده، می‌توانید آن را با اتصال به یک نمایشگر خارجی مثل مانیتور یا تلویزیون به حالت قبل بازگردانید. این کار به شما اجازه می‌دهد مشکل نمایشگر شکسته را کاملاً از میان بردارید. البته به یاد داشته باشید شاید این روش روی همه دستگاه‌ها جواب ندهد. بسیاری از گوشی‌های هوشمند پایین‌رده هنوز هم از استاندارد USB 2.1 استفاده می‌کنند که دارای پهنای باند کافی برای پشتیبانی از خروجی ویدیو نیست.

در سمت مقابل، اکثر گوشی‌های هوشمند میان‌رده و بالارده و به همین ترتیب، ‌تبلت‌های مجهز به USB-C، از این روش پشتیبانی می‌کنند. برخی گوشی‌های شرکت‌های سامسونگ، هوآوی و موتورولا علاوه بر این، از یک حالت رومیزی تمام عیار پشتیبانی می‌کنند، پس زمانی که دستگاه را به یک مانیتور خارجی متصل می‌کنید، حالت رومیزی فعال می‌شود. این مورد آخر معمولاً در انحصار گوشی‌های پرچم‌دار مثل سری گلکسی S22 سامسونگ قرار دارد.

با فرض این که گوشی شما با حالت پایه اتصال به یک نمایشگر خارجی سازگار است، برای انجام این کار به یک مبدل (آداپتور) USB-C به HDMI و یک کابل HDMI نیاز دارید. علاوه بر این اگر ویژگی لمس صفحه نمایش شکسته گوشی اندروید شما هم غیرفعال شده، به یک صفحه کلید و موس هم نیاز خواهید داشت.

در این حالت باید از یک دانگل مینی پورت USB-C برای استفاده هم‌زمان از HDMI و درگاه‌های USB استفاده کنید. توجه داشته باشید که همه دانگل‌های این‌چینی حاوی این دو مورد نیستند، پس باید با دقت گزینه مورد نظر را انتخاب و تهیه کنید. به هر حال، به محض پیدا کردن مبدل‌های مورد نیاز، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • اتصال انتهای USB-C دانگل یا آداپتور به گوشی اندروید آسیب دیده.
  • اتصال انتهای دیگر دانگل به کابل HDMI و سپس اتصال کابل به یک نمایشگر مثل مانیتور یا تلویزیون دارای درگاه HDMI. رابط کاربری گوشی شما باید بعد از اتصال کابل، روی نمایشگر خارجی نمایش داده شود.
  • اتصال سایر لوازم جانبی به قسمت USB دانگل. شما همچنین می‌توانید برای انتقال اطلاعات از یک حافظه خارجی USB استفاده کنید.
  • حالا باید قفل دستگاه را باز کنید و با استفاده از صفحه کلید و موس (یا در صورت امکان لمس گوشی) اطلاعات را یافته و به یک حافظه خارجی یا سرویس ابری مثل گوگل درایو انتقال دهید.

متاسفانه اگر گوشی شما از خروجی ویدیو USB-C پشتیبانی نمی‌کند، هیچ گزینه‌ای به جز تعمیر آن نخواهید داشت.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید