شایعه: تولید انبوه تراشه M2 پرو اپل اواخر امسال با فناوری ۳ نانومتری آغاز می شود - تکفارس 
شایعه: تولید انبوه تراشه M2 پرو اپل اواخر امسال با فناوری ۳ نانومتری آغاز می شود - تکفارس 

شایعه: تولید انبوه تراشه M2 پرو اپل اواخر امسال با فناوری ۳ نانومتری آغاز می شود

افشین نوری
۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - 13:29
تراشه M2

اپل چند روز پیش در کنفرانس WWDC2022 از تراشه جدید M2 رونمایی کرد. این تراشه به‌طور ویژه برای استفاده در مک‌بوک‌ها و آیپدها توسعه یافته است و حالا یک تحلیلگر مطرح به نام Jeff Pu اطلاعات تازه‌ای را درباره آن فاش کرده است.

به‌گفته این تحلیلگر، شرکت TSMC از اواخر امسال شروع به تولید انبوه تراشه قدرتمندتر M2 پرو خواهد کرد. اما نکته مهمتر اینکه این تراشه ظاهرا با فناوری ۳نانومتری ساخته خواهد شد و این می‌تواند خبر خوبی برای علاقمندان محصولات اپل باشد.

همانطور که احتمالا می‌دانید، هرچه فناوری ساخت یک تراشه عدد کوچکتری باشد تعداد ترانزیستورهای بیشتری می‌تواند در داخل آن جای بگیرند. در واقع عدد نانومتر اشاره به فاصله بین ترانزیستورها دارد که این موضوع روی عملکرد تراشه تاثیر به‌سزایی دارد. بنابراین هرچه فاصله بین ترانزیستورها کمتر باشد عملکرد تراشه بهتر خواهد بود و برعکس. اپل تراشه M2 را با فناوری ۵ نانومتری ساخته است و بنابراین می‌تواند انتظار داشت که تراشه ۳ نانومتری M2 پرو بسیار قدرتمندتر از آن باشد. ‌

اپل ادعاکرده است که M2 در مقایسه با M1 حدود ۱۸ درصد سریع‌تر است و همچنین ۳۵ درصد عملکرد گرافیکی بهتری نسبت به آن دارد. این تراشه از ۱۰ هسته گرافیکی بهره می‌برد و از ۲۴ گیگابایت رم پشتیبانی می‌کند، این در حالیست که M1 فقط با ۸ و ۱۶ گیگابایت رم ارائه شده است. 

براساس شایعات، اپل در حال کار روی یک مک مینی جدید با تراشه M2 پرو است و این شرکت احتمالا برای مک پروهای بعدی خود از تراشه‌های قدرتمندتری استفاده خواهد کرد. Pu گفته است که تراشه M2 پرو دارای هشت هسته عملکردی و چهار هسته بهینه خواهد بود و احتمالا علاوه بر مک مینی جدید در داخل یک آیپد جدید نیز استفاده بشود. 

از طرف دیگر، مینگ چی کو تحلیلگر معروف چند روز پیش اعلام کرد که هدست واقعیت ترکیبی اپل در سه ماهه دوم ۲۰۲۳ عرضه خواهد شد. این تحلیلگر همچنین گفته است که اپل قصد دارد آیفون‌های ۲۰۲۳ خود را با مودم‌های خودش بسازد. ضمنا انتظار می‌رود آیفون ۱۵ پرو از یک دوربین پریسکوپ استفاده کند که برای اولین بار در تاریخ آیفون اتفاق خواهد افتاد. 

منبع: ۹to5mac

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.