چین اولین نیروگاه فضایی خود را تا سال ۲۰۳۰ راه اندازی می کند - تکفارس 
چین اولین نیروگاه فضایی خود را تا سال ۲۰۳۰ راه اندازی می کند - تکفارس 

چین اولین نیروگاه فضایی خود را تا سال ۲۰۳۰ راه اندازی می کند

افشین نوری
۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - 11:10
چین

چین قصد دارد یک نیروگاه خورشیدی در فضا بسازد. در حالیکه نیروگاه‌های زمینی به تولید انرژی موردنیاز ما کمک شایانی می‌کنند‌ اما این نیروگا‌ها اغلب نمی‌توانند با تمام ظرفیت خود کار کنند و تمام نیازهای ما را رفع کنند. 

برای همین منظور، دانشمندان چینی به دنبال ساخت یک نیروگاه خورشیدی در فضا هستند تا از این طریق بتوانند انرژی بیشتری تولید کنند. به گفته این دانشمندان، نیروگاه‌های فضایی قادر به تولید شش برابر انرژی بیشتری نسبت به نیروگاه‌های زمینی هستند‌. چین قصد دارد اولین نیروگاه فضایی خود را در سال ۲۰۳۰ راه‌اندازی کند و ظاهرا تست‌های اولیه آن قرار است از سال ۲۰۲۸ شروع بشوند. 

دانشمندان چینی می‌گویند که فناوری بکار رفته در این نیروگاه قادر به تبدیل انرژی خورشیدی به امواج میکرو یا لیزر قبل از ارسال آن به زمین خواهد بود. سپس این امواج لیزری به سمت ایستگا‌ه‌های مستقر در روی زمین نشانه‌گیری خواهند شد تا در این ایستگاه‌ها پروسه تبدیل آن‌ها به برق انجام بگیرد.

در حالیکه مدل آزمایشی این نیروگاه توانسته فقط ۱۰ وات انرژی تولید کند، اما این نیروگاه مطمئنا در مقیاس واقعی و بزرگتر قادر به تولید مقادیر بسیار زیادی انرژی خواهد بود. البته ساخت این نیروگاه فضایی قطعا با چالش‌هایی مواجه خواهد بود که یکی از این چالش‌ها نحوه ارسال امواج لیزری از فاصله بسیار دور به سطح زمین است. 

مشکلات دیگری مثل سیستم مناسب خنک‌سازی، مونتاژ تجهیزات بسیار بزرگ نیروگاه در مدار زمین، احتمال نفوذ نکردن امواج از جو زمین در شرایط بد آب‌وهوایی و جلوگیری از برخورد سیارک‌ها و سنگ‌های آسمانی نیز وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند. چین قصد دارد این نیروگاه فضایی را در چهار مرحله بسازد و تجهیزات ساخت آن را از طریق پرتاب راکت به فضا ارسال کند. 

اولین پرتاب قرار است در طول شش سال آینده انجام شود و در سال ۲۰۳۰ شاهد راه‌اندازی اولیه آن در فضا خواهیم بود. این نیروگاه‌ها در نهایت در سال ۲۰۳۵ قادر به ارسال امواج لیزری در مقیاس بزرگ به سمت  زمین و تولید برق برای مصارف خانگی و نظامی خواهد بود. اگر همه چیز خوب پیش برود، این نیروگاه قادر خواهد بود در سال ۲۰۵۰ معادل ۲ گیگاوات برق تولید کند که تقریبا دو برابر برق تولیدی توسط یک نیروگاه هسته‌ای است. 

بد نیست بدانید که علاوه بر چین کشورهای دیگری مثل آمریکا، ژاپن، انگلیس، هند و روسیه نیز به دنبال ساخت نیروگاه خورشیدی در فضا هستند. ناسا اخیرا اعلام کرده بود که با نیروی هوایی آمریکا برای اجرایی کردن چنین پروژه‌ای همکاری می‌کند. دولت انگلیس هم گفته است که قراردادی به ارزش ۲۰ میلیارد دلار با چند پیمانکار اروپایی بسته است که به موجب آن تا سال ۲۰۳۵ نیروگاه‌های خورشیدی را در فضا مستقر خواهد کرد. 

در هر حال به نظر می‌رسد که ما در  آینده نزدیک انرژی خود را از فضا تامین خواهیم کرد. نظر شما درباره این موضوع چیست؟

منبع: DigitalTrends

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید