سیستم عامل macOS 13 Ventura با بهبودهای فراوان معرفی شد - تکفارس 
سیستم عامل macOS 13 Ventura با بهبودهای فراوان معرفی شد - تکفارس 

سیستم عامل macOS 13 Ventura با بهبودهای فراوان معرفی شد

افشین نوری
۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - 09:08
macOS 13 Ventura

اپل در رویداد WWDC 2022 از نسخه جدید macOS به نام Ventura رونمایی کرد. این سیستم عامل علاوه بر بهبود مدیریت پنجره‌ها از طریق Stage Manager، یک API گرافیکی جدید به نام Metal 3 و قابلیت‌های جدیدی برای iDevices ارائه کرده است.   ‌

یکی از مهمترین قابلیت‌های macOS Ventura قابلیتی است به نام Stage Manager که برخلاف Mission Control به کاربران اجازه می‌دهد تا همه پنجره‌های باز را به‌طور همزمان مشاهده کنند و در عین‌حال که تمرکز خود را روی یک اپلیکیشن خواهد گذاشت، سایر اپلیکیشن‌های باز را نیز در سمت چپ نمایشگر مرتب خواهد کرد. به این ترتیب، اپلیکیشن فعال نه‌تنها در یک پنجره بزرگتر نمایش داده خواهد شد بلکه امکان سوئیچ کردن بین اپلیکیشن‌ها نیز به‌راحتی وجود خواهد داشت. 

قابلیت Spotlight نیز به‌روزرسانی شده است و حالا به شما اجازه خواهد داد تا پیش‌نمایش نتایج جستجو را با کلیک کردن روی اسپیس‌بار مشاهده کنید. شما همچنین می‌توانید در این قابلیت در داخل عکس‌ها به‌دنبال متن بگردید. این قابلیت قرار است در نهایت برای iPadOS و iOS نیز ارائه بشود. 

اپلیکیشن Mail هم قابلیت‌های جدیدی را دریافت کرده است که شامل undo کردن پیام‌های ارسالی و schedule کردن پیام‌ها می‌شوند. شما همچنین می‌توانید یادآوری‌هایی برای پیام‌ها تنظیم کنید. موتور جستجوی این اپلیکیشن هم هوشمندتر شده است. 

آپدیت Ventura بهبودهایی نیز برای سافاری ارائه کرده است که مهمترین آن‌ها گروه تب‌های اشتراک‌گذاری‌شده است. این ویژگی به شما کمک خواهد کرد تا تب‌ها را با یکدیگر گروه‌بندی کرده و آن را با کاربران سافاری به اشتراک بگذارید. 

اپل در آپدیت macOS Ventura، کلیدهای عبور را جایگزین رمز عبور کرده است تا به جای تایپ کردن پسورد از تاچ ایدی یا فیس آیدی برای ورود به سایت‌ها و سرویس‌ها استفاده کنید. کلید عبور یا همان Passkey به‌طور محلی در دستگاه کاربر ذخیره خواهد شد و روی همه دستگاه‌های اپل همگام‌سازی خواهد شد. اپل این قابلیت را با همکاری FIDO ارائه کرده است. 

اپل همچنین نسخه جدید Metal API را معرفی کرده است که Metal 3 نام دارد و قابلیت MetalFX Upscaling  را برای بهبود نرخ فریم‌ها در روزولوشن‌های بالاتر ارائه می‌کند. این API همچنین پروسه لود کردن متن‌ در بازی‌ها را بهبود بخشیده است.

قابلیت بعدی Handoff نام دارد که از تماس‌های فیس‌تایم پشتیبانی می‌کند و به کاربر اجازه می‌دهد تا به تماس‌های ویدیویی فیس تایم روی یک دستگاه پاسخ دهد و ادامه آن را روی دستگاه دیگری انجام دهد. آپدیت Ventura همچنین قابلیت Continuity Camera را ارائه کرده است که به شما اجازه می‌دهد تا از دوربین آیفون به عنوان وب‌کم استفاده کنید. 

قابلیت Continuity Camera همچنین ویژگی دیگری به نام Deskview دارد که از لنز فوق‌عریض آیفون برای نمایش همزمان چهره کاربر و نمای کامل از فضای جلوی کاربر استفاده خواهد کرد. شما از این قابلیت می‌توانید در برنامه‌هایی مثل زوم، تیمز و سایر اپلیکیشن‌های ویدیو‌کنفرانس استفاده کنید. 

منبع: Notebookcheck

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.