FTC: میزان کلاهبرداری در بازار رمزارز در سال ۲۰۲۱ بیش از ۱ میلیارد دلار بوده است - تکفارس 
FTC: میزان کلاهبرداری در بازار رمزارز در سال ۲۰۲۱ بیش از ۱ میلیارد دلار بوده است - تکفارس 

FTC: میزان کلاهبرداری در بازار رمزارز در سال ۲۰۲۱ بیش از ۱ میلیارد دلار بوده است

افشین نوری
۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - 07:24
رمز ارزها

این‌روزها دنیای رمزارزها با چالش‌های زیادی از جمله کلاهبرداری روبه‌روست و طبق گزارش سازمان FTC،  افراد فعال در این بازار حدود ۱ میلیارد دلار از سرمایه خود را در سال ۲۰۲۱ به‌خاطر کلاهبرداری از دست داده‌اند. 

بر اساس این گزارش، در طول یک سال گذشته بیش از ۴۶ هزار نفر گزارش کلاهبرداری در سازمان FTC ثبت کرده‌اند و هر فرد به‌طور متوسط ۲۶۰۰ دلار در این بازار از دست داده است‌.

 نکته جالب اینکه اکثر کلاهبرداری‌ها با رمزارزهای مشهور انجام شده‌اند بطوریکه ۷۰ درصد از کلاهبرداری‌ها از طریق بیتکوین، ۱۰ درصد با Tether و حدود ۹ درصد با Ether انجام شده‌اند. Ether یک رمز ارز نسبتا جدید است که عمدتا در بازار NFT کاربرد دارد و‌ اخیرا بسیار موردتوجه هکرها قرار گرفته است. 

کلاهبرداری از طریق ترغیب افراد به سرمایه‌گذاری در بازار رمز ارزها، رایج‌ترین شیوه در این بازار بوده است و شامل حدود ۵۷۵ میلیون دلار کلاهبرداری می‌شود‌. این روش عمدتا در مور افراد تازه‌کار و فریب دادن آن‌ها انجام شده است. به کفته سازمان FTC ، کلاهبرداران به افراد تازه‌کار وعده بازگشت سریع و چند برابر سرمایه‌شان را می‌دهند اما این ادعاها درواقع دروغی بیش نیست 

کلاهبرداری رمانس نیز با ۱۸۵ میلیون دلار بخش بزرگی از کلاهبرداری‌ها را تشکیل می‌دهد. کلاهبردارها در این روش از طریق شبکه‌های اجتماعی یا اپلیکیشن‌های دیت به قربانی خود دست پیدا می‌کنند. 

در روش دیگر کلاهبرداری که “pig slaughtering” نام دارد کلاهبردارها از طریق برقراری روابط جعلی و فیک با قربانی او را ترغیب به سرمایه‌گذاری در بازار رمزارز می‌کنند‌.

سازمان FTC گفته است که این‌ها تنها بخشی از کلاهبرداری‌هایی است که به‌طور رسمی ثبت شدن‌اند و فقط شامل ۵ درصد کلاهبراری‌ها می‌شود. متاسفانه ۹۵ درصد کلاهبرداری‌های رمزارزی در جایی ثبت نمی‌شود و بنابراین تعداد آن‌ها بسیار فراتر از آمار رسمی است. 

کارشناسان این حوزه حدس می‌زنند در سال ۲۰۲۰ میزان کلاهبرداری در بازار رمزارز حدود ۱۴ میلیارد دلار بوده است. 

منبع: Engadget

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید