نیویورک قانون حق تعمیر را به رسمیت شناخت؛ اولین بار در آمریکا - تکفارس 
نیویورک قانون حق تعمیر را به رسمیت شناخت؛ اولین بار در آمریکا - تکفارس 

نیویورک قانون حق تعمیر را به رسمیت شناخت؛ اولین بار در آمریکا

مهدی ملکی
۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - 10:22
حق تعمیر - اپل

نیویورک اکنون اولین ایالت در آمریکاست که قانون حق تعمیر برای محصولات الکترونیک را به رسمیت می‌شناسد. این هفته لایحه مذکور به سنای ایالتی نیویورک تسلیم شد تا وضعیت آن بررسی شود. سناتورهای نیویوک با ۵۹ رای موافق و ۴ رای مخالف، این قانون را تصویب کردند.

به گفته رسانه Vice، این تصمیم یکی از گران‌ترین لایحه‌های حقوق مصرف کننده در تاریخچه اخیر ایالات متحده آمریکاست. قانون جدید که با نام Digital Fair Repair Act شناخته می‌شود، روی تمام محصولات الکترونیکی شرکت‌ها و همچنین تولید کنندگانی که مشغول فروش قطعات یدکی، ابزارها و اسناد تعمیراتی هستند، اعمال خواهد شد.

پیش از این برخی شرکت‌ها مانند اپل شروع به عرضه مستقیم قطعات یدکی و ابزارها به مشتریانی کرده بودند که شخصاً به تعمیر محصولات خریداری شده از این شرکت‌ها علاقه داشتند. این شرکت طی چند دهه گذشته همیشه در برابر حق تعمیر کاربران و همچنین نگرش تعمیر محصولاتش خارج از فروشگاه‌های رسمی، مواضع سختی را در پیش گرفته یا حداقل تا پیش از این در پیش گرفته بود.

از سوی دیگر اپل در هفته منتهی به تصمیم ارائه حق تعمیر به کاربران، محدودیت‌های نرم‌افزاری که موجب از کار افتادن فیس آی‌دی (Face ID) تعویض شده توسط خود کاربران می‌شد را از میان برداشت. فرآیند اضافه‌کردن ریزتراشه به صفحه نمایش جدید پیش از اقدام اپل به قدری پیچیده بوده که بسیاری از مراکز تعمیر شخص ثالث توانایی انجام آن را ندارند.

به هر نحو، این قانون مشابه قانونی است که نزدیک به یک دهه پیش در ماساچوست وضع شد. پس از تصویب آن قانون، تولید کنندگان ملزم به امضای یک تفاهم‌نامه نامه شدند.

لایحه حق تعمیر نه تنها در ایالات متحده آمریکا، بلکه در اروپا هم پیشرفت‌های خوبی را پشت سر گذاشته است. از سال ۲۰۲۰، پیشنهادات زیادی برای به رسمیت شناختن قانون حق تعمیر به اتحادیه اروپا ارجاع داده شده است با این حال، تا پیش از ماه گذشته اعضای این پارلمان، آن را به رای عموم نگذاشته بودند.

در رای‌گیری اخیر، ۵۰۹ عضو رای موافق، ۳ نفر رای مخالف و ۱۳ نفر رای ممتنع داده‌اند. همان‌طور که اشاره کردیم، این پیشرفت بزرگی برای به رسمیت شناختن حق تعمیر و تبدیل آن به یک قانون در کشورهای اروپایی است.

منبع: GSM Arena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید