رکورد سرعت انتقال داده‌ شکسته شد؛ انتقال ۱.۰۲ ترابیت داده در ۱ ثانیه - تکفارس 
رکورد سرعت انتقال داده‌ شکسته شد؛ انتقال ۱.۰۲ ترابیت داده در ۱ ثانیه - تکفارس 

رکورد سرعت انتقال داده‌ شکسته شد؛ انتقال ۱.۰۲ ترابیت داده در ۱ ثانیه

افشین نوری
۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - 11:06
انتقال داده‌

سرعت انتقال داده‌ها هرچند محدودیت‌های خودش را دارد اما این موضوع مانع از آن نشده است که دانشمندان به دنبال افزایش سرعت انتقال داده‌ها نباشند. 

محققان ژاپنی به‌تازگی رکورد تازه‌ای در نرخ انتقال داده به ثبت رسانده‌اند که واقعا بی‌نظیر است. سرعتی که دانشمندان موسسه ملی اطلاعات ژاپن به آن دست یافت‌اند ۱.۰۲ پتابیت بر ثانیه است که ‌۱۰ ترابیت بر ثانیه سریع‌تر از رکورد قبلی است که در سال ۲۰۲۰ به ثبت رسیده بود. این سرعت همچنین سه برابر سریع‌تر تست انتقال داده در مسافت دور توسط موسسه NICT است که سال گذشته انجام‌ شد. سرعت انتقال ۱.۰۲ ترابیت بر ثانیه معادل پخش ۱۰ میلیون کانال استریم ۸K در هر ثانیه است. 

انتقال داده‌

دانشمندان ژاپنی می‌گویند که فناوری جدید آن‌ها با زیرساخت‌های فیبر نوری موجود سازگاری دارد. با این حال، کابل انتقال داده‌ها در فناوری جدید، در مقایسه با کابل‌های کنونی، چهار هسته فیبر نوری بیشتری دارد. ضمن اینکه در فناوری جدید، داده‌ها در هر هسته مابل با یک ‌مود خاص منتقل می‌شود که این به معنای توانایی ارسال و خواندن همزمان داده‌هاست.‌

ژاپنی‌ها در فناوری جدید خود از تکنولوژی WDM برای بهبود پهنای باند تا ۲۰ تراهرتز استفاده کرده‌اند. همچنین هر خط انتقال به ۸۹۱ کانال طول موج روی باندهای C و L و باند آزمایشی S تقسیم شده‌اند. دانشمندان سپس از فناوری‌های تشدید و‌ مدولاسیون برای حفظ پایداری سیگنال‌های ارسالی استفاده کردند. 

 این سرعت باورنکردنی در انتقال اطلاعات می‌تواند تحول بزرگی در حوزه فناوری ایجاد کند و باید منتظر بمانیم و ببینیم در آینده چه پیشرفت‌های دیگری در این بخش اتفاق می‌افتد.

منبع: Techspot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.